Undanmanöver i höghastighet?

Du skriver Annars hade jag garanterat varit ute i spenaten på Gelleråsen vid ett flertal tillfällen då man tar höjd inför en kurva och sen gör distinkt motstyrning...

Det är det jag pratar om, om det dyker upp någop på motorvägen, tex en skada i vägen hinner man ju inte ta höjd alltid.

Det var inte det jag menade, utan snarare att när du tar höjd så kan du ligga rätt nära kanten av banan, om en motstyrning skulle flytta dig åt fel håll så åker du då av banan... jag har inte gjort det.

Och, nu har jag testat lite i verkligheten och gör man så som jag har lärt mig så lägger sig inte hjulen åt fel håll, det kan kanske kännas som det när cykeln lutar sig först och hjulen kommer "efter" så att säga, men när jag la mig nära vita sträcken och motstyrda så gick hjulen aldrig på sträcken.

Sen tänkte jag på en annan sak, om det är så att det lilla som man då tror att hjulen flyttar sig åt fel håll skulle kunna påverka så har man garanterat tittat på tok för nära hojen och det är då där som problemet ligger och inte motstyrningstekniken.

Hur man ska väja har jag rätt bra koll på även om jag kanske inte gör det exemplariskt. Jag brukar t ex. vänta så länge jag kan innan jag lägger ner i kurvan. Men frågan är hur man bäst tränar på detta?

Vi har nämt motorväg, storbana, kanske konbana på flygfält nåt mer?

Använder hojen en hel del som pendlingsfordon och tänker jag efter är det inte alltid jag skulle klara en undanmanöver i de farter man färdas i. Därför vill jag träna mer

Jag var nyligen med en polare som ville träna just väjning och kurvteknik.
Vi åkte till ett 2 olika industriområden. Stenkullen och Arendal Raff området är rätt bra vägar.

Söndagseftermiddag eller en sen sommarkväll är att föredra ^^ Mindre trafik då.
Vi tog med oss ett par stora konor som vi fick låna av Peab och små konor som skräpade i garaget.

Motstyrning fungerar utmärkt om man gör det i kontrollerad hastighet. Kommer du i 200 knyck så blir det svårt. Därför man undviker att köra så fort så man kanske missar en olycka tex.

Värmen i däcken får du upp igenom acc och inbromsningar som många skrivit.
På bana kan du även få ytterligare värme i däcken genom kraftig acceleration ut igenom en kurva. Det blir så mycket friktion att däcken blir klibbiga efter en stund körande.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!