Udda frågor från en gröngöling

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Hej alla

Har kommit på några (dumma) frågor

Hur gör ni med hjälmen när ni parkerar på stan?

Hur gör ni med jackan/byxorna om det är som idag 30c och sol och ni har tänkt att gå lite på stan? Går ni runt med all utrustning?
Har man väskor/packboxar på hojen så är väl det ett alternativ men alla har inte det.

"Räcker" det med lås i skivbromsen när ni parkerar på stan?
En lite luddig fråga, undrar mest om ni nöjer er med det eller om ni tar med kätting och hela köret?

Har alla (eller väldigt många) hojar ett fack under sadeln för tex kätting/lås/regnställ?

Kommer säkert komma fler frågor men vi börjar med dom här :va
 
Om jag ska ner på stan med hojen tar jag bara kevlarjeansen, ryggskydd, låga skyddsskor, handskar och hjälm. Det går att gå runt med hyfsat utan att överhetta.
Om jag parkerar i ett område där folk går omkring brukar jag lämna hjälmen. Även bara skivbromslås.

De flesta/alla hojar har fack under sadeln för lås osv. Utrymme kan dock vara väldigt olika :)
 
Tar med mig hjälmen sedan något mongo spelade fotboll med den efter att ha lämnat den på hojen.

Jag har olika utrustning beroende på vad jag ska göra. Är det planerat att gå runt på stan så blir det luftigare hojkläder som MC-jeans, kevlartröja och sånt. Och eventuellt en rygga att stuva undan det i om det ska spankuleras mycket.

Lås i skivbroms räcker för försäkringsbolaget, och kättingen hjälper inte nämnvärt mycket mer mot stöld, förutom att om man lyckas kedja fast hojen i något blir ett par minuter svårare att hiva in den i en van och köra iväg.

Ingen av mina hojar har plats för kätting under sadeln. Kättingen jag har får ibland åka sidoväska, men sedan jag flyttade från stan så får den mest bo i garaget.
 
Låser fast hjälmen i det för denna uppgift avsedda lås. Aktiverar styrlåset och hänger dit skivbromslåset. Resten (skyddskläder) släpar jag med. Ska tillägga att om jag bara ska ner på stan (max 50 km/h) så åker jag i jeans och gympadojor, dock brukar oftast skinnpajen åka på.
 
Last edited:
Hjälm låser jag fast på hojen om jag är i närheten, annars bär jag med mig den dit jag ska.

Om jag ska knata runt på stan brukar jag köra med vanliga sneakers/jeans och ev en mc-jacka. Är det riktigt varmt (som det varit idag) blir det inte mer än linnebyxor och någon luftig skjorta + luftig hjälm. Det är otroligt skönt att köra så. Kanske mindre skönt om man skulle ramla, men jisses vad värt det är att njuta lite ibland och ta risken. :) Ungefär som när man kör 2-hjuligt utanför Sverige på utlandsresor till solen (vilket många inte brukar reflektera allt för mycket på).

Låser med skivbromslås. Räcker gott och väl.

Normalt får man plats med skivbromslås och ett par handskar (utöver verktygssats och packnät) i förvaringen under sadeln/kutsen, men inte mer än så.

Peace!
 
Klä dig svalare, kör med större marginaler

det där är det farliga, " ska bara ner till kiorren en snabbis " och resultatet blir en krock/krash man själv inte orsakade, men dom gör lika ont för det.

mitt tips till trådskapare är att tumma så lite som möjligt på säkerheten. fixa ett par sköna kevlar jeans (det är mc godkända jeans med skydd inbyggt) och en luftig mc jacka och mc skor. dock kräver ju det att du har ekonomin för två uppsättningar skydd vilket är dyrt. men jag vet av egen erfarenhet att det är lite motigt att ta på sig helstället när man bara ska iväg en kort bit och det är 25+ grader ute.
 
Jag kan inte ens ta av min sadel utan 10mm och 13mm blocknyckel och under sadeln får jag väl plats för en usb-laddare. That's it :hihi

Klä dig svalare, kör med större marginaler och ta med hjälmen i handen.

Ap ap! Säkerhet före svett! Dessutom isolerar kläder mot värmen det gör att desto tjockare plagg man har desto svalare blir det. :D Nä men en stund isolerar det dock. :)
 
Last edited:
Hellre svettig än blodig brukar polaren säga.

Jag asar alltid på helstället när jag ska ut, hjälm o ryggskyddet brukar jag lämna på hojen när jag stannar någonstans.

Får inte ens plats med ett paket tuggummi under kutsen men vet jag att jag ska parkera på ett otryggt område så brukar jag ta med skivbromslåset i en väska.
 
Tack för bra svar.

Som jag känner och tänker idag så kommer jag inte bara åka i tex skjorta eller t-shirt. Utan det blir ställ och skydd som man ska :tungan
Men kanske är lättare och stå och tänka så nu, men när det väl kommer till kritan så finns det väl ändå risk att man tänker som många andra "ska bara dit" och så går det åt fanders..

Men att låsa fast hjälmen verkar vettigt, bara ingen j***l sprakar på den så det blir repor och så :mad: :gråta
 
kevlarjeans , hojsneakers och kevlarhoodie (samt alltid oavsett ryggskydd+hjälm )

lämnar aldrig nått på hojjen om vi inte sitter i omedelbar närhet

låser ej med kätting/skivbromslås vid fikaturer (orka släpa med sig lixom )
 
Kör jag MC så är det skydd på som gäller (det finns relativt luftiga MC-kläder nuförtiden som funkar ok).

Vad gäller hjälm så släpar jag alltid med den och lås lägger jag i ryggan då det knappt får plats nåt alls under sadeln..
 
kevlarjeans , hojsneakers och kevlarhoodie (samt alltid oavsett ryggskydd+hjälm )

lämnar aldrig nått på hojjen om vi inte sitter i omedelbar närhet

låser ej med kätting/skivbromslås vid fikaturer (orka släpa med sig lixom )

Kevlarhoodien lät intressant
Vilka kan sälja sånna som ändå ser ok ut?
 
tror min heter Bolt , köptes lite impulsivt hos Din MC i Sollentuna för 1395:- om jag inte minns fel
såg att XL moto har nån också .... alla ser väl ungefär lika ut , se bara till att det är dragkedjor på fickorna
grymt sval när man rullar (blåser typ rakt igenom), grymt varm när man stannar (svart och matt , suuuuger åt sig värmen)
 
Tack =)
Så då kör man tex en Hoodie och sen vanligt ryggskydd under?
 
kollade Handelsbodens 4Bikers hoodie , verkade helkass samt saknade dragkedjor på fickorna :3freak , kändes väldigt tunn och sladdrig

jag kör (ibland) med hoodiens skydd för armbågar/axlar urtagna och en dainese Manis skyddsväst under , eller bara ryggskyddet och hoodiens inbyggda sladderskydd
Beror lite på hur/vad som skall köras
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top