Tysta fläktar eftersökes!

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date
vad ska man ha för temperaturer inne i burken?

Nu kommer någon att säga ju kallare ju bättre, men jag menar vad kan man acceptera för maxtemp?

Så länge det inte luktar "oj, glömde ett halvkilo Lego i ugnen" :)

Bra, för jag kommer att strypa fläkten på min tills luften som kommer ut håller normal hårtorks temperatur, jag hatar fläktljud.
Jag köper väl en ny,tyst fläkt till heatpipen, och stryper ner den med motstånd till typ 5v.
Kanske en vridpot under luckan på framsidan där man kan reglera hastigheten, finns det färdigt eller blir det att löda själv?

På en annan gammal dator jag hade blev jag så less på processorfläktens ljud att jag kopplade ur den helt och hållet för att se hur lång tid det tog till autoshutoff...
Den gick i flera år utan fläkt, eftersom burken var knäpptyst stängde jag bara av bildskärmen nattetid..
Jag hade en uptime på typ 1000dagar innan jag fipplade ut nätsladden av misstag.

Jag brände ur min "nya" stationära idag så nu behöver jag inte köpa några tysta fläktar iaf :glömdet

Jag brände ur min "nya" stationära idag så nu behöver jag inte köpa några tysta fläktar iaf :glömdet

Jag såg bilden :D

Jag ska tjacka på min burk max med minne snart, men först blir det en eller två fläktar. (kan man disabla den i nätagget och montera en tystare?)
Jag siktar på den här godbiten:
1372.jpg

Dimensioner 120 x 120 x 25 mm
Spänning 6 - 13 V
Luftflöde 59 m³/h
Effekt 0,60 W
Varvtal 800 RPM
Ljudnivå 8 dBA

Pris ynka 225:-/st

Last edited:
Jag såg bilden :D

Jag ska tjacka på min burk max med minne snart, men först blir det en eller två fläktar. (kan man disabla den i nätagget och montera en tystare?)
Jag siktar på den här godbiten:

Dimensioner 120 x 120 x 25 mm
Spänning 6 - 13 V
Luftflöde 59 m³/h
Effekt 0,60 W
Varvtal 800 RPM
Ljudnivå 8 dBA

Pris ynka 225:-/st

:( Jag hade planer för den burken, tog allt mitt bästa och satte i och sen bränner jag upp skiten :gråta Verkar som att allt som satt i dog....

:huvet :gråta :huvet :gråta :huvet :gråta :huvet :gråta

:( Jag hade planer för den burken, tog allt mitt bästa och satte i och sen bränner jag upp skiten :gråta Verkar som att allt som satt i dog....

:huvet :gråta :huvet :gråta :huvet :gråta :huvet :gråta

Näerå, plocka ut komponenterna och prova dom en och en i en annan burk, det är nog bara det minnet och morsakortet som har storknat

Jag sitter just nu på en P4 3.4GHz Dualcore med något värstingljudkort/högtalaranläggning och 17" plattskärm som jag fick gratis, jag skulle få 520G disk till den när han hade formaterat den, men just nu kör jag den utan disk, jag slängde Ubuntu på en USB sticka och bootar från den, den känns klart snabb och trevlig, jag ska bara tysta den och maxxa minnena....

Sa någon "mediacenter" ? (jag jobbar på att få igång en DVB TV mottagare på en annan Ubuntudator, flyttar jag den hit sedan så kan man spela in också)

Näerå, plocka ut komponenterna och prova dom en och en i en annan burk, det är nog bara det minnet och morsakortet som har storknat

Jag sitter just nu på en P4 3.4GHz Dualcore med något värstingljudkort/högtalaranläggning och 17" plattskärm som jag fick gratis, jag skulle få 520G disk till den när han hade formaterat den, men just nu kör jag den utan disk, jag slängde Ubuntu på en USB sticka och bootar från den, den känns klart snabb och trevlig, jag ska bara tysta den och maxxa minnena....

Sa någon "mediacenter" ? (jag jobbar på att få igång en DVB TV mottagare på en annan Ubuntudator, flyttar jag den hit sedan så kan man spela in också)

Har jag redan gjort :( Mitt flashiga grafikort är dött nättagget dog också (Och nej säkringen gick inte agget dog) Hårddisken som satt i är tyst som döden! :näsblod Moderkoret är smällt och kortslutet skulle inte förvåna mig om proccesorn dog också :huvet

Har jag redan gjort :( Mitt flashiga grafikort är dött nättagget dog också (Och nej säkringen gick inte agget dog) Hårddisken som satt i är tyst som döden! :näsblod Moderkoret är smällt och kortslutet skulle inte förvåna mig om proccesorn dog också :huvet

Å fan, det låter som det tog illa då.
Ett bättre graffekort kanske jag måste sparka in i burken också, IAF om jag ska köra den som mediacenter.

Men du kan vara säker på att jag kommer att kolla att jag trycker fast grejorna rätt hädanefter!

Å fan, det låter som det tog illa då.
Ett bättre graffekort kanske jag måste sparka in i burken också, IAF om jag ska köra den som mediacenter.

Men du kan vara säker på att jag kommer att kolla att jag trycker fast grejorna rätt hädanefter!

Har aldrig misslyckats förut, torkade med en fuktigtrasa precis som jag brukar, misstänker att det låg damm kvar som vart blött och därmed kortslöt skiten :död

Edit: Kul att man kan hjälpa till.... :bitter

Last edited:
Jag köpte som sagt den här, kanske kan vara skit samma?

Den där flyttar mera luft men vid högre varvtal.
Dvs den kyler bättre men låter mer, den jag länkade till skulle låta 8dB, din kan man ÅAS strypa hastigheten på och på så sätt få den lika tyst.

Helt klart ett bra köp!

Helst skulle jag vilja ha peltierkylning av datorn så att den blir knäpptyst, eller göra som i Youtubefilmen, sänka ner hela datorn i ett akvarium med tunn olja... :yoparty

EN DATOR SKA VARA TYST!

EN DATOR SKA VARA TYST!

Absolut, kör (förutom tysta fläktar)..
- Cooler Master Sileo 500
- Cooler Master Silent Pro 700W

Var på G att fixa passiv kylning till grafikkortet (Asus HD4850), men org är faktiskt riktigt bra.. Inget skrapande/gnissel från fläkten, ett svagt "sus" vid högre belastning..

.

Last edited:
Absolut, kör (förutom tysta fläktar)..
- Cooler Master Sileo 500
- Cooler Master Silent Pro 700W

Var på G att fixa passiv kylning till grafikkortet (Asus HD4850), men org är faktiskt riktigt bra.. Inget skrapande/gnissel från fläkten, ett svagt "sus" vid högre belastning..

.

Tyvärr är min burk ett standardskal från Dell, så den kommer nog att börja låta mera när jag monterar hårddiskar i den, jag kommer givetvis att ljuddämpa dom också efter bästa förmåga, men tankarna har vandrat till att köra OS'et på en SSD och bara nyttja hårddiskar till mängdlagring.
(just nu bootar jag från USB minne, ett 16G kostar 199:- Hmm...)

Jag har ett NAS kabinett som rymmer två diskar som skulle kunna få stå i någon skrubb, fick med det med datorn :hihi

Last edited:
Helst skulle jag vilja ha peltierkylning av datorn så att den blir knäpptyst,

Fast du måste ändå ha kylning på peltierelementet. Vatten rekommenderas, för de brukar bli väldigt varma. Du flyttar ju bara värmen från ett ställe till ett annat med en peltier. Liten parantes bara. :)

Fast du måste ändå ha kylning på peltierelementet. Vatten rekommenderas, för de brukar bli väldigt varma. Du flyttar ju bara värmen från ett ställe till ett annat med en peltier. Liten parantes bara. :)

Jo jag vet att man måste kyla baksidan på peltierelementet, men där kan man ju tolerera en högre temperatur...

Var tog nano-datorerna med millivoltspänning vägen? snabbare, kallare och strömsnålare är framtiden!

:mattias Var försiktiga när ni meckar så det inte börjar brinna :huvet

Last edited:

Det där PSU gallret behöver jag!

Jag lackade ur här nyss och började bråka med burken, först visar det sig att jag bara rymmer en 90mm fläkt :huvet och sedan upptäckte jag att fläkten lät mycket mindre när man körde den lös, så jag klippte bort det stansade gallret ur lådan och det gjorde susen (:hihi)

Den susar ändå burkjäveln, så jag beställer en Noctua 90mm fläkt istället och ett fläktfilter, jag kör gärna några grader varmare men tystare.
Frågan är bara, hur mycket låter den jag har, blir det någon skillnad?

Det visar sig...

Man ska vara försiktig så man inte släpper ut den orginalfyllda röken, rök är nämligen svår och dyr att ersätta!

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...