Under skinstället? (Du som tävlar/tränar)

Kände att jag behövde ta upp en gammal tråd på nytt så här inför hojsäsongen. Kom vi till någon klarhet i vad som gällde ?
Rent spontant och utan att fundera djupare så känner jag att man skulle ju vilja välja riktiga funktionsunderkläder i 100%polyester att ha under stället.

Don Quixote skrev:
Stringtrosor och sport-BH i lämpliga syntetmaterial.

naket ska det va skinnet är så kallt och gott när man sätter på sig det och sen när man är klart så är det så vått så :arsele får en att tänka på :tuttar

nej allvar ett underställ är gott lr kalsonger lr linne allt hänger på vädret

Oavsett om man använder helt underställ, tröja-byxa eller T-Shirt och kallingar tycker jag ändå att det borde vara förnuftigast att ha ovanstående i funktionsmaterial typ 100% polyester. ( Om man ser till komfort och svettransport mm ). Som i annan sportutövning eller fysiskt krävande arbete.

Silke

Silke är ett naturmaterial som har helt underbara egenskaper och som inte smälter. Silke är svalt när det blir varmt och är värmande när det är kallt ute. Det är bara att beställa från http://www.sidenselma.se. Jag beställde ett ställ för några år sedan och det ser fortfarande nästan oanvänt ut.

Den stora nackdelen med siden är att min manlighet får sig en knäck.

KjellF

Ylle: ett naturmaterial som transporterar bort fukten och håller dig varm :tummenupp

Esquire skrev:
Ylle: ett naturmaterial som transporterar bort fukten och håller dig varm :tummenupp

Nja, ylle transporterar inte bort nån fukt alls, däremot har ylle egenskaper som gör att det värmer trots att det är fuktigt.

Ganska lustigt att en vad man kan tycka är en ganska viktig fråga fortfarande inte fått nåt svar.
Har letat runt som en tokig efter vad som kan tänkas vara lämpligast att ha under stället både ur bekvämlighetssympunkt och säkerhetssynpunkt så blir jag inte klokare för det.
Så här långt har jag kommit i mina undersökningar.

Dom flesta verkar ju gå efter det som fungerar bäst, dvs ett modernt material som inte suger upp fukten.

Då är det ett ställ i Polyester eller Polypropen som gäller.
Polyestern verkar dock vara lite känslig för att "noppa" vilket "Vår bostad" klagar på. Se test.
http://www.varbostad.se/ArticlePages/200510/21/20051021140222_VB/20051021140222_VB.dbp.asp
Priserna på underställ varierar från vanliga "arbetarunderställ" som du kan köpa på Jula för runt 150:- till träningsunderställ för strax under tusenlappen.
Frågan är om det är så mkt bättre om man ger 800 spänn...
Helly Hansen vann Vår bostad testet o det låg tydligen på runt 500.

Hur bra är tex prylar som heter "Cool Max" som Stadium säljer?

Eller så beställer man ett i siden från http://www.sidenselma.se/. Dom har både långkalingar och T-shirts i siden o priserna är inte värre än ett dyrare underställ.

Det finns även något hypermodernt som kom 1997 som heter Outlast som är väldigt hitec. Det ska tydligen kyla rejält om man surfar runt lite i touringforumen (läs BMW). Frågan är bara hur säkra dom är o vad som händer om man skulle vurpa med ett sånt.

Någon som lyckats komma fram till något under det år som tråden legat i träda???

Halvfinalist i SM i trådlyft jag vet. Men mitt Arlen Ness Kangaroooo och min kropp är f-n inte kompatibla vid värme. Det hade nog varit lättare att få ur extremiteterna om stället varit fodrat med kardborre.
I mitt ställ sitter såntdär miffo-svartmeshskräp. Kör med funktionsunderställ under men hade helst slitit ur meshet och bytt till något vettigt. På knudan nu i veckan hade jag tom problem att trä igenom händerna för det fastnar så förbenat i "tyget".
Är det någon som vet om det finns "innerställ" som kan ersätta orginal och i såfall vart, och är det prissatt så att jag kan spara ihop till det relativt snabbt ?

Pratade med någon racekille för ett tag sedan som påstod att i de sponsorställ han "fått" satt det ett annat foder och att han inte fick fotas med stället öppet så detta foder syntes. Om det låg någon sanning i detta vill jag också ha ett sånt innerfoder. Hilfe bitte.
//Peter

Last edited:
Såg en kille på Åsen i går som hade röd sidenpyamas under stället :3freak

Funkar säkert jättebra men det ser inte jättebra ut, om vi säger så :D

Såg en kille på Åsen i går som hade röd sidenpyamas under stället :3freak

Funkar säkert jättebra men det ser inte jättebra ut, om vi säger så :D

Den estetiska biten kan vi väl nästan lämna därhän, eftersom att vi alla vet att en depå befolkad med mcåkare inte direkt för tankarna till catwalken i Milano. Inte på något sätt faktiskt. Inte ens de trådsmala deltagarna är på plats....

Med pyamaskillen, hade han detta "fast" monterat i stället eller var det ett underställ ?

...

Pratade med någon racekille för ett tag sedan som påstod att i de sponsorställ han "fått" satt det ett annat foder och att han inte fick fotas med stället öppet så detta foder syntes. Om det låg någon sanning i detta vill jag också ha ett sånt innerfoder. Hilfe bitte.
//Peter

Eller så vill du INTE ha den! Han kan kanske ha fått ett som är gjort i nått material som inte lämpar sig om man vurpar. Vissa material är inte så bra om du får brännskador och in typ syntetmaterial som polyester eller annat i såren. Finns rekomendationer i rr-reglerna om material till underställ. Ganska vanligt med syntet på underställ i butikerna. Fast man ger det ett "coolt" namn för att förvirra kunderna.

Ett underställ i siden är det svalaste du kan ha när det är riktigt varmt ute.

Jag har fått brännskador av friktionen, men att att syntet skulle bränna fast verkar otroligt.. Man vill ju gärna rör på sig när man känner att det blir varmt på nåt ställe.

/JPS

Det där tror jag också är lite överreklamerat. Visst. Många syntetmaterial kan smälta om temperaturen blir hög men det är nog inte vid klotningar som det är ett problem. Snarare är det något som man har som reglemente för den händelse att något tar eld. Det är ju det som är anledningen till att personal i depån vid exempelvis STCC måste ha brandsäkra kläder. Man vill inte att dom ska brinna så lätt. Depåpersonalen utsätts ju inte direkt för någon större risk att glida på asfalten längre sträckor i hög fart. Man bedömer istället att det är större risk att något tar eld och det är nog samma sak som gör att man kräver bomul eller något annat som inte smälter i ställen på förarna.
Sen hur vanligt det i praktiken är att förare och motorcykel börjar brinna vid krasher kan jag inte uttala mig om men jag misstänker att det är det som ligger bakom.

Den estetiska biten kan vi väl nästan lämna därhän, eftersom att vi alla vet att en depå befolkad med mcåkare inte direkt för tankarna till catwalken i Milano. Inte på något sätt faktiskt. Inte ens de trådsmala deltagarna är på plats....

Med pyamaskillen, hade han detta "fast" monterat i stället eller var det ett underställ ?

Oftast går han runt på stadens gator som en alldeles vanlig man, jobbar, handlar mat och hämtar barn på dagis. Han kallas Gustav O och är roadracingromantiker. Du kan se honom på utvalda tisdagsträningar på Sviestad. I sin svarta, blanka sidenpyjamas ser han ut som något 70-talet glömde, en riktig myspappa, bara nappflaskan saknas. Han och andra säger att pyjamasen överlägsen alla syntetställ, siden både avfuktar och svalkar. Skicka ett PM så svarar han.

Själv kör jag med ett H&H underställ av syntet. Jag vet, nu skriker alla i kör: "BRÄNNSKADA!", men handen på hjärtat, hur många kör egentligen med underställ i naturmaterial? 90 % kör ju utan underställ med nylonfodret rätt mot skinnet och ett fåtal använder underställ av syntet. De jag sett köra med underställ av antingen bomull eller siden kan jag räkna på båda händernas fingrar. Och med erfarenheten av mina vurpor skulle jag vara mer oroad över fötterna, de är oftast de mest utsatta OCH oskyddade. Trots långa skrap har jag aldrig ens varit i närheten av att brännas och ingen annan som jag känner eller hört talas om heller.

Och snälla du, beröva inte hormonstinna MC-förare illusionen av att RR skulle vara en sex-ångande show där kvinliga åskådare trånar efter män som utsätter sig för livsfara och lutar mysk och testosteron. Du och jag vet ju förståss bättre, att det i verkligheten är något helt annat, smutsiga toaletter och gamla skinnställ som sedan länge slutat dofta hallon, men det ska vi inte prata mer om, inte här och inte nu i alla fall.

Eller så vill du INTE ha den! Han kan kanske ha fått ett som är gjort i nått material som inte lämpar sig om man vurpar. Vissa material är inte så bra om du får brännskador och in typ syntetmaterial som polyester eller annat i såren. Finns rekomendationer i rr-reglerna om material till underställ. Ganska vanligt med syntet på underställ i butikerna. Fast man ger det ett "coolt" namn för att förvirra kunderna.

Ett underställ i siden är det svalaste du kan ha när det är riktigt varmt ute.

Så kan det vara. Och läser man igenom den här tråden ser man att det inte direkt svämmar över av ställ med "godkänd" inredning i våra svenska butiker. Tom "racereplica"-ställen har ju mesh i sig.

Med ett sidenunderställ så blir det lätt att ta på och framförallt av sig stället trots kardborrefunktionsmeshen de satt på insidan ?

Siden är alltså the shit och bättre än tex det här ?:http://www.motostrano.com/alteraun.html
//P

@Teddy: Menade inte så, självklart är det bara det vackra folket på Riktiga(tm)RRkörningar. Själv harvar jag bara runt på bandagar där det bara är fattiga, fula och illaluktande människor. :D

Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...