Under skinstället? (Du som tävlar/tränar)

WASP skrev:
Ok, jag är ju newbie inom rr och motorsport. Är det så inom RR att reglementet inte är så viktigt eller hur ska jag tolka det? Inom all annan sport som jag hållt på med så har man ju vart tvungen att följa alla regler...
Jag kanske inte är tillräckligt tydlig: jag vill veta vad fordret i de flesta skinnställ är tillverkat av för material, om det finns konkreta exempel på RR-förare som har skadats av syntetmaterial och om reglementet ger utrymme för användning av syntetiska material om de inte kan "skada föraren".

Last edited:
Innerfodret i mitt Daineseställ är knappast av något naturmaterial, det verkar plastigt värre, ungefär som i de flesta skinnställ. Under stället bär jag ett HH-underställ av syntet. Jag känner till riskerna med brännskador och har provat på att klota ett par gånger men aldrig fått en tillstymmelse till bränskada. När jag köpte understället letade jag främst efter ett i bomull men lyckades inte hitta något.

thundrace skrev:
Finns massor med exempel på folk som fått brännskador av syntetunderkläder,mitt ställ är fodrat med silke.Svalt,inga brännskador och en baggis att få på/av oavsett svettsituationen... :tummenupp
Vad har du för ställ?

Jag har fått brännskador av friktionen, men att att syntet skulle bränna fast verkar otroligt.. Man vill ju gärna rör på sig när man känner att det blir varmt på nåt ställe.

/JPS

Gasglad&Full skrev:
en skinn jacka ett par ordentliga jeans och kängor e allt man behöver :tummenupp
Har du sett många RR-förare som kör med det på bana? :va Dessutom att få på sig allt det under ett skinnställ är inte dåligt! :3freak

WASP skrev:
Ok, jag är ju newbie inom rr och motorsport. Är det så inom RR att reglementet inte är så viktigt eller hur ska jag tolka det? Inom all annan sport som jag hållt på med så har man ju vart tvungen att följa alla regler...

Reglementet är a och o. Och för allas säkerhet viktigt att det följs.Dem som skriver dem är absolut inga idioter eller nybörjare,det ligger många års erfarenhet och kunskap bakom,sen kan vissa regler vara svåra att förstå varför,då är det bara att fråga tex herr Lodnert så förklarar han mer än gärna varför det ser ut som det gör. Säkerhetsreglerna är skrivna med DIN säkerhet som främsta syfte,att uppmana nån att inte följa det måste vara bland det mest korkade man kan göra.

Man skulle ju rent teoretiskt kunna köra utan några kläder lr skinnställ...då förbygger man ju i allafall "bränn"skador att det sen kan resultera i andra smärre blesyrer vid ev. krasch är ju ett annat problem :)

thundrace skrev:
Reglementet är a och o. Och för allas säkerhet viktigt att det följs.Dem som skriver dem är absolut inga idioter eller nybörjare,det ligger många års erfarenhet och kunskap bakom,sen kan vissa regler vara svåra att förstå varför,då är det bara att fråga tex herr Lodnert så förklarar han mer än gärna varför det ser ut som det gör. Säkerhetsreglerna är skrivna med DIN säkerhet som främsta syfte,att uppmana nån att inte följa det måste vara bland det mest korkade man kan göra.
Jo tänkte väl att det var så, var mest som svar på nytekniks lite kluriga svar som jag ställde frågan. Men den kvarstår ju egentligen, reglementet är a och o, många ställ, även dyrare raceställ har syntetmatrial. Många verkar köra med underställ i syntet ändå, trots att det uttryckligen står att man inte ska ha det närmast kroppen?

thundrace skrev:
Jag tror nog att alla förstår att reglementet ska följas och att det inte är skrivet av människor med svampplockning som främsta hobby. Men frågan var inte hur eller varför man ska följa reglementet utan om det sitter syntetmaterial på insidan av de flesta skinnställ trots att detta strider mot reglementet och om det finns exempel på förare som har skadats allvarligt av dessa material. Det verkar inte vara ett vanligt problem hur som helst. Men bra om det gick att avfärda en gammal skröna.

Last edited:
Var köper man underställ i bomull och vad kostar det?

våren 2002 gick jag runt bland de stora storbutikskedjorna (Stadium, Intersport, Team Sportia m fl) och frågade men ingenstans fanns det. De jag frågade såg själva ut som frågetecken och man kunde verkligen se hur de inom sig tänkte; "Stackars kille, han är helt borta, han tror att folk fortfarande använder underställ i bomull, han vet inte att det nu finns funktionsplagg i syntet".

Jag skulle gärna vilja se en bild på ett sånt underställ också, jag är helt clueless :3freak ! Seriöst alltså.

Teddy skrev:

våren 2002 gick jag runt bland de stora storbutikskedjorna (Stadium, Intersport, ; "Stackars kille, han är helt borta, han tror att folk fortfarande använder underställ i bomull, han vet inte att det nu finns funktionsplagg i syntet".

Överskottbolaget
Kungen drar ner på sitt försvar.. Du får kliva i de ribbstickade trikåerna ännu en gång! :)

/JPS

Jörgen Player Special skrev:
Överskottbolaget
Kungen drar ner på sitt försvar.. Du får kliva i de ribbstickade trikåerna ännu en gång! :)

/JPS
Man lär ju tappas å mycket vätska så att fjädringsinställningarna blir lidande :va

Teddy skrev:

Det undrar jag med, bomull drar ju åt sig vättska. Köp ett HH nylonunderställ på Stadium eller intersport, kostar ca 300-400kr, dyrt men bra :tummenupp

Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT