Ultimata beviset för Gud som universums Orsak!

Status
Ej öppen för fler svar.
Ang tiden som vi uppfattar tid är väl ändå inget gudomligt påfund. tid är ju bara någonting som vi använder som ett mätinstrument. Gud uppfann inte tiden, det gjorde människan. På samma sett som gud INTE uppfan millimeter.
Man skulle väl kunna säga att tid/rum är ett männskligt påfund och det innebär ju att det ABSOLUTA, som du säger, är det vi lever i idag?

Man ska faen inte ge sig in i sådana här diskusioner, när man har för lite kött på benen (ich bin ein benrangel).

Jag tror fortfarande, och har alltid gjort, att gud, religion och allt annat religöst är ett påfund av en ensam stackare som ville ha nya kompisar.

SKÅL!!!

Allvarligt talat, det är iofs OT-forumet, och diskussioner kan vara roliga och nyttiga, men det här är bara för mycket. Regga sig, bara för att sprida sina teser, (som f.ö. är det värsta kvasi-intelligenta cirkelbeviset jag någonsinm läst). Stäng tråden, banna Smartman! Vill någon diskutera religion så gärna för mig, men det här ...

Vafan.... vi har väl åsiktsfrihet i Sverige??? Så länge ingen börja göra en massa påhopp så kan väl folk få diskutera vad faen dom vill. Tycker man att det skit, strunta i att posta i tråden då... Vill man diskutera så ska man få diskutera, tråd-fan har ju inte ens börjat att spåra ut än.

_teSSan_, man ska inte skvallra, lärde inte din mamma dig det (personligt påhopp??? :hihi)

Vafan.... vi har väl åsiktsfrihet i Sverige??? Så länge ingen börja göra en massa påhopp så kan väl folk få diskutera vad faen dom vill. Tycker man att det skit, strunta i att posta i tråden då... Vill man diskutera så ska man få diskutera, tråd-fan har ju inte ens börjat att spåra ut än.

_teSSan_, man ska inte skvallra, lärde inte din mamma dig det (personligt påhopp??? :hihi)

Precis, så vad är problemet med att jag tycker att Smartmans trådar borde ligga i en helt annan forumdel?

Vad min mamma lärde mig hör ju knappast hit, jag är tillräckligt gammal för att ha en egen åsikt och för gammal för att kunna skylla på min uppfostran. :arsele

om nu gud har skapat ngt så komplext som världen varför finns det då ondska, sjklart måste det finnas parallerer som natt och dag , vackert o fult osv,
Men jag tvivlar iaf på att gud har skapat dessa ting och om han nu har funnits i den andliga tiden varför skapade han jorden just vid den tiden? de flesta känner dock vid gud som jesus far. Härstammar inte den kristna tron från Adam o Eva , alltså bygger hela den kristna världen på incest.

Som om det skulle vara Guds fel för att vi själva lider och har ont....när det i själva verket är skörden av vår egen dåliga karma vi får smaka på, pga syndfulla handlingar vi sått i tidigare liv!

Ondskan uppstår för individen när den personligen vänder Gud ryggen och därmed hamnar på Guds baksida av tillvaron, medan den som aldrig vänder Honom ryggen aldrig heller erfar ondskan, som ju inte finns i Hans absolut goda framsida...

På samma sätt, för att ge en passande liknelse, är inte heller Solen direkt orsak till mörker, utan det är individen som vänder ryggen mot Solen som skapar sin egen skugga, sitt mörker, man är alltså alltid själv orsak till ondska och mörker, inte Gud eller Solen!

Att staten uppför fängelser där lagförbrytare får sitta inne och lida av sina straff, är det ont av staten?

Nej...

Så varför skulle det då vara ont av Gud att skapa den materiella världen (själens fängelse) med dess lidanden, för de rebeller som inte längre vill följa Guds lagar i den andliga världen?

Att Gud ger oss möjligheten att välja mellan det goda eller onda, precis som staten ger oss möjligheten att följa dess lagar eller inte, och sedan ta straffet om man bryter mot dem, gör det Gud till ond?

Att Gud gett oss valfriheten att välja mellan det andliga (det absolut goda) och det materiella (det relativt goda och onda), gör inte Gud ond!

Tvärtom, det onda hade ju varit om Gud INTE hade skänkt oss den fria viljan att välja själva om vi ville leva med Gud i den eviga andliga världen, eller med de illusoriska materiella objekten här i den temporära materiella världen..

Eller hur?

LIDANDET FINNS SOM EN VÄCKARKLOCKA!

Lidandet här i den materiella världen (Guds baksida) fungerar som en väckarklocka för oss själar, att vi stannar upp och ifrågasätter vår existens här i den mörka förgängliga världen, att vi ställer oss frågan, är jag verkligen menad att lida? Varför tvingas jag att lida? Varför har jag hamnat här i den materiella världen?

Beviset på att allt inte står rätt till, är just lidandet som existerar här, vilket ju är ett BEVIS på att vi inte befinner oss i den andliga världen (Guds framsida), som ju är den fullkomliga lyckans värld!

Gud vill inte att vi ska lida, men det är vi själva som har försatt oss i denna prekära situation p.g.a. syndfulla handlingar i tidigare liv, som vi nu skördar frukterna av...

Som man sår får man skörda...karmalagen är en gudomligt rättvis lag. ingen kan lida oförskyllt, på samma sätt som att ingen kan njuta utan att ha gjort sig förtjänt av det, tack vare fromma handlingar i tidigare liv...

Meningen är ju givetvis att ta oss tillbaka till vårt eviga hem i den andliga världen, Guds rike, där inget lidande eller någon död existerar, eftersom den andliga dimensionen är evigt bestående, och där lever man i ett evigt kärleksfullt lyckorus tillsammans med vår evige Herre...

Vad är detta för sektrekryteringstråd.:va

Kan inte se något annat syfte än att smartman är en sektrekryterare som huserar på diverse forum för sin mission.

Så några frågeställningar:

- Vad har sekten sin lokal/kyrka?
-Vad kostar skiten, är det som sceintelogerna köpa kurser för dyra pengar för att komma till nästa nivå. Eller en sketen kollekt ala stadskyrkan
- Va fan heter guden? så man kan hålla reda på skiten. Alla sekter har iaf nått namn.
-Hur många medlemmar har sekten, är det bara en person aka Smartman eller vilka mer tror på det här dravlet.

:confused:

Last edited:
Precis, så vad är problemet med att jag tycker att Smartmans trådar borde ligga i en helt annan forumdel?

Vad min mamma lärde mig hör ju knappast hit, jag är tillräckligt gammal för att ha en egen åsikt och för gammal för att kunna skylla på min uppfostran. :arsele

Ja men för f***n, säg det då!!! :näsblod Inte faen visste jag att du ville flytta tråden, det framkom lixom inte riktigt av ditt inlägg! :tungan

har INTe läst hela tråden, brukar inte bry mig om dessa frågor, och om denna redan ligger här ber jag ödmjukast om ursäkt,

men kolla på denna om ni vill ha lite MER att fundera på::D

ZEITGEIST THE MOVIE, med svensk text - vassego:

EDIT: ni kan börja titta vid 08:50, då blir den intressant!

http://video.google.com/videoplay?docid=-7362450282309249591&hl=en

Last edited:
Men vilken religion är den rätta?

Finns bara EN religion, nämligen kärleken och tjänsten till Herren!

Kärnan och kontentan i alla "religioner"!

En autentisk film när han lyfter sin jättestora sten.

Du är väl på det klara med att Guds transcendentala kroppsgestalt bestående av den medvetna levande andliga energin, inte kan detekteras av materiella instrument!

Gud har ingen dödlig materiell kropp!

Smartman försöker sig på att använda vad som i Romarriket(höjden av godhet) kallades för "en felaktig cirkel"(Circulus vitiosus).

Vilket är vad vi idag kallar för cirkelbevis.

Cirkelbevis: Det som skall bevisas används som bevisningsgrund och därmed redan förutsätts vara sant.

Är det detta cirkelbevis som de Big Bang-troende och evolutionstroende använder sig av? :D

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...