Tz 250

firebird

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Borås, nästan
Hoj
999
Har en gammal TZ nån som vet var man kan få tag på delar till en sådan idag ? Veven är skuren bla. men den är ganska original.
 
1978 (tror jag)


Tja, vevhalvor finns inte att få tag i. Ramlager, vevlager och stakar finns hos din yamaha reservdelsåterförsäljare. Väljer du mc-proffsen har de säkert delarna på hyllan dessutom.

Kolvar har utgått från yamaha, jag har fungerande ersättningskolvkit. Lameller finns väl att köpa från yamaha, kopplingskorg har jag nytillverkade.

Bakdämparen kan stötdämparexperten renovera.

Kåpfästen, fotpinnar, clipon etc har utgått.
 
Tja, vevhalvor finns inte att få tag i. Ramlager, vevlager och stakar finns hos din yamaha reservdelsåterförsäljare. Väljer du mc-proffsen har de säkert delarna på hyllan dessutom.

Kolvar har utgått från yamaha, jag har fungerande ersättningskolvkit. Lameller finns väl att köpa från yamaha, kopplingskorg har jag nytillverkade.

Bakdämparen kan stötdämparexperten renovera.

Kåpfästen, fotpinnar, clipon etc har utgått.

Ok, har ju inte haft isär den, så jag vet inte hur det ser ut. Jag har en del reservdelar, men lånade ut hojen och fick tillbaka den i detta skick, lagom kul. Har aldrig renoverat en sådan här motor, vad tror du om möjligheterna att få igång den ?
 
Ok, har ju inte haft isär den, så jag vet inte hur det ser ut. Jag har en del reservdelar, men lånade ut hojen och fick tillbaka den i detta skick, lagom kul. Har aldrig renoverat en sådan här motor, vad tror du om möjligheterna att få igång den ?

Är helt övertygad om att det inte är minsta problem att få den körbar igen, frågan är bara vad som är trasigt och vad delarna kostar samt hur snabb hoj du kommer på att du vill ha under vägen :banana
 
Så här skrev min "kompis" när jag fick tillbaka hojen: Huvudcyl. till handbromsen skaffade jag från ngn annan yamaha (rd 350 ?) kommer inte ihåg men det går nog att kolla på numren.
Originalcylindern läckte,den borde ligga i lådan nånstans.
Huvudcyl.bak tror jag inte jag har rört men den är samma som rd350 så det kan jag fixa en. Däck + slangar var nytt och har bara gått några varv på en träning fast nu är dom ju förstås för gamla.
Det stora problemet är ju veven som inte längre går att få tag i delar till.
Jag har haft den iväglämnad till Sword Racing som plockade i omgjorda rd stakar + lager och tappar. Uppenbarligen blev det inte bra.
Detta var anledningen att den blev stående. Jag har inga fler ideer om hur man ska fixa veven + att det inte heller finns kolvar längre att köpa.
Jag har intervjuat dom som kör med sina tz:or det verkar som de flesta för att inte säga samtliga har rd motorer i. tz ytterkåpor och cylindrar passar tydligen rakt på så det syns inte.
Sen har jag inte lämnat tillbaks alla delar heller såg jag när jag gjorde en grundligare gemomgång. 350 cylindern och munstyckena har jag kvar men ska lämna snarast.
 
Så här skrev min "kompis" när jag fick tillbaka hojen: Huvudcyl. till handbromsen skaffade jag från ngn annan yamaha (rd 350 ?) kommer inte ihåg men det går nog att kolla på numren.
Originalcylindern läckte,den borde ligga i lådan nånstans.
Huvudcyl.bak tror jag inte jag har rört men den är samma som rd350 så det kan jag fixa en. Däck + slangar var nytt och har bara gått några varv på en träning fast nu är dom ju förstås för gamla.
Det stora problemet är ju veven som inte längre går att få tag i delar till.
Jag har haft den iväglämnad till Sword Racing som plockade i omgjorda rd stakar + lager och tappar. Uppenbarligen blev det inte bra.
Detta var anledningen att den blev stående. Jag har inga fler ideer om hur man ska fixa veven + att det inte heller finns kolvar längre att köpa.
Jag har intervjuat dom som kör med sina tz:or det verkar som de flesta för att inte säga samtliga har rd motorer i. tz ytterkåpor och cylindrar passar tydligen rakt på så det syns inte.
Sen har jag inte lämnat tillbaks alla delar heller såg jag när jag gjorde en grundligare gemomgång. 350 cylindern och munstyckena har jag kvar men ska lämna snarast.

stakar går som sagt att få tag i, likadana på rd och jag kör utan minsta problem med dessa. Vevlager, sidobrickor, ramlager finns fortfarande för försäljning. Men då lägger vi om och riktar vevarna själva.
Kolvar finns som jag skrivit en ersättning för.

De flesta som kör med tz -74 till -80 kör med tz vevhus och allting tz. Vet ingen som inte gör det. Det går att modifiera ett rd vevhus men det kostar för mycket mot vad det är värt.

Och en rd-vev är helt fel, helt annan vikt och balansfaktor på den veven.
 
Hej

Det finns en del grejor på Ebay men det blir ofta dyrt.
Kul att du har en sån hoj för då kan du köra classic med
den.Har du någon bild?
 
Ligger en bild på min sida i mitt garage. Visst vore det kul att få igång den igen, men det får nog vänta ett tag köpte precis en Ducati 999:a. Kanske till vintern.
 
Hej Firebird!
Det var några månader sen tråden var igång, men om du fortfarande är ute efter tz-grejor kan du ringa Tomas Grandell som nyligen tagit över Spinnin Wheels. Han har ett helt gäng med tz-motorer. Köpte 4 st av mig som jag fick tag i i superkartkretsar. Han håller på med gamla hojar sen tidigare och har en massa prylar och en massa kontakter.

Anders
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top