Udda motorval i dragracinghoj?

Kolla länken, där finns en video på vad som påstås vara en jetmoped som kör ifrån en Lamborghini nere på Veidec Raceway i Malmö.

http://hvellingemoppers.blogspot.com

Åfan, det vore intressant med mer info om bygget!

Då är det inte dödsdömt i alla fall då, vinna någon europaserie är inte målet utan mest att få prova ut hojen under ordnade former.

Synd bara att Malmö ligger så jävla ocentralt...:D
 
I brandsläckningshänseende så är en gasturbin inget annat än en blåslampa (med lite hjälp). Får den inget bränlse så slocknar den, och det är endast bränslet i sig som är brandfarligt. Och då är det värme från heta delar och gnistor som fjasar på bränslet vid en olycka.

Att fixa nödstopp på en GT-axial, så skickar man in ett spett i luftintaget (Det fanns en användning för ett aluminiumspett i flygvapnets räddningfordon)
Att få stopp på en GT-radial är lite svårare beroende på vart man kan få till en mekaniskt stopp för rotationen på turbinen.

Hurvida en GT suttit i vad spelar ingen roll, turbopropp eller turboaxel. Principipen är den samma att ta ut kraften på en axel å inte reaktionsdriften.
Tex. Så Är GE CT-7 som sitter i SAAB340/2000 en gammal helikopetermotor, Boeing 553 Som satt i S-tank var oxå en gammal helikopetermotor.
Proetus som satt i Spicaklass & robotbåtarna satt i några passagerarflygplan oxå...

Jag har skruvat på dem alla då man jobbade på FFV-Aerotech en gång i toden :)

Strippar e ju gamla flygfält ofta, å där hör ju GT hemma, så kör på med projektet :)
 
Att fixa nödstopp på en GT-axial, så skickar man in ett spett i luftintaget (Det fanns en användning för ett aluminiumspett i flygvapnets räddningfordon)
Att få stopp på en GT-radial är lite svårare beroende på vart man kan få till en mekaniskt stopp för rotationen på turbinen.

Huuu, du får inte berätta såna saker för gasturbinintresserade... :näsblod
 
Back
Top