Ultraljudstvättning!

Monark

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2018
Ort
VAGGERYD
Hoj
monarped
Hittar ingen sammanhängande tråd om tips & tricks när man Ultraljudstvättar. vad använder man med fördel till motorblockhalvor och cylindrar? Både gjutjärn och Aluminium etc? Ni som är rutinerade har ju lite tips om vad som funkar så dela gärna med er!
 
var mer smådelar i Gjutjärn och Aluminium,kåpor till motorn tex. Våtblästring är jättebra men lite dyrt och jag har inte de kvalitetskraven på mina grejer. Vill gärna rengöra mina verktyg ordentligt och har sett de som UT sina och de blev kanon, dessutom så kommer UT åt överallt med verkar det som.
 
Jag har provat alla tänkbara lösningar i tvätten. Allt från Kallt vatten till knepiga blandningar av kemikalier.

Det som fungerade ÖVERLÄGSET bäst var rengöringsmedel för Ultraljudstvätt och aluminiumdelar. Ett av misstagen jag också gjorde var att tvätta i för hög temperatur. Det resulterade i att delarna oxiderade och blev helt svarta efteråt.
Men 60 grader fungerar bra.
 
Jag kör allt från förgasare, bromsok till gummidelar i min tvätt. Brukar stoppa ned delarna i en hink avfettningsmedel i några minuter sen i tvätten, har också testat massa olika medel men kör nu uteslutande vatten + några droppar yes diskmedel. Ska man få tex. förgasare att se fräscha ut så brukar jag sodablästra dom då blir det kanon.
 
Jag har en värsting ultraljudstvätt men jag får absolut ingenting ren med en sådan skit oavsett kemikalier. Förgasare och munstycken blir inte de minsta rent av en ultraljudsvtätt. Sodablästra motorkåpor är billigt och bra effektivt. Om de är riktigt skitiga kan man glasblästra de tar bättre än soda.
 
Last edited:
Jag tycker ultraljudstvättar är värdelösa till i princip allting.
Enda undantaget där jag gillar ultraljudstvätten är till spridare.

Ja som rengöring håller jag med. Man får nästan lika mycket effekt av att bara lägga delarna i varmt vatten med rengöringsmedel. Skall man ha ordentlig rengöring av makroskopisk smuts så är det 28kHz frekvens och flera hundra w effekt som gäller och det får man inte i kinamaskiner för rimliga pengar.

Jag använder min uteslutande till förgasare. Sodablästring av utsidan för snygg finish och sen ultraljudstvätt för insidan.
 
Ja som rengöring håller jag med. Man får nästan lika mycket effekt av att bara lägga delarna i varmt vatten med rengöringsmedel. Skall man ha ordentlig rengöring av makroskopisk smuts så är det 28kHz frekvens och flera hundra w effekt som gäller och det får man inte i kinamaskiner för rimliga pengar.

Jag använder min uteslutande till förgasare. Sodablästring av utsidan för snygg finish och sen ultraljudstvätt för insidan.

Tror inte de jag använt har varit kinatvättar, utan troligen ganska dyra apparater med tanke på var det stått och vilka som stått för inköpen. Men jag vet inte säkert.
 
Skulle klara mig utan ultraljudstvätt men råkade ha en Elma och tycker att den funkar, det är ju kavitation som uppstår. Kör bara smådelar som annars är svåra att komma åt. Småläste nyss och man anpassar frekvensen till materialet som ska rengöras pga skaderisk men det är även annat som spelar in för bra rengöring som tid, värme och medel. 25khz för rostfritt stål tex, 45 khz för lättmetall, 130 khz för känsligare saker som viss elektronik.
 
Last edited:
När ni använder Citronsyra till tex motorblock i Aluminium, vilka blandningsförhållande kör ni med? har läst att man kan lägga mindre prylar tex munstycken etc i en glasburk, är det bara att sänka ner den eller med lock på? Gissar att det är för att grejerna är för små för korgen?
 
Ta och prova en långsam metod som verkar kunna lösa upp allt.

Denna metod tog tillomed bort färgen på mitt TT600 block o cylinder samt topp.

Varmt vatten och en bra skvätt grönsåpa, I mitt fall låg det ett par dygn o färgen såg ut som att det varit bums färgbortagning påsprutad Bara att borsta bort med mjuk borste.
 
Maskinen var väl inte på hela tiden? Först Citronsyra och sköljning. vattenbyte och Grönsåpa som tvättning om jag fattat rätt? Då återstår Glasburken och dess funktion!
 
Jag fick bra resultat med hett vatten och Yes i ultratvätten.
Först blåsa rent detaljerna med tryckluft o sen ner i vibratorn.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top