Under skinstället? (Du som tävlar/tränar)

Medin skrev:
Det undrar jag med, bomull drar ju åt sig vättska. Köp ett HH nylonunderställ på Stadium eller intersport, kostar ca 300-400kr, dyrt men bra :tummenupp
Nylon smälter in i huden :död

Teddy skrev:
Var köper man underställ i bomull och vad kostar det?

våren 2002 gick jag runt bland de stora storbutikskedjorna (Stadium, Intersport, Team Sportia m fl) och frågade men ingenstans fanns det. De jag frågade såg själva ut som frågetecken och man kunde verkligen se hur de inom sig tänkte; "Stackars kille, han är helt borta, han tror att folk fortfarande använder underställ i bomull, han vet inte att det nu finns funktionsplagg i syntet".
Jag köpte mitt bomullsunderställ på dressman. Visst blir det varmt men har man ett ställ med schysst ventilation så funkar det, jag har ett Revít-ställ.

GSXR1100R skrev:
Nylon smälter in i huden :död

Nu måste jag faktiskt fråga?
"Nylon smälter in i huden" ?? Åker inte du med Skinnställ??

Om du menar att du får upp en så brutal friktions-värme-utveckling av att glida på asvalt så att du Smälter ett Nylon underställ undrar jag hur fort du kör? 800km/h??

Flera utav dom "största" killarna Zete, Rossi etc kör med sådana underställ. Spidi, Spyke, Alpinstars gör dom under-ställen för att man får upp en helt grym rölighet i stället, när du svettas.

Det är det bästa jag köpt och kört med sen jag började åka cykel, idag skulle jag aldrig åka utan.
Jag törs säga att risken av att det ska smälta in i huden är så liten så det finns annat jag/vi kan dö av tidigare i denna sport.

Men smaken är som baken och ärligt talat skiter jag i vad alla andra kör med.
Men alla jag rekomenderat det till och som sedan provat det, säger samma sak som mig... GRRYYMMTT

Vad händer egentligen när det smälter in i skinnet? Trycker inte kroppen ut det igen?

Nyteknik skrev:
Jag kanske inte är tillräckligt tydlig: jag vill veta vad fordret i de flesta skinnställ är tillverkat av för material, om det finns konkreta exempel på RR-förare som har skadats av syntetmaterial och om reglementet ger utrymme för användning av syntetiska material om de inte kan "skada föraren".

Mitt Jernbergställ har inte syntetmaterial vad jag vet i fodret.

Och om det finns förare som skadatst? Jajamensan. Gå in på http://www.pejer.se/ och titta så ser du lite mer än förförra året. När du hoppar över järnvägsövergången på Imatra får du hålla tungan rätt i mun. Men bland dessa har en hel del åkt på brännskador oavsett fodrets material, frågan är väl om du vill att det bränner fast i skinnet när det väl händer.

Nu har ju det skett viss utveckling men glider du tillräckligt länge blir det varmt igenom. Och en del syntetmaterial bränner fast i huden.
Men ska du ändå till sjukstugan kanske det inte spelar någon roll om de pillrar med pincett i din arm en timme, stryker på salva och lindar hela armen då din andra arm är gipsad.
Redan skadad gör lite till inte så mycket.

Eller du kanske är i Rossis och co klass med en mycket kunnig doktor i släptåg?

Nyteknik skrev:
Men alla ställ är ju fordrade med just detta. Finns något aktuellt exempel där någon har fått sin tröja "inbränd" i huden?

när man åker fort ner för branta backar brukar man ju ha syntetiska grejjer under täckbrallorna. borde det inte finnas massvis med folk som har underställ inbrända i huden i så fall? det är ju inte precis ovanligt att man klotar i en slalombacke. eller går det för sakta?

jag har hört rykten om att det finns tjejanpassade underställ som är extra varma där tjejer brukar frysa, eftersom tjejer fryser annorlunda än killar. tänkte investera i ett sånt. ska jag strunta i det?

förresten så räcker väl inte bomullslångkallingar för att hålla värmen på banan en ruggig vår-/höstdag. :va

anja skrev:
förresten så räcker väl inte bomullslångkallingar för att hålla värmen på banan en ruggig vår-/höstdag. :va
Nackdelen med bomull är att det suger upp svetten och blir blött. Sedan så kyls kroppen ner av ett blött bomullsställ, och det är inte så skönt. Ett s.k. superunderställ transporterar fukten vidare till nästa klädlager och det gör att man inte har blöta kläder direkt mot kroppen, mycket skönare.

Mitt underställ är av 100% polyester. Är det någon som VET att polyester smälter och bränns in i kroppen vid friktion? Andra har pratat om nylon, men det är ju ett helt annat material.

