Udda bromsproblem.

Ähh,lägg ner hela hojåkning o skaffa nån annan hobby....frimärken?
 
Plocka loss oken från fästena så de endast hänger i bromsslangarna, lägg nåt i mellan så beläggen ej kan åka ihop helt när du lägger tryck på broms handtaget, tejpa/stripa eller hur du väljer att sätta tryck på handtaget och vrid och vänd på oken när de hänger löst.

Detta fick jag göra då jag hade bytt ok och hela systemet var tomt. Kan finnas luft fickor i oken som aldrig blir helt okej ifall de sitter monterade på hojen.

Ett tips är att ej skaka eller vara för snabb när du fyller på bromsvätska, bildas då massa småbubblor i vätskan.
 
Hmm, knivigt ..
Prova att hänga upp oken och lufta med dem som högsta punkt. Kan ju funka men känns ändå långsökt.

En bra grej är ju att kasta slavcylindren åt h.vete och använda sig att dubbla slangar upptill pumpen i följd med lite längre banjo. Då slipper man extra resan för vätskan genom cylinder som bara är onödigt motstånd och eliminerar ett problem och får enklaste vägen för bromsvätskan.

Skeva skivor tenderar ju till att kännas "svampigt" som någon tidigare nämnde, dock har inte tätningarna i oken så mycket med saken att göra? Håller de tätt så är de tätt, och kärvar det så får du en trög/slö bromseffekt. Någon annan funktion har de direkt inte.
Sitter dubbelslang på den, bytte till stålomspunnet just för att jag trodde de var dom gamla med mellankoppling som strula.

Kan ju alltid prova igen och se om det hjälper men som sagt så ör det provat.
 
Plocka loss oken från fästena så de endast hänger i bromsslangarna, lägg nåt i mellan så beläggen ej kan åka ihop helt när du lägger tryck på broms handtaget, tejpa/stripa eller hur du väljer att sätta tryck på handtaget och vrid och vänd på oken när de hänger löst.

Detta fick jag göra då jag hade bytt ok och hela systemet var tomt. Kan finnas luft fickor i oken som aldrig blir helt okej ifall de sitter monterade på hojen.

Ett tips är att ej skaka eller vara för snabb när du fyller på bromsvätska, bildas då massa småbubblor i vätskan.

Tack. Det ska jag prova =)
 
Slitna skivor och nya klotsar = svampigt. Så fungerar det iaf på bil, brukar bli ngt bättre när klotsarna slitit in sig men inte lika bra som nya skivor och klotsar.:gnissla
Beläggen har gått ca 800 mil.
2 bankörningar på rudskogen och 20 varv på riktigt ringen.
 
Plocka loss oken från fästena så de endast hänger i bromsslangarna, lägg nåt i mellan så beläggen ej kan åka ihop helt när du lägger tryck på broms handtaget, tejpa/stripa eller hur du väljer att sätta tryck på handtaget och vrid och vänd på oken när de hänger löst.

Detta fick jag göra då jag hade bytt ok och hela systemet var tomt. Kan finnas luft fickor i oken som aldrig blir helt okej ifall de sitter monterade på hojen.

Ett tips är att ej skaka eller vara för snabb när du fyller på bromsvätska, bildas då massa småbubblor i vätskan.

Satt å läste "tipps från coachen" till Honda rs 125:an och där säjer dom just detta om små luftfickor i oken samt i banjoskruvarna. Ta loss oken och lufta igen.:tummenupp
 
Jag ska prova alla tips.
Funkar inte det så byter jag hela fronten. Gaffeln håller ändå inte måttet.
 
Om du inte hade varit 100ggr bättre mek än mig (din byggtråd)
hade jag skrivit nåt men nu gör jag inte det!
 
Ja du måste ha luft i systemet, men man tycker ju inte att det ska behöva vara så besvärligt att få ut det... Jag är bilmek så jag tänker spontant på kassa packningar i pumpen? Går den ända in eller sjunker den?

Lånar tråden lite av dig med :)
Jag har motsatt problem med min gammelzukka.

Vartefter man kör så blir frambromsen väldigt direkt, tar typ direkt när man rör handtaget och efter 3-4 mm är det helt stumt, sen släpper det när man släpper men har ännu mindre spel, till slut så ligger den på efter en bromsning, och fortsätter man köra då, så nyper frambromsen tillslut.

För att få det att släppa då, måste man antingen öppna luftnipplarna, eller lossa banjon till slananslutningen på oket. Då fungerar det igen och börjar om från början.

Oken funkar (eftersom dom släpper när man släpper trycket) och slangarna är nya original stålomspunna. Kass pump?
 
Du skriver att du bromsar "mycket sent och hårt". Halvsportiga belägg som du skriver att du har kanske inte klarar belastningen. Prova att byt till rena racebelägg.
 
Last edited:
Ja du måste ha luft i systemet, men man tycker ju inte att det ska behöva vara så besvärligt att få ut det... Jag är bilmek så jag tänker spontant på kassa packningar i pumpen? Går den ända in eller sjunker den?

Lånar tråden lite av dig med :)
Jag har motsatt problem med min gammelzukka.

Vartefter man kör så blir frambromsen väldigt direkt, tar typ direkt när man rör handtaget och efter 3-4 mm är det helt stumt, sen släpper det när man släpper men har ännu mindre spel, till slut så ligger den på efter en bromsning, och fortsätter man köra då, så nyper frambromsen tillslut.

För att få det att släppa då, måste man antingen öppna luftnipplarna, eller lossa banjon till slananslutningen på oket. Då fungerar det igen och börjar om från början.

Oken funkar (eftersom dom släpper när man släpper trycket) och slangarna är nya original stålomspunna. Kass pump?

Spontant tänker jag på fukt i systemet, då vatten tar mer utrymme när det är varmt och mindre när det är kallt. Prova att byta bromsvätska.

Annars kolla så du inte fyllt på för mycket bromsvätska i behållaren.
 
Ja du måste ha luft i systemet, men man tycker ju inte att det ska behöva vara så besvärligt att få ut det... Jag är bilmek så jag tänker spontant på kassa packningar i pumpen? Går den ända in eller sjunker den?

Lånar tråden lite av dig med :)
Jag har motsatt problem med min gammelzukka.

Vartefter man kör så blir frambromsen väldigt direkt, tar typ direkt när man rör handtaget och efter 3-4 mm är det helt stumt, sen släpper det när man släpper men har ännu mindre spel, till slut så ligger den på efter en bromsning, och fortsätter man köra då, så nyper frambromsen tillslut.

För att få det att släppa då, måste man antingen öppna luftnipplarna, eller lossa banjon till slananslutningen på oket. Då fungerar det igen och börjar om från början.

Oken funkar (eftersom dom släpper när man släpper trycket) och slangarna är nya original stålomspunna. Kass pump?

Har haft det i tanke med.
pumpen håller trycket och sjunker inte.

-----

Nya slangar betyder väl ny vätska med.

Gissar på lite kärvande ok eller som tidigare skrivit för mycket vätska.
 
Du skriver att du bromsar "mycket sent och hårt". Halvsportiga belägg som du skriver att du har kanske inte klarar belastningen. Prova att byt till rena racebelägg.

Det är tanken.
Dock finns problemet redan innan jag kommer ut, dock blir det väääldigt mycket värre :död
 
Kom ju på att jag bytte till dubbla slangar hela vägen åxå. Det var nog åxå en sak som hjälpte mig att få ordning på bromsarna.
 
Pumpen tror jag med, en sliten packning som släpper tillbaka lite lite luft varje gg går inte att lufta ur (läcker inte vid tryck).
Har haft det problemet på en gammal Kawa, allt var som nytt upp till den gamla pumpen men bromssystemet var svampigt ändå, så det blev till att renovera (funka perfa, 1 packningsring gick det åt)

/B
 
Ja du måste ha luft i systemet, men man tycker ju inte att det ska behöva vara så besvärligt att få ut det... Jag är bilmek så jag tänker spontant på kassa packningar i pumpen? Går den ända in eller sjunker den?

Lånar tråden lite av dig med :)
Jag har motsatt problem med min gammelzukka.

Vartefter man kör så blir frambromsen väldigt direkt, tar typ direkt när man rör handtaget och efter 3-4 mm är det helt stumt, sen släpper det när man släpper men har ännu mindre spel, till slut så ligger den på efter en bromsning, och fortsätter man köra då, så nyper frambromsen tillslut.

För att få det att släppa då, måste man antingen öppna luftnipplarna, eller lossa banjon till slananslutningen på oket. Då fungerar det igen och börjar om från början.

Oken funkar (eftersom dom släpper när man släpper trycket) och slangarna är nya original stålomspunna. Kass pump?
Exakt så var min Gsxr750-96 oxå! Renoverade pumpen så blev det bra igen
 
Ja du måste ha luft i systemet, men man tycker ju inte att det ska behöva vara så besvärligt att få ut det... Jag är bilmek så jag tänker spontant på kassa packningar i pumpen? Går den ända in eller sjunker den?

Lånar tråden lite av dig med :)
Jag har motsatt problem med min gammelzukka.

Vartefter man kör så blir frambromsen väldigt direkt, tar typ direkt när man rör handtaget och efter 3-4 mm är det helt stumt, sen släpper det när man släpper men har ännu mindre spel, till slut så ligger den på efter en bromsning, och fortsätter man köra då, så nyper frambromsen tillslut.

För att få det att släppa då, måste man antingen öppna luftnipplarna, eller lossa banjon till slananslutningen på oket. Då fungerar det igen och börjar om från början.

Oken funkar (eftersom dom släpper när man släpper trycket) och slangarna är nya original stålomspunna. Kass pump?

Nu är jag inte helt hundra eftersom jag inte har mekat särskilt länge och inte fått det problemet, men samme MC-mekaniker som jag nämnde tidigare sa att just det problemet kan troligtvis bero på att det är stopp i ett litet hål i bromspumpen där returen går igenom. Dvs trycket byggs på efterhand, men vätskan har ej möjlighet att gå tillbaka då det är stopp i det hålet. Det kunde man åtgärda med, om det var en knappnål eller motsv och i så fall byta vätskan, då det har kommit in skit i den som kan täppa till det hålet.

Har för mig att han sa något sådant.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top