Undanmanöver i höghastighet?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Har funderat på detta lite. När man tog kortet fick man ju göra en undanmanöver i 50 eller 70 km/h. Sedan dess har man ju inte tränat på det särskilt mycket. Mest nerlägg i kurva nu för tiden.

Har ni något bra tips på hur man tränar på detta i 120-140 km/h?
Själv brukar jag använda motorvägen när den är tom och köra sicksack mellan de vita linjerna. Inte så smart kanske. Det är ju inte så ofta det går i 50.

//Dafe

Motstyrning. Du får ta i ganska hårt i höga farter. Det krävs en del när farten passerat tresiffrigt med råge. Jag tycker det går utmärkt att öva på en tom motorväg. Sen om det är lagligt är ju en annan sak. Men vet man det och ändå vill öva, och inte har tillgång till en inhägnad raksträcka, så får det duga med det.

Se till att du har lite värme i däcken innan du börjar slita..

Men en tom motorväg (och börja i måttligt tempo) och sen rejäla tryck på rätt styrhalva.

Laborera lite med blicken också, det är lätt att titta på det man väjer ifrån och det är fel fel fel.... Men det är också svårt svårt svårt att titta nån annanstans när man egentligen är på väg framåt.

Se till att du har lite värme i däcken innan du börjar slita..

Men en tom motorväg (och börja i måttligt tempo) och sen rejäla tryck på rätt styrhalva.

Laborera lite med blicken också, det är lätt att titta på det man väjer ifrån och det är fel fel fel.... Men det är också svårt svårt svårt att titta nån annanstans när man egentligen är på väg framåt.

Brukar ha kört i 10 min innan plus att jag gungar fram och tillbaka som på moto gp för att få värme. Hur länge behöver man köra i 12-15 grader för att däcken ska bli varma?

Ett bra sätt att få upp värmen i däcken är att kombinera hög fart med hårda inbromsningar.

Brukar ha kört i 10 min innan plus att jag gungar fram och tillbaka som på moto gp för att få värme. Hur länge behöver man köra i 12-15 grader för att däcken ska bli varma?

När du säger att du "gungar fram och tillbaka" menar du från sida till sida?
För vad jag lärt mig så ger det inte mer värme i däcken... snarare accelerationer och inbromsningar som ger dig värme i däcken på ett effektivt sätt.

Sen kan du ju alltid öva med hjälp av filbyten, ett snabbt filbyte gör att du tränar på rätt sätt. Dvs göra filbyten med distinkta tryck på rätt styrhalva.

När jag byter fil så åker jag alltid mellan strecken, då tränar jag naturligt att styra med blicken. Jag vill ju undvika dom, dvs tittar jag mellan dom, och där hamnar jag. Iofs kräver det ju lite planering också, men det brukar ge sig av sig själv. Det är ju en av dom största farorna om man måste veja för något, att man stirrar på det farliga istället, och dit styr kroppen undermedvetet. Hur många har inte kommit lite för nära ytterkanten i en kurva tex, stirrat på det farliga diket och helt plötsligt har dom stått där? Någon sa att hojar är som vapen, dit man siktar kommer man, och nog är det så! :fakta

För vad jag lärt mig så ger det inte mer värme i däcken... snarare accelerationer och inbromsningar som ger dig värme i däcken på ett effektivt sätt.

Sen kan du ju alltid öva med hjälp av filbyten, ett snabbt filbyte gör att du tränar på rätt sätt. Dvs göra filbyten med distinkta tryck på rätt styrhalva.

Men blir däcken varma på sidorna också då? Jag bromsar ju inte med nedlägg.

Ta en lektion på en körskola vettja!

Ööh vilken körskola låter mig bränna i 140 på konbana?

Last edited:
Men blir däcken varma på sidorna också då? Jag bromsar ju inte med nedlägg.

Däcken blir inte varma bara för att de har kontakt med asfalten, det är friktionen i däcken som gör det... dvs när du får däcken att "flexa" som gör att det blir varmt, det händer när du accelererar och bromsar.

Sen blir hela däcket varmt, inte bara ytan som är i backen.

