Udda motorval i dragracinghoj?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag håller på smida lite planer för gasturbinbygget.

I de klasser där det inte finns några restriktioner på motorval eller trimning(super gas bike t.ex), skulle man få åka med gasturbin där? :brynad

Fast diesel och fotogen är ju inte riktigt samma sak, för du kan väl inte köra en gasturbin på diesel?

Klart man kan det, det går köra gasturbiner på det mesta som brinner.

För att minimera brandrisken undviker man att köra på bensin eller E85 men det skulle funka det också. I stationära gasturbiner har man till och med kört på pulvriserat stenkol.

Citat från SVEMO´s regelverk för mc:

"4.1.1 Bränsle

Med handelsbensin menas sådan oblyad bensin som säljs till allmänheten från vanliga bensinstationer, miljöklass 1 eller 2. Dessutom får E85 och s.k. miljöbensin (alkylat) användas.

Bensin enligt ovan får även saluföras av vissa andra leverantörer, godkända av SVEMO, vilka publiceras i SVEMOs officiella organ samt på SVEMOs hemsida. Användandet av Hydrazine är förbjudet i alla klasser/kategorier."

Betyder detta att diesel är förbjudet? I S&S för nåt år sedan var det ett reportage om en svart diesel-promod som ju lär ha kört under Svemo, men det kanske skiljer mellan bil och mc?

Så länge det känns riskfritt att du skulle göra några toppresultat, är nog reglerna liberala. Skulle du börja dominera, så ändras nog reglerna:D

Igenom historien finns det många exempel på detta:huvet

Eftersom SGB är en indexklass så kan du köra med nästan vadsomhelst, el eller diesel går garanterat bra. E85 var ju förbjudet när vi började köra med det, men så småningom vaknade SVEMO, dock är dom svår väckta..... deras första svar (eller om det var SBF, som bilarna kör under) var att det var för farligt, och att det inte var bra för motorerna! well well, som om dragracing någonsin är bra för motorer? inte för mina iallafall

Eftersom SGB är en indexklass så kan du köra med nästan vadsomhelst, el eller diesel går garanterat bra. E85 var ju förbjudet när vi började köra med det, men så småningom vaknade SVEMO, dock är dom svår väckta..... deras första svar (eller om det var SBF, som bilarna kör under) var att det var för farligt, och att det inte var bra för motorerna! well well, som om dragracing någonsin är bra för motorer? inte för mina iallafall
Var inte det mer en rädsla för spikningar med ett så pass homogent bränsle? När E85 spikar så spikar det bort saker, bensin börjar ju småspika innan det verkligen smäller, om man inte är åt skogen fel med allt på första försöket vill säga :rolleyes:

Det är möjligt, men jag kan iaf plocka ut 50-100% mer hk med E85 innan det spikar, så vid samma effektuttag är ju E85 ett snällare bränsle i så fall.
Hur som, SVEMO's uppgift är inte att avgöra huruvida E85 är skadligt för min motor eller ej, DET har dom inte med att göra, hade dom det så skulle ju både turbo och högt komp va förbjudet

SVEMOs deklaration av E85 som olämpligt bränsle är historia men där ingick problem med start av motor vid kall väderlek, att bränslesystemen måste anpassas etc. Värsta sortens klavertramp av SVEMOs tekniska kommité. Hittar inte orginaldokumentet men påstår att det fanns en stark koppling till Svenska Petroleum Institutets allmänt negativa inställning till E85 (har för mig att det var copy/paste från SPI.se).

Vilket som. Förklaringen till SVEMOs hantering av detta och många andra ärenden hittar man på www.SVEMO.info

I övrigt så behöver inte herr Trådskapare bry sig om SVEMOs klassregler. Man får en känsla av att det hela är ett bygge i sann och positiv ingenjörsanda som ligger helt i linje med Diesel Doris' existens (Caddillac 47an i första Tub-filmen här ovan). Alltså att utmana tekniken och det egna smideskunnandet och inte en satsning på att plocka poäng i t.ex. en SM-serie.

Följ SVEMOs generella säkerhetsregler om du räknar med att köra ekipaget på banor som kör under SVEMOs sanktion. Det blir klurigt att tävla i SVEMOs klasser p.g.a. bränslet men dom flesta arrangörna har Test'n Tune, Prova På och annat så att du kan testa underverket under säkra former.

Var i Sverige håller du hus?

I övrigt så behöver inte herr Trådskapare bry sig om SVEMOs klassregler. Man får en känsla av att det hela är ett bygge i sann och positiv ingenjörsanda som ligger helt i linje med Diesel Doris' existens (Caddillac 47an i första Tub-filmen här ovan). Alltså att utmana tekniken och det egna smideskunnandet och inte en satsning på att plocka poäng i t.ex. en SM-serie.

Följ SVEMOs generella säkerhetsregler om du räknar med att köra ekipaget på banor som kör under SVEMOs sanktion. Det blir klurigt att tävla i SVEMOs klasser p.g.a. bränslet men dom flesta arrangörna har Test'n Tune, Prova På och annat så att du kan testa underverket under säkra former.

Var i Sverige håller du hus?

Det här låter ju bra, det framgår ju av statusen i byggtråden att det knappast blir någon körning vare sig i år eller året därpå men det gäller ju att kolla upp lite reglementen nu så jag inte bygger en hoj som sen inte får köras på strippen överhuvudtaget.

Jag kan teoretiskt sett plocka 150hk ur motorn vilket borde ge hyfsat fin fart på ett bra hojchassi, speciellt med tanke på att jag kommer ha fullt vridmoment redan vid starten då kraftturbinen bromsas fast och grundmotorn kan gå i 100%.

Detta ur en motor som blir 24cm i diameter och ca 40 cm lång, så behövs det mer snurr bygger jag en till och kopplar ihop växellådorna. Då har jag 300hk gasturbin med elmotor-vrid från 0 till toppfart.:tummenupp

Men som sagt, det lär inte vinna några tävlingar utan det är mest tänkt som ett kul sätt att kombinera mina två intressen dragracing och gasturbiner.

Jag bor i Östersund btw.

Värsta sortens klavertramp av SVEMOs tekniska kommité.

Samma "kommitté" som tyckte att de flytande bromsskivorna på min 300 mil körda hoj behövde bytas ut. :näsblod

Men när SBF fick tummen ur (men ännu inte SVEMO) var det ingen som brydde sig längre att det luktade lite konstigt när vissa av hojarna kördes - annat än att de fick glirningar av en viss funktionär.

Vad är det som gäller angående rambygge för en Grupp B hoj?

Måste man vara licensierad rambyggare eller får även glada amatörer bygga ramar så länge svetsarna ser bra ut och det byggs efter de föreskrifter som finns?

I så fall, vart hittar man dessa föreskrifter? På Svemo´s hemsida har jag bara hittat vilken stålkvalitet och godstjocklek det måste vara men inget annat.:va

"På Svemo´s hemsida har jag bara hittat vilken stålkvalitet och godstjocklek det måste vara"

That's it! Och så måste du TIG'a. Så sätt igång

"På Svemo´s hemsida har jag bara hittat vilken stålkvalitet och godstjocklek det måste vara"

That's it! Och så måste du TIG'a. Så sätt igång

Men alltså vadå, då blir det väl helt godtyckligt från säkerhetskontrollantens sida vad som är ok och inte? Jag kan alltså som exempel välja ett helt galet försprång och ändå få tävla med hojen om jag kan köra den hyfsat rakt?

Jag tvivlar inte alls på det du säger, det låter bara skumt då Svemo annars verkar ha synpunkter på det mesta inom dragracing...

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande