Ubåts filmer.

Jag såg en ubåtsfilm (serie?) för många år sedan. Kommer inte ihåg så mycket men tror den slutade med att ubåten rammade skeppet som jagat den hela filmen och där var någon ömsesidig respekt mellan kaptenerna. Någon som vet vilken det kan vara? Hade varit kul att se igen.

Det finns egentligen bara en riktig ubåtsfilm, det är Das Boot, alla andra är action/äventyrsfilmer med ubåtar inblandade på ett eller annat sätt.

Och när man sett den, gärna den fem timmar långa TV-versionen, så inser man varför ingen annan har vågat sig på något liknande. Så nära fulländning man kan komma.....

pm med sån där bra länk om man vill komma över denna skapelse önskas.

Tv-serierna Krigets Vindar och Krig och Hågkomst fick man väl bl a följa dramat ombord på ubåtar under andra världskriget. Sist jag såg serierna var nog någon gång under 80- talet. Frågan är vad man tyckt om man sett om dem idag. De var väldigt påkostade på sin tid om jag inte minns fel. Är det någon som sett serierna på senare år?

Jag såg en ubåtsfilm (serie?) för många år sedan. Kommer inte ihåg så mycket men tror den slutade med att ubåten rammade skeppet som jagat den hela filmen och där var någon ömsesidig respekt mellan kaptenerna. Någon som vet vilken det kan vara? Hade varit kul att se igen.

Det låter konstigt, att båtar rammade U-båtar i ren desperation hände nog oftare, då U-båtar trots sina tryckskrov är ganska bräckliga, får man en buckla på dom så pallar dom inte trycket sen.

Jag har för mig att en sjukhusbåt sänkte en u-båt utanför Norge genom att ramma den, men det kan vara ur någon bok/film och således påhittat.

Den fetaste undervattningsfilmen är "20000 leagues under the Sea" från 1954, med Kirk Douglas, och James Mason som Kapten Nemo.

[YOUTUBE-ID]Xhyuey4xU3Q[/YOUTUBE-ID]

Fienden i djupet eller The enemy below, med Robert Mitchum och Kurt Jurgens i huvudrollerna. Inspelad 1957. En hyfsat bra rulle från sin tid.
http://www.imdb.com/title/tt0050356/

http://www.matttrailer.com/the_enemy_below_1957

Det låter konstigt, att båtar rammade U-båtar i ren desperation hände nog oftare, då U-båtar trots sina tryckskrov är ganska bräckliga, får man en buckla på dom så pallar dom inte trycket sen.

Jag har för mig att en sjukhusbåt sänkte en u-båt utanför Norge genom att ramma den, men det kan vara ur någon bok/film och således påhittat.

Det var relativt vanligt att ubåtar blev utsatta för ramningsförsök av handelsfartyg som försökte undkomma, dock var ju ubåtarna snabbare än de ofta väldigt långsamma handelsfartygen under VK2. Eskortfartygen med sina stora fartresurser rammade dock ofta och gärna ubåtarna, det mest kända exemplet är väl Jagaren Vanoc som rammade och sänkte ubåtsässet Joachim Schepkes fartyg.

Idag för 10 år sedan förliste atomubåten Kursk.
Tänk på det när ni tittar på spelfilm, ungdomar.

kursk-wreck.jpg

En världsomsegling under havet.
Gammal goding :)

Fast detn fanns ju redan nämnd, 20000 Leagues Under the Sea

Last edited:
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back