TZR eller NSR?

Manfred

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
.
Hoj
.
Valet står mellan en TZR eller en NSR. Vilken rekommenderar ni? Vilken är bäst?

MVH Manfred
 
Lika bra.

NSR har dock elstart, om du inte kollar på TZR från -93 eller nyare.
 
Snarlika tycker jag (om du snackar första generationen TZR som kom -87), men slår ändå ett slag för TZR eftersom den är lättare. Visst det saknar några kusar jämfört med NSR, men det är enkelt åtgärdat. Det är svårare att banta bort vikten från NSR:en skulle jag tro.
 
Snackar alltså om första generationen som du säger. Men hur är det med avgasventil? Vet att det sitter på TZR och på vissa är den inte inkopplad men hur är det på NSR då?
 
Hondan har en liknande lösning. Jag har för mig att det kallades ATAC.
Att inte ha den inkopplad är bara dumt. Fördelen med YPVS är att man får lite bättre bottendrag. Om man ställer ventilen på fullt så tappar man fördelen med bättre bottendrag utan att få mer effekt på toppen.
 
Beror på vilken honda du pratar om

Nsr eller ns125r

Ns:en hade atac (kammare som stängdes när man kommer upp i varv för att ändra volymen på exp kammaren

Min nsr (äldre modellen, jc 20) har dubbel avgasport och rc valve som den heter. 2 flaps som ändrar portdurationen.

Tycker det borde gå att banta bra många kilon ändå från nsr:en

Tapztalkiee $$$
 
Känns lite rejjsigt att bara ha kick som yamahan, ingen fet startmotor och släppa på ;)
 
Det är honda nsr jag pratar om. Kick eller elstart spelar ju egentligen ingen större roll för mig. Mest intresserad av vad ni tycker och tänker om prestandan, pålitlighet osv :)
 
Jag hade tzr när jag körde 125, inga mekaniska problem, bara elproblem.

Förutom att min ena nöp en gång, men det var mitt eget fel...
 
TZR!

TZRen har gjutgärnsforder = går att borra och byta kolv billigt.
NSRen har nicasil och man får byta hela cylindern om den är schleten.

...och vi snackar ju 15 år gamla tvåtaktare så köp något som går att laga.

Kolla in en TZR från -90 och framåt, skiva bak och snyggare fälgar.

- Jepp jag hade en TZR när jag var 16 :D
 
TZR!

TZRen har gjutgärnsforder = går att borra och byta kolv billigt.
NSRen har nicasil och man får byta hela cylindern om den är schleten.

...och vi snackar ju 15 år gamla tvåtaktare så köp något som går att laga.

Kolla in en TZR från -90 och framåt, skiva bak och snyggare fälgar.

- Jepp jag hade en TZR när jag var 16 :D

Har läst att efter -91 så sitter det stryp cdi på dom? Gjutjärnsfoder är ett stort plus! Det lutar nog mot en TZR
 
TZR!

TZRen har gjutgärnsforder = går att borra och byta kolv billigt.
NSRen har nicasil och man får byta hela cylindern om den är schleten.

...och vi snackar ju 15 år gamla tvåtaktare så köp något som går att laga.

Kolla in en TZR från -90 och framåt, skiva bak och snyggare fälgar.

- Jepp jag hade en TZR när jag var 16 :D
Ska han ha tzr så ska han ha från -87 till -90, -91 blev cdi'n strypt om inte jag minns fel...
 
Har läst att efter -91 så sitter det stryp cdi på dom? Gjutjärnsfoder är ett stort plus! Det lutar nog mot en TZR

Ja det stämmer nog, det kom en ny modell -92. 90-91 vill jag minnas hade bara en strypning i avgasröret och sen fick man ändra (höll på att skriva exup :)) ypvsen lite genom att flytta på fästet.
 
Jag hade valt Yamman alla dagar i veckan. Yamaha från 80-90-talet = KVALITET.

Har själv skruvat på RD 350LC/YPVS, RD 125 och sett ofantligt många byggen av olika Yamaha hojar, däribland TZR 125. Ingen av dem har haft några direkta fel förutom de riktigt, RIKTIGT misskötta och torterade hojarna.
Däremot Honda. Rasade växellådor, vattenpumpar av magnesium som fräts sönder osv. Fuck no alltså. Men visst, jag får erkänna att jag inte har kollat in Honda NSR, så jag borde kanske inte yttra mig om just DEN hojen, men att Honda har gjort mycket skit, det är jag helt säker på.

Det står en gammal CR125 i garaget, visst, den går utav bara självaste fan och man borde kanske inte förvänta sig att delarna är gjorda för att hålla hur länge som helst heller, men ärligt talat, kvaliteten på vissa delar är under all kritik. :( Och inte är den hojen ensam om dessa typiska problem heller. Söker man runt lite på nätet så hittar man snabbt själsfränder som sitter med samma problem.
Synd på en så effektfull hoj annars, och ALLA delar är ju inte kassa heller, "bara" de allra viktigaste, typ som motorblock och vattenpumpsmaterial. Förjävligt. Kenner mig krengkt av H*nda.
 
Nyheter
Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Back
Top