-Z-
Veteran Racing
andersson turbo skrev:Vem har koll på sånt man lär ska kunna få liv i nersurade tändstift med en såden så en sån vill ja ha hehe
Bygga själv ??
köpa färdig??
Vill du ha bra grejer så vänd dig till någon som säljer lab-grejer. Ultraljudsbad används nämligen ofta på diverse labb just för deras effektiva "omrörning" Det finns även företag som säljer begagnad labbutrustning.
Jag har även sett att det finns smyckesrengörringsbad som baseras på UL-teknik. (Brukar säljas som "mirakel-rengöring - utan tvättmedel") Såg något på bl.a Rusta för ett tag sedan. Kostade kanske runt 100-lappen, och kvalitién är väl därefter. Borde finnas bättre mellanklassmodeller.
Fyll badet med vatten och stoppa grejerna i en behållare med lösningmedel. som sänks ner i vattenbadet. Jag hade provat först med opolärt (tändvätska/diesel/bensin), och sedan något mer polärt (metanol/etanol/(t-sprit)) som dunstar hyfsat lätt. Har dock aldrig provat på tändstift eller motordelar.
Bygga själv: Visst; en piezo-elektrisk kristall (eller något annat) som oscillerar runt 35 kHz. Har för mig att det är en vanlig frekvens på UL-bad. Kopplas till vattenbad.
Last edited: