Uggla vs Spotify, rond 1

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Magnus Uggla tycker att han inte får tillräckligt bra ersättning i sitt avtal med Spotify och ska nu ta bort alla sina låtar från tjänsten. På Ugglas blogg hävdar han att han fått lika mycket av Spotify på sex månader "som en halvdan gatumusikant drar in på en dag". Läs här: http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_3346235.svd

Min enkla fråga är då: Är det inte så att artisterna får betalt per spelad låt? Vilket i såna fall kanske förklarar Ugglas ersättning.

Fan vad uggla är en skithög, ett sant praktarsle. Riktig svensk artistelit.

Saken jag undrar är om han sett någon skillnad på skivförsäljningen?

Last edited:
Ok så uggla tycker inte att han får tillräckligt betalt for det arbete han lägger ner och därför är han ett arsle? :rolleyes:

Ok så uggla tycker inte att han får tillräckligt betalt for det arbete han lägger ner och därför är han ett arsle? :rolleyes:

Nej. Uggla är ett arsle för att han förväntar sig att han ska få betalt för ett arbete som ingen, uppenbarligen, uppskattar. Är det nåt jag avskyr mer än dom där bidragstagande konstnärerna i Nackareservatet så är det svenska avdankade artister som vägrar ge upp :patetiskt

Last edited by a moderator:
Det kan väl aldrig vara så att vi går mot en tid där folk utan någon som helst talang inte längre kan bli rika på att spela in skit?

Hur många har läst Ugglas blogg som ligger i grund för det hela? Men jag glömde att artister inte är som vanligt folk där man får pröjs för det man gör.... Eller okej okej.. lite pröjs kan de få men när de fått tillräckligt, då ska de sluta kräva mer.

" De nya piraterna
För ungefär ett år sedan startade Spotify. NU kunde äntligen skivbranschen andas ut. Detta var det nya sättet för skivbolag och upphovsmän att kunna leverera musik på nätet och folk kunde helt lagligt ta del av den. Och det fina i kråksången var att vi upphovsmän även kunde få in lite pengar.

Spotify är verkligen en otrolig nättjänst. Jag menar vad jag säger, den är fantastisk.
Allt finns där.

Samtidigt som Spotify ligger i sin linda, stämmer skivbolagen skiten ur dem som står bakom och möjliggör den illegala nedtankningen. Pirate Bay skall utplånas och alla upphovsmän kan andas ut där bakom de trygga skivbolagen, som liksom blir våra representanter.
Sedan läggs, med automatik, vår musik ut på den stora frälsaren Spotify. Urskillningslöst hamnar man där och ALLA får tillgång till ALLAS musik.
Och det kostar ingenting, i alla fall om man väljer det där reklamfinansierade upplägget. Och om man inte vill ha reklam så kan man för 99 spänn i månaden på samma sätt få tillgång till ALLAS musik. Det är ju fan bra ju, med tanke på att man pröjsar flera hundra i månaden för att få se film på tv och då får man ju inte ens välja vilken film man vill se.
Hm, tänker jag då. Hur kan det här vara möjligt? Återigen, om någonting verkar för bra för att vara sant, så är det alltid det.

Jag har vid upprepade tillfällen ifrågasatt det här till Sony’s vd, Hasse Breitholtz, som dock hela tiden talat lyriskt om Spotify och vikten av att vara med där.
När jag fick den första avräkningen från Spotify och det visade sig att jag under det första halvåret tjänat lika mycket på sex månader som en halvdan gatumusikant drar in på en dag, ifrågasatte jag igen, men efter ännu en lång diskussion med Hasse Breitholtz, som fortfarande var lika lyrisk, gav jag efter och tänkte att han nog hade rätt. Jag gillar ju trots allt tanken på att man skall kunna ha tillgång till musik på det här sättet. Och så litade jag ju på Hasse Breitholtz.

Döm om min förvåning när jag i dagarna läste i tidningen Resumé att Sony Music förvärvat närmare sex procent av Spotify för den blygsamma summan om 30.000 kronor.
Trettio tusen spänn för sex procent i ett bolag som är värderat till två miljarder. Det var ett bra köp får man säga. Och då undrar man ju lite försiktigt hur Sony, med Hasse Breitholtz i spetsen, har kunnat göra en sådan kanonaffär? Jag menar, de där killarna som drog igång Spotify verkar ju inte vara några dumskallar.
Svaret är att Sony har reat ut sina upphovsmän. Slumpat bort all musik, inklusive min.

Sony Music, som alltså är en av dem som varit med och stämt skiten ur Pirate Bay, agerar nu på precis samma sätt som Pirate Bay, med den lilla skillnaden att Sony har försökt mörka det.

Och en sak är säker. Jag blir hellre våldtagen av Pirate Bay än rövknullad av Hasse Breitholtz och Sony Music och kommer därför att lyfta alla mina låtar från Spotify i väntan på en hederlig nättjänst."

Det kan väl aldrig vara så att vi går mot en tid där folk utan någon som helst talang inte längre kan bli rika på att spela in skit?

Kan du bli rik på att sälja "Sauna Belt" på tv-shop borde du väl få bli rik på skräpmusik?!

Last edited:
Plus poäng på Uggla!!

Läste (tror det var på aftonblaskan) om ett bolag som fått låtar spelade 55000gånger och för det fått 19kr! det säger en hel del om ersättningarna..

Så några komentarer här över ... :arsele :rolleyes:

Vad är en rimlig ersättning för att stå och gapa i mikrofon igentligen ?

Mer än en sjuksyster på akuten?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...