Däcken blir inte varma bara för att de har kontakt med asfalten, det är friktionen i däcken som gör det... dvs när du får däcken att "flexa" som gör att det blir varmt, det händer när du accelererar och bromsar.

Sen blir hela däcket varmt, inte bara ytan som är i backen.

Ok, tack då vet jag. Bara att hålla stumt alltså :yoparty

Att svänga fram och tillbaka och trycka till i ytterlägena är väl för att just "flexa" med däcken och få upp värmen i dom?

edit:om nån vet vilket av gummirörelsen i däcket mot den rena friktionsuppvärmningen som värmer upp däcket mest får ni gärna säga det. =)

Last edited:
Ööh vilken körskola låter mig bränna i 140 på konbana?

Beroende på hur banan ser ut så finns det möjlighet att åka fort, min lärare tvingade upp mig i 120 för att träna tvärnit. Sen beror det ju på hur du kör också, bästa är att prata med en lärare och höra om han tycker det är lämpligt att du ska få öva väjning i hög fart på banan.

Att svänga fram och tillbaka och trycka till i ytterlägena är väl för att just "flexa" med däcken och få upp värmen i dom?

edit:om nån vet vilket av gummirörelsen i däcket mot den rena friktionsuppvärmningen som värmer upp däcket mest får ni gärna säga det. =)

Att svänga fram och tillbaka och trycka till i ytterlägena på däcken och få upp värmen i dom - wooow..... tänkte jag första gången jag slö-läste :D :brinnerup

Har också funderat på just undanmanöver i hög hastighet. Pendlar mellan Örebro och Stockholm och under flertalet mil jag åkt där också börjat fundera på tekniken att manövrera. Att enbart "hårt" trycka till i styret (motstyrning) känns väldigt fel och inledningen på wobbel? Är jag helt fel ute?

Enligt instruktör på SHK jag gick så var det just acceleration och inbromsning som gav bäst effekt... och att svängandet fram o tillbaka snarare kylde däcken än värmde dem.
En av de mer erfarna instruktörerna var det också.

Har också funderat på just undanmanöver i hög hastighet. Pendlar mellan Örebro och Stockholm och under flertalet mil jag åkt där också börjat fundera på tekniken att manövrera. Att enbart "hårt" trycka till i styret (motstyrning) känns väldigt fel och inledningen på wobbel? Är jag helt fel ute?

Till både dig och Dafe så rekommenderar jag verkligen att gå BKK/SHK. Det kommer göra det lite klarare vad man skall och inte skall göra.

Last edited:
Att svänga fram och tillbaka och trycka till i ytterlägena på däcken och få upp värmen i dom - wooow..... tänkte jag första gången jag slö-läste :D :brinnerup

Vad tänkte du andra gången du läste det? ;)

Tex formulabilar sicksackar ju för att värma däcken, förvisso helt andra krafter inblandade där antar jag. (Eller gör dom det av nån annan anledning?)

Att köra kurvig väg som uppenbarligen värmer däcken är ju eg sicksackande.

Vad gör att däcken blir kallare av att sicksacka mot att inte göra det? Fartvinden?

Får slita med termometern och göra lite mätnnigar nästa gång jag är ute =)

Vad tänkte du andra gången du läste det? ;)

Tex formulabilar sicksackar ju för att värma däcken, förvisso helt andra krafter inblandade där antar jag. (Eller gör dom det av nån annan anledning?)

Att köra kurvig väg som uppenbarligen värmer däcken är ju eg sicksackande.

Vad gör att däcken blir kallare av att sicksacka mot att inte göra det? Fartvinden?

Får slita med termometern och göra lite mätnnigar nästa gång jag är ute =)

Nu vet jag inte exakt men så här tänker jag.

När en bil kör sicksack så vinklas inte däcken utan du får en massa viktpåfrestningar i sidled vilket gör att däcken i sig flexar en hel del... på hoj när du svänger så vinklar du däcken och de flexar inte särskilt mycket.

Vad som gör däcken kallare (om det nu stämmer) vet jag inte, utan det är bara vad denna instruktör sa.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT