Ok att köra sportdäck fram men s.k sporttouringdäck bak?

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Har ett Sportec M1 framdäck ståendes hemma som jag tänkt slänga på min Kawa Z1000. Tänkte köpa samma bak när det behövs. Nu är grejen att det verkar behövas redan efter ca 300 mil!! (Nej jag har inte "burnat", bara gasat friskt).

Vad tror ni? Är det ok att köra sportdäck fram men s.k sporttouring(Michelin Pilot Road el. Metzeler Roadtect Z6 etc.) bak för att spara lite på semesterkassan.

Tänker mest att profilen liksom grepp skiljer något.

Kör och prova så kan du ju berätta för oss sen... :)
(Jaa, jag behöver också byta däck snart... ;) )

Undvik iaf. Z6 bak om inte det fram. Är så att de är avpassade användas tillsammans. Fram ska ta bort vatten för bakdäcket som inte har något mönster alls mitt på.

I övrigt funkar väl kombinationen mjukare fram å lite hårdare bak (satt mjukt på min fram och hårt Z4 bak när jag köpte R1100Sen). En hel del som just kör den kombinationen vad jag förstått. Det gör juhe även att fram och bakdäck räcker ungefär lika länge så man byter parvis oxå.

Last edited:
Mitt Z4 höll 900mil. Skulle säga något subjektivt att Z6 har bättre grepp OCH håller längre. Sen kan väl det lite vara för jag hört att så ska vara fallet på ett par ställen (Sporthoj och BMW-klubben). Har inte testat Z4 fram. Kör än på Z6 nu fram med 1200mil på nacken... men det börjar bli hög tid att byta. Tänkte göra det nästa vecka innan jag ska ner till Falkan å köra 10 juni. Väldigt nöjd med egenskaperna på Z6 så nytt set redan införskaffat.

Kuriosa: Lyckades med bedriften på blött väglag (inte vattenplaning) att med 6ans växel fullt gaspådrag och med Z4 få rejält spinn pga liten kant mellan filerna på motorvägen i runt 140km/h... det var LITE läskigt. :rolleyes:

imaster skrev:
2197671 Kör och prova så kan du ju berätta för oss sen... :)
(Jaa, jag behöver också byta däck snart... ;) )
Kollade just.. Pirelli Dragon GTS som sitter på nu klassas ju som sporttouring :huvet
"800-1000 mil på ett däck"... Hur gör ni??!!

OK.. kanske dags att stänga tråden. Sport fram och sporttouring bak funkar kalas... men gör det någon nytta??

rogka566 skrev:
2197655 Har ett Sportec M1 framdäck ståendes hemma som jag tänkt slänga på min Kawa Z1000. Tänkte köpa samma bak när det behövs. Nu är grejen att det verkar behövas redan efter ca 300 mil!! (Nej jag har inte "burnat", bara gasat friskt).

Vad tror ni? Är det ok att köra sportdäck fram men s.k sporttouring(Michelin Pilot Road el. Metzeler Roadtect Z6 etc.) bak för att spara lite på semesterkassan.

Tänker mest att profilen liksom grepp skiljer något.

Profilen och greppet är nog inte det du skall bry dig om.
Däremot är fram och bakdäck tillverkade för att fungera tillsammans.
Och det är inte bara mönster. Det är framför allt stommarna som arbetar på olika sätt för olika fabrikat och olika modeller. Därför skall man aldrig mixa olika modeller och framför allt inte olika tillverkare.

Eskilsson skrev:
2197829[/s Däremot är fram och bakdäck tillverkade för att fungera tillsammans.
Och det är inte bara mönster. Det är framför allt stommarna som arbetar på olika sätt för olika fabrikat och olika modeller. Därför skall man aldrig mixa olika modeller och framför allt inte olika tillverkare.

Jaha... och helt plötsligt har man ett Metzeler Sportec M-1 120/70 ZR17 till salu. Suck!

rogka566 skrev:
2197911 Jaha... och helt plötsligt har man ett Metzeler Sportec M-1 120/70 ZR17 till salu. Suck!

Mnja...

Det är ingen större fara att blanda, speciellt inte på gata. Väljer du dessutom ett Metzler z6, så är det ju ett däck av samma fabrikant..

Jag blandade Metzler och Pirelli förra året och hade inga större problem, ens på bana :tummenupp

Det finns många påståenden och tyckanden vad det gäller däck :3freak

/ Micke

rogka566 skrev:
2197911 Jaha... och helt plötsligt har man ett Metzeler Sportec M-1 120/70 ZR17 till salu. Suck!

Köp ett M3 till baken..... En uppgraderad M1:a...

Jag älskade M1:orna på min förra hoj.... tyvärr var livslängden riktigt kass... 250-300 mil....

Men ack vilket bett........ :yoparty

gthyni skrev:
2197955 F ö är Metzeler och Pirelli samma fabrikat
bara två varumärken med lite olika modeller

Jo, jag vet.. :7peta

men ändå...

Resonemanget nedan stämmer, det också, men jag har svårt att tänka mig att en normal förare märker någon större skillnad, på gata.. Jag skulle nog inte göra det, om man nu inte väljer och blandar däck i ytterligheterna

Eskilsson skrev:
2197829 Profilen och greppet är nog inte det du skall bry dig om.
Däremot är fram och bakdäck tillverkade för att fungera tillsammans.

... men visst, det är helt riktigt att vissa däck är matchade mot varandra, och att de skiljer sig i stommarna, och därmed eventuellt i uppträdande och inställningar :tummenupp

Men det går att blanda, även på bana.. Jag har sett förare åka på bana med Michelin pilot road eller nå't liknande fram, och ett slicks, förmodligen Dunlop eller Pirelli bak...

Jag har även sett Pilot power bak och slicks fram, på fuktig bana..

Själv kör jag medium fram och soft bak, av samma märke - men det kan man ju verkligen inte göra om man vill ha grepp fram...eller ?!? :3freak

/ Micke

Last edited:
Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back