Underätta tjej om hennes nya killes förflutna?

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
En tjejkompis råkade ut för en kille som misshandlade henne för nåt år sedan. Hon klarade sig, men har mått mycket dåligt av händelsen. Killen dömdes för grov misshandel till fängelsestraff, men är ute igen.

Råkade av en händelse prata med en annan tjejkompis kompis och fick reda på att hon är tillsammans med samme kille. Jag tror inte att hon vet något om hans förflutna, bör jag informera henne eller inte lägga mig i?

Är av åsikten att man måste kunna låta en människa som gjort något sådant gå vidare och inte så att säga dömas för detta hela livet. Men samtidigt vill jag ju inte att det ska hända den nya tjejen nåt...

chrilla skrev:
En tjejkompis råkade ut för en kille som misshandlade henne för nåt år sedan. Hon klarade sig, men har mått mycket dåligt av händelsen. Killen dömdes för grov misshandel till fängelsestraff, men är ute igen.

Råkade av en händelse prata med en annan tjejkompis kompis och fick reda på att hon är tillsammans med samme kille. Jag tror inte att hon vet något om hans förflutna, bör jag informera henne eller inte lägga mig i?

Är av åsikten att man måste kunna låta en människa som gjort något sådant gå vidare och inte så att säga dömas för detta hela livet. Men samtidigt vill jag ju inte att det ska hända den nya tjejen nåt...
Du avgör själv vem du vill vara "lojal" mot.

Din tjejkompis (och hennes kompis), eller nån snubbe som slår tjejer (och inte är din kompis?).

För mig känns det ganska solklart.

Last edited:
War-psycho skrev:
För mig känns det ganska solklart.

För mig med på ett sätt (och jag lutar åt att berätta). Men jag vill höra åsikter om situationen, och om avvägningen mellan att informera och att ge killen en chans utan min inblandning. Han ÄR dömd och har avtjänat ett straff. Jag tycker det är fel att aldrig låta killen ha ett normalt liv, men samtidigt vill jag inte låta nån tjej vara utsatt för risk.

Bör jag kanske låta honom lägga fram det själv (vet iofs inte om han gjort det).

Rasorblade skrev:
vafan! det är väl självklart du skall ingripa!!
:fatta!
misshandlare och våldtäktsmän skall hållas kort :smasha

Var snäll och banka inte på mig, jag tycker diskussionen är intressant och viktig.

chrilla skrev:
För mig med på ett sätt (och jag lutar åt att berätta). Men jag vill höra åsikter om situationen, och om avvägningen mellan att informera och att ge killen en chans utan min inblandning. Han ÄR dömd och har avtjänat ett straff. Jag tycker det är fel att aldrig låta killen ha ett normalt liv, men samtidigt vill jag inte låta nån tjej vara utsatt för risk.

Bör jag kanske låta honom lägga fram det själv (vet iofs inte om han gjort det).

Var snäll och banka inte på mig, jag tycker diskussionen är intressant och viktig.

Jag menar att man skall banka på misshandlare och våldtäktsmän, inte dig du gör inget fel....

chrilla skrev:

So fakkin what... (om han har avtjänat sitt straff)

Vem är din kompis, är det han, eller din tjejkompis?
Förstår inte hur du tänker, skulle det vara jag så skulle mina vänner komma i första hand, och alla andra på en delad sistaplats.

Moraltanteriet om "andra chanser" gäller inte när ens vänner står på spel.

Berätta för din tjejkompis, och låt henne avgöra vad hon prioriterar. :fatta!

chrilla skrev:
Nä... :fatta! :fatta! :fatta!

Rasorblade skrev:
Jag menar att man skall banka på misshandlare och våldtäktsmän, inte dig du gör inget fel....

Bra, jag vill inte ha nån moralpanik här. Inte ens när det gäller sånt här allvarligt och förkastligt är allt svart eller vitt...

War-psycho skrev:
So fakkin what... (om han har avtjänat sitt straff)

Vem är din kompis, är det han, eller din tjejkompis?
Förstår inte hur du tänker, skulle det vara jag så skulle mina vänner komma i första hand, och alla andra på en delad sistaplats.

Moraltanteriet om "andra chanser" gäller inte när ens vänner står på spel.

Nä... :fatta! :fatta! :fatta!

Hans nya tjej var för mig helt obekant, men vi har en gemensam tjejkompis.

Alltså inte en av mina vänner som står på spel, dock är jag inne på om det inte är läge för lite angiveri ändå...

chrilla skrev:
Hans nya tjej var för mig helt obekant, men vi har en gemensam tjejkompis.

Alltså inte en av mina vänner som står på spel, dock är jag inne på om det inte är läge för lite angiveri ändå...
Jo, jag förstår det.

Men din vän bryr sig säkert om sin kompis, och skulle nog inte uppskatta att du satt inne med sån här information och inte berättade det för henne.

Alltså, är han din vän ? (Det verkar inte så)
Om han är dömd för brottet, så kan det knappast kallas för "svaller", eller skitsnack, utan du ju iallafall ha en skälig misstanke att han faktiskt är en sån typ.

Så, vem står du närmast?

Jag skulle berätta för min tjejkompis, och låta henne avgöra om informationen är intressant för hennes vän (om jag inte själv kände någon av personerna i fråga).

Last edited:
War-psycho skrev:
Så, vem står du närmast ?

Känner ingen av dem. Det jag vill påskina är att det alltid är en avvägning i såna här fall. Jag har i princip bestämt mig för att berätta, men var intresserad av diskussionen kring detta.

Berätta för din tjejkompis. Hon får sedan göra valet om hon skall berätta det för sin kompis, eller kanske informera killen i fråga att hon vet om hans förflutna och råda honom att självmant berätta innan hon själv gör det. Lite diplomati kan ibland göra stor skillnad.

chrilla skrev:
War-psycho skrev:
Så, vem står du närmast?
Känner ingen av dem. Det jag vill påskina är att det alltid är en avvägning i såna här fall. Jag har i princip bestämt mig för att berätta, men var intresserad av diskussionen kring detta.
Upprepar... Vem står du n ä r m a s t ?

(Borde alltså vara din vän's vän, före den andra snubben, på din beskrivning.)

Alltså, du väljer själv vem din "lojalitet" bör ligga hos i det här fallet.

Last edited:
War-psycho skrev:
Upprepar... Vem står du n ä r m a s t ?

(Borde alltså vara din vän's vän, före den andra snubben, på din beskrivning.)

Alltså, du väljer själv vem din "lojalitet" bör ligga hos i det här fallet.

Väljer inte mitt handlande efter vem jag känner bäst om det är det du menar, men känslomässigt står jag självfallet närmast tjejen. "Lojalitet" är allstå ganska ointressant, vill bara göra ett etiskt rätt val. Tror de flesta inser att även killen har moraliska rättigheter i ett sånt här fall.

McB skrev:
Berätta för din tjejkompis. Hon får sedan göra valet om hon skall berätta det för sin kompis, eller kanske informera killen i fråga att hon vet om hans förflutna och råda honom att självmant berätta innan hon själv gör det. Lite diplomati kan ibland göra stor skillnad.

Det är så jag tänkt göra.

Eftersom jag i princip bestämt mig borde jag nog skrivit det i första inlägget, men dum som jag var ville jag höra åsikter utan att först presentera mitt beslut.

Aleksander skrev:
Skicka ett anonymt brev!!

Frågan gäller inte huruvida jag är rädd för egen del om jag berättar, utan huruvida någon utifrån bör informera överhuvudtaget. Gör jag det, gör jag det själv eller via vår gemensamma kompis.

chrilla skrev:
Väljer inte mitt handlande efter vem jag känner bäst om det är det du menar, men känslomässigt står jag självfallet närmast tjejen. "Lojalitet" är allstå ganska ointressant, vill bara göra ett etiskt rätt val. Tror de flesta inser att även killen har moraliska rättigheter i ett sånt här fall.
Jo, om man pratar hypotetiskt kanske.

Men så länge man har någon form av "relation" till någon av det nämda personerna så tippas vågskålen.

Och skulle jag vara i samma situation som din tjejkompis, så skulle jag inte acceptera att du höll inne med information som kunde skydda min kompis från att fara illa.

Så, vill du ta ett hypotetiskt exempel istället:
"Tjejen som är ihop med en dömd våldtäktsman, är din bästa väns syster."
Skulle du inte informera din bästa vän om detta i så fall?

War-psycho skrev:
War-psycho skrev:
Jag skulle berätta för min tjejkompis, och låta henne avgöra om informationen är intressant för hennes vän (om jag inte själv kände någon av personerna i fråga).
Alltså, som jag sa först. :fakta

Last edited:
War-psycho skrev:
Så, vill du ta ett hypotetiskt exempel istället:
Skulle du inte informera din bästa vän om detta i så fall?

Jo, då känns det genast mer solklart.

Förstår din poäng, men så är inte alls fallet här.

chrilla skrev:
Jo, då känns det genast mer solklart.

Förstår din poäng, men så är inte alls fallet här.
"Inte alls" ??

"Tjejen är ihop med en dömd kvinnomisshandlare, och är din väns kompis."

Samma fall, bara lite tillspetsat. :mattias

Last edited:
chrilla skrev:
Jo, känns också för mig som det rimligaste förfarandet.

Inte bästa vän, inte syster, inte våldtäcktsman. Vi kan väl hålla oss till omständigheterna i detta fallet?
Hey... du kan inte äta kakan och ha den kvar åxå.

Det var du som snackade om moraliska dilemman. (eller intressant diskussion)
Då måste man ju få förtydliga sin poäng åxå, genom liknelser.

Last edited:
War-psycho skrev:
Hey... du kan inte äta kakan och ha den kvar åxå.

Det var du som snackade om moraliska dilemman.
Då måste man ju få förtydliga sin poäng åxå, genom liknelser.

I din liknelse är det solklart, i det aktuella fallet tycker jag det är befogat med mer eftertanke. Såg inget dilemma i din liknelse av fallet.

Nu börjar diskussionen bli lite dum tycker jag, tror de flesta förstår vad jag menar är intressant här.

chrilla skrev:
I din liknelse är det solklart, i det aktuella fallet tycker jag det är befogat med mer eftertanke. Såg inget dilemma i din liknelse av fallet.

Nu börjar diskussionen bli lite dum tycker jag, tror de flesta förstår vad jag menar är intressant här.
I så fall lämnar jag över ordet till mer klyftiga & intressanta idéer istället. :va

Aj giv app...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...