Jag kör inte RR, men den gången jag krockade så gled jag en bra bit på backen.
Jag hade skinnställ med nylonfoder, det brände in i höften på mig och jag fick ett ganska trist sår som hade jobbigt att läka.
Nu var ju jag allmänt fördärvad i revben och arm, så mer åkning den säsongen var inte aktuellt iaf.
Men jag skulle tänkt till innan jag hade dragit på mig ett ställ över den höften igen, aj , aj, aj...
Sedan kan man ju fundera om detta verkligen är ett stort problem?
Jag menar skulle verkligen stora skinnställstillverkare gör underställ av syntet ifall det nu var ett jätteallvarligt problem?
Vad det gäller brännskador på snö så får det nog gå rackarns fort, typ miljarders fort, snön kyler ju i sig och ger inte så stor friktion som sommarvarm asfalt.
//Tobbe

anja skrev:
när man åker fort ner för branta backar brukar man ju ha syntetiska grejjer under täckbrallorna. borde det inte finnas massvis med folk som har underställ inbrända i huden i så fall? det är ju inte precis ovanligt att man klotar i en slalombacke. eller går det för sakta?
Det blir inte alls samma friktion mellan snö/is och nåt glatt skidställ som asfalt och skinn...

Mr.Jim skrev:
Nu måste jag faktiskt fråga?
"Nylon smälter in i huden" ?? Åker inte du med Skinnställ??

Om du menar att du får upp en så brutal friktions-värme-utveckling av att glida på asvalt så att du Smälter ett Nylon underställ undrar jag hur fort du kör? 800km/h??

Flera utav dom "största" killarna Zete, Rossi etc kör med sådana underställ. Spidi, Spyke, Alpinstars gör dom under-ställen för att man får upp en helt grym rölighet i stället, när du svettas.

Det är det bästa jag köpt och kört med sen jag började åka cykel, idag skulle jag aldrig åka utan.
Jag törs säga att risken av att det ska smälta in i huden är så liten så det finns annat jag/vi kan dö av tidigare i denna sport.

Men smaken är som baken och ärligt talat skiter jag i vad alla andra kör med.
Men alla jag rekomenderat det till och som sedan provat det, säger samma sak som mig... GRRYYMMTT
Man behöver inte vurpa i 800 blås för att göra hål i skinnstället, nylon KAN bränna in i huden om du har otur.

Mitt IXS ställ har silke vad jag vet samt att det är så trångt att jag helst bara kör i Dainese safety väst samt kallingar för att inte tappa rörlighet.

Har varit omkull ett par gånger i detta ställ och har aldrig fått några värme relaterade skador kanske främst för att skydden inte har flyttat på sig.

Vet folk som har fått friktions skador utan att det har blivit hål på skinnet.
Tror att det är när stället vrider på sig under stor punkt belastning som detta händer. Hade en mindre vurpa i ett bylsigt gore-tex där jag fick lättare skrapmärke utan att yttertyget var hål i.

Det är tighta ställ som gäller när man ska vurpa!

Jörgen Player Special skrev:
Eller få skavsår på bröstvårtorna. Det var ju lite av en klassiker i kungens "vita" trikåer..

/JPS

DET är en klassiker...ajaj, inget att skämta om dock, skavda bröstvårtor är av ondo! :gnissla

Förövrigt kör jag endast i strumpor, kallifjongor och T-shirt när det är RR som gäller. Har funderat på underställ, skall prova det till våren...

Var kan man köpa "riktiga" raceunderställ då? De verkar grymt sköna men antar att de är lika dyra...

Goodstuff skrev:
Var kan man köpa "riktiga" raceunderställ då? De verkar grymt sköna men antar att de är lika dyra...

och vad är ett "riktigt" raceställ? vad ska man ha under skinnstället om man varken vill frysa ihjäl eller brinna upp? över 40 inlägg och vi har ännu inte fått reda på det.

anja skrev:
och vad är ett "riktigt" raceställ? vad ska man ha under skinnstället om man varken vill frysa ihjäl eller brinna upp? över 40 inlägg och vi har ännu inte fått reda på det.
Inget som den typiske försäljaren av MC-tillbehör vet något om. Finns dock att beställa ur Spidis och Alpine Stars sortiment.

:tummenupp

Bifogat

• stracebaselayerbottom.jpg
    stracebaselayerbottom.jpg
    6.5 KB · Visningar: 65
  • stracebaselayertop.jpg
    stracebaselayertop.jpg
    9.6 KB · Visningar: 65
  • z58_b.jpg
    z58_b.jpg
    17.8 KB · Visningar: 85
jag använder nåt underställ från jobbet..(jobbar med smält alu som uppnår ca 800 grader.) de e kanon o jag lär knappast bränna mig på dom för dom ska skydda mot värme o varma låbbor av alu som flyger omkring emmelanåt :)
men de kan bli ganska varmt på sommarn..även nu vintertid får jag en svettrand på ryggen efter ryggskyddet :rolleyes:

På sommaren kallingar och underställströja (typ Peaks microfleece), när det är kallt åker yllelångkallingarna på också och kanske ytterligare en tunn ylletröja. Till det låååånga fotbollsstrumpor från Intersport (viktigt!). Funkar bra det. :tummenupp

Nyteknik skrev:
Inget som den typiske försäljaren av MC-tillbehör vet något om. Finns dock att beställa ur Spidis och Alpine Stars sortiment.

:tummenupp

hur fattig blir man av att skaffa domdär då?

ska du inte köpa min cbr förresten?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...