Ultraljuds tvätt????

andersson turbo skrev:
Vem har koll på sånt man lär ska kunna få liv i nersurade tändstift med en såden så en sån vill ja ha hehe

Bygga själv ??
köpa färdig??

Vill du ha bra grejer så vänd dig till någon som säljer lab-grejer. Ultraljudsbad används nämligen ofta på diverse labb just för deras effektiva "omrörning" Det finns även företag som säljer begagnad labbutrustning.

Jag har även sett att det finns smyckesrengörringsbad som baseras på UL-teknik. (Brukar säljas som "mirakel-rengöring - utan tvättmedel") Såg något på bl.a Rusta för ett tag sedan. Kostade kanske runt 100-lappen, och kvalitién är väl därefter. Borde finnas bättre mellanklassmodeller.

Fyll badet med vatten och stoppa grejerna i en behållare med lösningmedel. som sänks ner i vattenbadet. Jag hade provat först med opolärt (tändvätska/diesel/bensin), och sedan något mer polärt (metanol/etanol/(t-sprit)) som dunstar hyfsat lätt. Har dock aldrig provat på tändstift eller motordelar.

Bygga själv: Visst; en piezo-elektrisk kristall (eller något annat) som oscillerar runt 35 kHz. Har för mig att det är en vanlig frekvens på UL-bad. Kopplas till vattenbad.

Last edited:
Varför kom inte jag på att använda ett ultaljudsbad för gammla sura stift! Otroligt bra förslag!!

Tycker att Z:as förslag lät bra.

Att tänka på med ultraljuds bad.

Den vätska som du ska använda för att lösa upp resterna ska ha en hygglig densitet, annars så förlorar du mycket "kraft".

De flesta baden blir lite varma ca 40 grader C så man bör nog ha något med en hygglig kokpunkt.

Jag skulle nog också ha valt att börja med något opolärt, tänkte i banor som toluen (hög kokpunkt och bra densitet för att vara organiskt lösningsmedel).

Akta fingrarna.

Jag är mycket intresserad om det funkar! Jag ska titta hemma om jag inte har ett gammalt igensurat stift att testa på, har små ultraljudsbad på jobbet.

andersson turbo skrev:
Är inte nedlådande mot andra uppfattas det så så ber ja om ursäkt
de e bara lite jobbigt när en ren fråga alltid blir motad med " så är de inte alls"

dom små stiften är mycke trängre å känsligare än dom större

bensinen tycks leta sig in i isolatorfoten och stannar där eller åtminstone resterna som kortsluter stiften

om man lyckas eller inte bereor på hur sura stiften har hunnit bli

insprutarhojar å specielt turbomoppar kan bli jäkligt sura
eftersom insprutningen är "dum" vilket inte en förgasare är

insprutaren gör de du säger till den å gör man fel så kan de bli jäkligt fel

å surt
Ok. Fridens liljor!

Har du testat med ett annat fabrikat på stift?
Testat att värma och sen blåsa rent med tryckluft?

Har provat de mesta i rengöringsväg men det är svårt att få ett stift att lita på¨minsta lilla problem med tändning eller bränslemappar så tvärdör dom igen
det här är ju ett stort problem vilket säkert alla som brukar garagestarta sina insprutarhojar över vinern man kommer aldrig ur varmkörnings cykeln å den choke anrikning som läggs på

Så vem vet tändstiftsrenoverare kanske kan va nåt framtidsyrke hahah

Kör föresten på ngk dom verkar tåligast men ren generellt så kan man säga att ju dyrare stift desto känsligare är dom

Ps fick igång hojen för nån timme sen efter 4 dagars försök å miljoner me datamenyer att kalibrera

ÄNTLIGEN

andersson turbo skrev:
Kör föresten på ngk dom verkar tåligast men ren generellt så kan man säga att ju dyrare stift desto känsligare är dom.

ÄNTLIGEN

Har själv haft mest problem när jag åkt på ngk stift både i mc och tävlings skoter.
När dom har slagit igen så har det bara varit att kasta dom, till skillnad mot champion och denso som oftast gått att få i gång igen.
Kan ju vara så att jag bara haft otur med mina stift???

I snöskotern hade jag problem med att den släckte NGK-stift(som ju är lättast att få tag på),men bytte sedan till Bosch(med samma värmetal).Inte ett enda stift har lagt av sedan dess :yoparty

Det måste alltså vara skillnad mellan märken,då inga andra justeringar gjorts!.
Nu försöker jag inte påstå att bara Bosch funkar,men att det kan vara värt att prova olika om man har problem.

Dr BODOL skrev:
Jag skulle nog också ha valt att börja med något opolärt, tänkte i banor som toluen (hög kokpunkt och bra densitet för att vara organiskt lösningsmedel).

Vart får man tag på toluen som privatperson?

toluen

Toluen kan du köpa i färgaffär.Använder det som oktanhöjande i bensin till rallybil Ford coswort 4wd turbo

Xylen(e) & toluen(e) är ungefär samma sak det är en metylgrupp ekstra i xylen, men har relativt lika fysiska egenskaper.

Oki.. trodde toulen skulle vara rätt svårt att få tag på iom det man kan framställa genom att byta ut några väten mot nitratgrupper.. typ tre stycken.. :brinnerup :brinnerup :brinnerup

Det är någorlunda svårt att trycka in tre nitrogrupper på toluen. Jag råder dig inte till att testa det. Vill man något som säger KABOOM så finns det mycket enklare saker.....

someone skrev:
Oki.. trodde toulen skulle vara rätt svårt att få tag på iom det man kan framställa genom att byta ut några väten mot nitratgrupper.. typ tre stycken.. :brinnerup :brinnerup :brinnerup

Tja, då hade nog bomull varit mer förbjudet, eftersom det är betydligt enklare att nitrera.... :gnissla

För att klämma in nitratgrupperna behöver man i regel någon grupp att attackera.

-Z- skrev:
Bygga själv: Visst; en piezo-elektrisk kristall (eller något annat) som oscillerar runt 35 kHz. Har för mig att det är en vanlig frekvens på UL-bad. Kopplas till vattenbad.
Någon som vet var man kan hitta en sån?

-Z- skrev:
Tja, då hade nog bomull varit mer förbjudet, eftersom det är betydligt enklare att nitrera.... :gnissla

Frågan är om inte trinitrotoluen är _några_ snäpp kraftigare än nitrerad bomull..

Men det kvittar, var bara nyfiken, ett gammalt intresse som aldrig helt dött ut.

someone skrev:
Frågan är om inte trinitrotoluen är _några_ snäpp kraftigare än nitrerad bomull..

Men det kvittar, var bara nyfiken, ett gammalt intresse som aldrig helt dött ut.

Klart det är betydligt kraftigare, men det är betydligt svårare att starta, men iofs inget som inte går att lösa med rätt hushålls-kemikalier. Bomullskrut är ju mycket känsligare och osäkrare = farligare :gnissla (men även svagare).

Samma här, gammalt avsvalnat intresse... :)

Flummo skrev:
...en piezo-elektrisk kristall (eller något annat) som oscillerar runt 35 kHz...
Någon som vet var man kan hitta en sån?

Vet ej, men kanske Elfa kan ha något, eller någon annan välsorterad elektronikfirma.

Prova bräkleen jag fick igång 20 utav 24 stift(cr9e) som jag hade kasserat eldade på dom och sprayade ett par gånger

Ett varningens finger angående ultraljudsbad,inga fingrar ner i vättskan!
Nervtrådar kan slitas av och du kan få försämrad känsel och motorik i fingrarna.Använder det själv ofta och det fungerar bra till mycket men tänk efter vad ni stoppar i badet.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla