Udda motorval i dragracinghoj?

Väck inte den björn som sover...
Det är i stort sett så enkelt. Finns dock lite regler att följa, bla minst 80mm försprång (nytt för i år) och 50mm markfrigång, och lite regler om gaffel och sånt. Annars så är det rätt fritt, går hojen rakt så är den rätt byggd, annars får du inte köra mer. Behöver det va svårare? Vi är ju inte så hjälplösa som bil-killarna, dom kan ju inte ens klä på sej själva..

Och du har ju sett mina hojar ;)

En fördel med att inte ha en massa regler (och tex ritningar) är ju att om man inte vet hur man bygger en hoj så ger man upp direkt, istället för att försöka bygga efter en regelsamling/ritning och sen tvingas ge upp efter 5 år när man inser att man fortfarande inte vet hur man bygger en hoj ;)
 
Last edited:
Det låter ju kanonbra det här, nu lär det väl dröja nåt år innan motorn är färdigbyggd och uttestad men det är ju läge att kolla upp så man inte planerar och bygger flera år och sen inte får köra nåt på strippen.:gnissla

I slutändan kommer det bli betydligt enklare att bygga en hoj runt gasturbinen än att anpassa motorn efter en befintlig hojram, och det är ju kul att ha byggt hela hojen själv.

Jag har mailat Svemo så förhoppningsvis får jag snart reda på om gasturbiner är välkomna på strippen. Tummarna är hållna.
 
Det kan jag hålla en tumme eller tre för oxå!
 
Fick precis svar från Svemo:

------------------------

Från: Kea Sörman
Skickat: den 25 augusti 2010 21:26
Till: Anders Johansson
Kopia: dragracing
Ämne: Fråga angående motorval MC


Hej Anders!

Du verkar hålla på med ett tekniskt sett mycket intressant projekt. Var har GT:n sitt ursprung? Helikopter eller stridsvagn?


Tyvärr, så har vi ingen klass där din hoj med GT passar in. Det har bl a med att göra att vi inte vet hur man mäter och räknar ut hur stor motorvolym en GT har för att vara jämnbördig med en Otto-motor. Vi har heller inte det tekniska kunnande som krävs för att säkerhetsbesikta en GT. Jag tror heller inte att vår räddningspersonal är utbildade för att släcka en brand i en GT.

Men jag tror att många arrangörer gärna plockar in din GT-hoj på banan som en ren uppvisningskörning.

Lycka till med GT:n

Hälsningar
SVEMO Dragracingsektionen
C-E Sörman


------------------------------------

Jag har skickat ett svar så jag får se vad som händer.
 
Fick precis svar från Svemo:

"Men jag tror att många arrangörer gärna plockar in din GT-hoj på banan som en ren uppvisningskörning."
Mycket trevligt och koncist svar. Och som sagt var, Test'n Tune är det som gäller. Inte illa det. Du får flytta verksamheten närmare Kjula :tummenupp
 
Mycket trevligt och koncist svar. Och som sagt var, Test'n Tune är det som gäller. Inte illa det. Du får flytta verksamheten närmare Kjula :tummenupp

Helt klart ett trevligt svar, men hur kommer det sig att jag uppmuntras köra uppvisningsrepor med ett motorkoncept som anses vara för farligt/osäkert för att tävla med?:va

Borde det inte vara tvärstopp där med om det nu inte finns funktionärer som är utbildade i att "släcka gasturbinbränder"?
 
Last edited:
Helt klart ett trevligt svar, men hur kommer det sig att jag uppmuntras köra uppvisningsrepor med ett motorkoncept som anses vara för farligt/osäkert för att tävla med?:va

Borde det inte vara tvärstopp där med om det nu inte finns funktionärer som är utbildade i att "släcka gasturbinbränder"?

Det är väl bara att köra på med skum svårare än så är det inte att släcka, så där vet jag inte var problemet är.
Men du har en mycket trevlig poäng där. :)
 
Det är väl bara att köra på med skum svårare än så är det inte att släcka, så där vet jag inte var problemet är.
Men du har en mycket trevlig poäng där. :)

Det förstår inte jag heller, men vad jag anser är ju helt oväsentligt. Anser regelmakarna t.ex. att det är säkrare att köra nitro funny car än trampbil så är det ju så och inget att diskutera liksom...
 
Inget svar på mailet jag skickade, antingen ids dom inte diskutera eller så gillas det inte att jag lägger ut mailkonversationen i ett forum (lär säkert vara nån därifrån som läser Sporthoj).

Nåja, jag bygger ändå så får vi väl se ifall jag får köra något. Förmodligen blir det en cromemoly-ram i prostock stuk. Det ska vara motorn och inte chassit som sätter gränserna för hur fort det kan gå.
 
Hur går det med svar från vårat kära förbund som ska finnas till för oss förare?

Tyst som i graven, jag ids inte maila mer heller i nuläget utan koncentrerar mig på att bygga klart motorn och börja fila på en ram.

I värsta fall får jag väl nöja mig med Test&tune-helgen i Sundsvall men det vore ju trist om jag inte får köra mer ifall jag ändå bygger en hoj som följer det reglemente som finns skrivet till 100%.
 
Jag har pratat lite med en SHRA-kille jag känner tidigare och nu när jag träffade honom igen hade han luskat runt lite och hört att det tydligen ska vara totalstopp för gasturbiner på strippen i Sverige efter nån dödsolycka för en massa år sedan då en jethoj skenade och åkte rätt in i publiken.

Nu är det ju ingen reaktionsdrift på hojen jag tänkt bygga utan kedjedrift till bakhjulet, men frågan är om det spelar någon roll i regelmakarnas ögon.

Det jävliga med det här är att om det som killen hört stämmer kommer det vara av säkerhetsskäl jag inte får köra och inte pga att det saknas en lämplig klass, och då är det ju kört med uppvisningsrepor och Test&tune-helger också...:huvet
 
Jag har pratat lite med en SHRA-kille jag känner tidigare och nu när jag träffade honom igen hade han luskat runt lite och hört att det tydligen ska vara totalstopp för gasturbiner på strippen i Sverige efter nån dödsolycka för en massa år sedan då en jethoj skenade och åkte rätt in i publiken.
Nja, det krävs mer fakta i målet än så. För sjuttielfte gången: SVEMO är ingen myndighet. Det är intressant att få veta vem/vilka/etc. är det som står för ett "totalstopp" för gasturbiner på svenska dragstrips.

Har aldrig hört talas om nån incident av det slaget i Sverige men jag är färsking i sammanhanget. Pedda Eneroth har bra koll på historien och kan förhoppningsvis dementera eller bekräfta det där. Pedda?

Vilket som, allt är relativt. Jetmotorer och gasturbiner är blygsamt jämfört med raketer. Stod på sargen under den här repan som kördes under EM-finalerna i dragracing på Santa Pod förra helgen, http://www.youtube.com/watch?v=b-yz8PpZbiM

På slutet är huvudspeakern på väg för en kommentar från undertecknad. Jag känner Eric och tycker själv att det hela är på gränsen men hans körningar är helt OK och godkända som uppvisning i flera Europa-länder. Har inte hört att han har förbud att köra någonstans.
 
Jag har pratat lite med en SHRA-kille jag känner tidigare och nu när jag träffade honom igen hade han luskat runt lite och hört att det tydligen ska vara totalstopp för gasturbiner på strippen i Sverige efter nån dödsolycka för en massa år sedan då en jethoj skenade och åkte rätt in i publiken.

Nu är det ju ingen reaktionsdrift på hojen jag tänkt bygga utan kedjedrift till bakhjulet, men frågan är om det spelar någon roll i regelmakarnas ögon.

Det jävliga med det här är att om det som killen hört stämmer kommer det vara av säkerhetsskäl jag inte får köra och inte pga att det saknas en lämplig klass, och då är det ju kört med uppvisningsrepor och Test&tune-helger också...:huvet

Var kanske den här mannen http://www.konditori100.se/garage/carmakes/k1casil2.htm
 
Den där hojen är riktigt ball, väteperoxid är ett underskattat bränsle. Har han efterbränning efter katalysatorn eller kör han med kallt utblås?

SVEMO är ingen myndighet, det är jag helt med på. Men vilka andra organisationer håller i dragracingtävlingar i Sverige? Inte direkt så jag har råd att hyra Mantorp Park en helg för att provköra hojen.:)

Det där jetförbudet var som sagt en hörsägen i tredje hand så om det stämmer eller inte låter jag vara osagt.

Nja, det krävs mer fakta i målet än så. För sjuttielfte gången: SVEMO är ingen myndighet. Det är intressant att få veta vem/vilka/etc. är det som står för ett "totalstopp" för gasturbiner på svenska dragstrips.

Har aldrig hört talas om nån incident av det slaget i Sverige men jag är färsking i sammanhanget. Pedda Eneroth har bra koll på historien och kan förhoppningsvis dementera eller bekräfta det där. Pedda?

Vilket som, allt är relativt. Jetmotorer och gasturbiner är blygsamt jämfört med raketer. Stod på sargen under den här repan som kördes under EM-finalerna i dragracing på Santa Pod förra helgen, http://www.youtube.com/watch?v=b-yz8PpZbiM

På slutet är huvudspeakern på väg för en kommentar från undertecknad. Jag känner Eric och tycker själv att det hela är på gränsen men hans körningar är helt OK och godkända som uppvisning i flera Europa-länder. Har inte hört att han har förbud att köra någonstans.
 
Back
Top