Ullis i KvP

Status
Ej öppen för fler svar.
Kan inte folk bara vara glada för att hon får uppmärksamhet (som nu gäller en tidningsartikel) och att det går bra för henne,
istället för att diskutera sina egna åsikter om nakenhet och reklam

Nyteknik skrev:
Det enda jag har sagt om Ullis är att hon är en mycket talangfull tjej och en bra förebild för andra tjejer. Hur det kan uppfattas som förödmjukande förstår jag faktiskt inte. Det förödmjukande är hur hon skildras i annonsen och den har jag tack och lov ingenting att göra med.
Du som är i branchen borde veta vad som säljer, en annons som är intetsägande ger dålig eller ingen respons.

Om det är ok för killar att visa hud så är det ok för tjejer oxo (jämlikhet), tycker man inte det så är det ju diskriminering av kvinnan.

Fotografen fångade en spännande och bra bild, han/hon är helt säkert nöjd med sitt jobb.

Upp med en liknande bild på dig så får vi se vad tjejerna tycker :)

Nyteknik skrev:
Det enda jag har sagt om Ullis är att hon är en mycket talangfull tjej och en bra förebild för andra tjejer. Hur det kan uppfattas som förödmjukande förstår jag faktiskt inte. Det förödmjukande är hur hon skildras i annonsen och den har jag tack och lov ingenting att göra med.

Så sell-out och Heroin-chic menade du som vad?

Min första reaktion när jag såg Ullis reklmbild var "Fan vad onödigt hon är väl tillräckligt duktig / unik för att kunna undvika denna typ av reklam"

När jag sen såg Stiggy i exakt samma reklam skrattade jag för mig själv o tänkte "Jäklar, för en gångs skull har reklamfolket lyckats. Focus on boots. Självklart! Skit i nakenheten, manlig eller kvinnlig och fokusera på stövlarna! Klockrent"

oFFkeFF skrev:
Så sell-out och Heroin-chic menade du som vad?
"Heroin-chic" = en fotografisk stil som var populär bland modefotografer för 5-6 år sedan. Man stylade kvinliga modeller att se ut som narkomaner: apatiska, bleka osv. Fick mycket negativ publicitet och har tack och lov inte synts till sedan dess.

"Sell-out" = att ge avkall på den personliga integriteten för att vinna materiella fördelar. Man "säljer ut" sig själv. Tror att Bob Hund skrev en låt som heter "Rear ut min själ".

Nyteknik skrev:
"Heroin-chic" = en fotografisk stil som var populär bland modefotografer för 5-6 år sedan. Man stylade kvinliga modeller att se ut som narkomaner: apatiska, bleka osv. Fick mycket negativ publicitet och har tack och lov inte synts till sedan dess.

"Sell-out" = att ge avkall på den personliga integriteten för att vinna materiella fördelar. Man "säljer ut" sig själv. Tror att Bob Hund skrev en låt som heter "Rear ut min själ".
Så din kritik är altså riktad mot fotografen och inte Ullis.

Heja Ullis :tummenupp
Tack vare annonsen i Bike har hon fått massor av uppmärksamhet och det är vad det går ut på om man vill ha sponsorer. Tyvärr räcker det inte med att ”bara” köra fort. Det gäller att passa för media och falla sponsorerna i smaken. Alltså, gilla att synas. Själv skulle jag ställa upp vilken dag som helst i enbart ett par stövlar om det är det som krävs för att få ihop till ännu en säsong.
Själv tycker jag bilden var fin och rolig. Hur man kan läsa in ”heroin-chic” är för mig helt oförståeligt.

Va de nån som hade artikeln eller? De va väl det denna tråden handlade om eller har jag fel......
Hur bara orkar ni hetsa upp er över en sådan skitgrej. Låt Ullis vad hon vill!!!!

Nyteknik skrev:

Ööhh? Ok men du skrev "Stylad som en Heroin-Chick" Ser du skillnaden? En missuppfattning av dig rörande uttrycket, och/eller ett rent stavfel.

Chick = Höna/tjej

Chic = ja du hajar va?

Det kommer bli en intressant sommar...... Enda anledningen till att jag övergav bilrejsandet var för det grymma depålivet med alla roliga och tokiga människor i RR-svängen.....

Låt nu inte en enda annons förstöra detta !

Och varför diskuteras det i denna tråd ?

Handlade inte denna tråd om att Ullis fått en liten artikel i kvällsposten ??

När MrLinD hade en artikel i City blev inte han uthängd som "herion-chic" trots att han såg hög ut på bilden...... tycker Ullis ser pigg o glad ut på bilden i KvP..... o inget annat.

Det kommer att bli en intressant sommar.....

//A

GSXR1100R skrev:
Så din kritik är altså riktad mot fotografen och inte Ullis.
Jag var slarvig om det uppfattades som att jag är kritisk mot Ullis. Hon är som alla människor i sin fulla rätt att fatta egna beslut. Men den som påstår att en ung kvinna som poserar naken i en motorcykeltidning har fattat ett självständigt beslut har en del att lära om vem som dikterar villkoren i medierna.

Vad jag borde ha skrivit:

"Vilken cynisk reklambyrå och dito cynisk reklamköpare som väljer att gestalta en energisk och lovande idrottstjej som livlös och naken."

Vad spelar det för roll? .. man får väl utnyttja de resurser man har vad det nu än må vara...

de flesta hade nog gjort samma sak i den situationen om de resuserna fanns :hihi

Jag kan inte se något negativt alls med denna reklam, den är i mitt tycke genomtänkt och tilltalande på alla sätt och vis. Alla är bortskalat förutom stöveln som dessutom står i skarp kontrast till den nakna, oskyddade och känsliga huden. Att blicken är borttagen, d v s att modellen ser ner i golvet, gör att läsaren inte får någon chans att fästa den där vilket annars vore det naturliga. Läsarens blick hamnar på stövlarna. Vidare har Ullis en utmärkt genuppsättning (och musiksmak) och jag kan inte se något fel i att hon visar den.

Nyteknik skrev:
Jag var slarvig om det uppfattades som att jag är kritisk mot Ullis. Hon är som alla människor i sin fulla rätt att fatta egna beslut. Men den som påstår att en ung kvinna som poserar naken i en motorcykeltidning har fattat ett självständigt beslut har en del att lära om vem som dikterar villkoren i medierna.

Vad jag borde ha skrivit:

"Vilken cynisk reklambyrå och dito cynisk reklamköpare som väljer att gestalta en energisk och lovande idrottstjej som livlös och naken."
Nu börjar det iaf att likna konstruktiv kritik, men detta gör knappast Ullis gladare.

Vi killar har ju inte problemet att behöva akta oss för att bli kallade för "billiga" eller liknande.
Men om jag skulle vara som Ullis, dvs ung, mindre ful och talangfull så skulle jag inte tveka en sekund till att exponera mig själv med mycket hud eller liknande.
Eftersom det ger genomslag funkar det, om inte annat för att det är en "kul grej".
Många som blir fotade av Bingo Rimer säger iofs att det bara var "en kul grej", och kan det inte bara vara så?

Teddy skrev:
Jag kan inte se något negativt alls med denna reklam, den är i mitt tycke genomtänkt och tilltalande på alla sätt och vis. Alla är bortskalat förutom stöveln som dessutom står i skarp kontrast till den nakna, oskyddade och känsliga huden. Att blicken är borttagen, d v s att modellen ser ner i golvet, gör att läsaren inte får någon chans att fästa den där vilket annars vore det naturliga. Läsarens blick hamnar på stövlarna. Vidare har Ullis en utmärkt genuppsättning (och musiksmak) och jag kan inte se något fel i att hon visar den.

Utmärkt svar!

The biggest surprise is yet to come.

/Joakim

Tja, jag har redan framfört min åsikt i den andra omtalade tråden, men vill ändå framföra att jag hellre ser Ullis i media i reportage som det i Kvällsposten (även om det var ebarmligt dåligt skrivet). Jag vill se mer fokus på de idrottsliga prestationerna och mindre på förarnas utseende (vilket ju faktiskt är helt oväsentligt för sporten, om än inte för sponsorjagandet, tyvärr).

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph