firebird
Ny medlem
Har en gammal TZ nån som vet var man kan få tag på delar till en sådan idag ? Veven är skuren bla. men den är ganska original.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
1978 (tror jag)
Tja, vevhalvor finns inte att få tag i. Ramlager, vevlager och stakar finns hos din yamaha reservdelsåterförsäljare. Väljer du mc-proffsen har de säkert delarna på hyllan dessutom.
Kolvar har utgått från yamaha, jag har fungerande ersättningskolvkit. Lameller finns väl att köpa från yamaha, kopplingskorg har jag nytillverkade.
Bakdämparen kan stötdämparexperten renovera.
Kåpfästen, fotpinnar, clipon etc har utgått.
Ok, har ju inte haft isär den, så jag vet inte hur det ser ut. Jag har en del reservdelar, men lånade ut hojen och fick tillbaka den i detta skick, lagom kul. Har aldrig renoverat en sådan här motor, vad tror du om möjligheterna att få igång den ?
Så här skrev min "kompis" när jag fick tillbaka hojen: Huvudcyl. till handbromsen skaffade jag från ngn annan yamaha (rd 350 ?) kommer inte ihåg men det går nog att kolla på numren.
Originalcylindern läckte,den borde ligga i lådan nånstans.
Huvudcyl.bak tror jag inte jag har rört men den är samma som rd350 så det kan jag fixa en. Däck + slangar var nytt och har bara gått några varv på en träning fast nu är dom ju förstås för gamla.
Det stora problemet är ju veven som inte längre går att få tag i delar till.
Jag har haft den iväglämnad till Sword Racing som plockade i omgjorda rd stakar + lager och tappar. Uppenbarligen blev det inte bra.
Detta var anledningen att den blev stående. Jag har inga fler ideer om hur man ska fixa veven + att det inte heller finns kolvar längre att köpa.
Jag har intervjuat dom som kör med sina tzr det verkar som de flesta för att inte säga samtliga har rd motorer i. tz ytterkåpor och cylindrar passar tydligen rakt på så det syns inte.
Sen har jag inte lämnat tillbaks alla delar heller såg jag när jag gjorde en grundligare gemomgång. 350 cylindern och munstyckena har jag kvar men ska lämna snarast.
Ligger en bild på min sida i mitt garage.
Vilken läcker replikalack!![]()
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien