Tyst hjälm?

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Skall köpa ny hjälm och har provat polarens Shoei Z1 vilket var ganska tyst men kanske lite dyr.... Någon som vet hur Shoei Raid är i jämförelse?
Funderar ochså på X-lite då de säger i sin reklam att de är tysta..... Erfarenheter!?

min shoei z1 brusar fett......öronpluggar obligatoriskt när ja kör :3freak

fast ja har ju inte provat hur det låter i "laglig" fart :rofl

Har kört Raiden ett par tusen mil,och supertyst är den inte,men vilken hjälm är supertyst?
Huvudsaken för mig var att den satt bra och inte var överdrivet bullrig.

I med proppar och kör. :yoparty

Har en Shoei XR-1000 den är rättså tyst faktiskt, men jag hade en Suomy Spec R1 innan och den var tystare.

Last edited:
duccen900ss skrev:
Skall köpa ny hjälm och har provat polarens Shoei Z1 vilket var ganska tyst men kanske lite dyr.... Någon som vet hur Shoei Raid är i jämförelse?
Funderar ochså på X-lite då de säger i sin reklam att de är tysta..... Erfarenheter!?

Det viktigaste är givetvis att hjälmen sitter bra!

...Men Shoei Raid är tystare än Z-one!!! (beror också på hur man sitter på hojen m.m. som nån nämnde)

...Kan absolut rekomender Raid om du vill få mycket hjälm för så lite pengar som möjligt!!! :yoparty

duccen900ss skrev:

Köpte en Suomy Spec 1R på känsla, och den är helt brusfri. Har jag öronpropparna i är det bisarrt tyst. Ibland när jag vinklar hjälmen så kan jag höra lite ljud, som låter som svagt lagerskrap eller nåt.

Men det är väl varje persons huvud som avgör vilka hjälmar som brusar mer eller mindre. Jag hade tur och fick rätt på första försöket.

En hjälm kan va jävligt tyst när den sitter åt tight i affären, men sen när man "suttit in" den i några månader så kan det brusa hur mycket som helst. Går alltså inte riktigt att lita på hur tysta hjälmarna är när de testas i butiken.

Öronproppar för längre sträckor är enda säkra alternativet.

BMW Sportintegral :yoparty
Tystast i klassen vågar jag nog påstå!

Har hoj utan kåpor och kör med duktigt illegala dämpare, helt utan problem!
Längre sträckor? Rena drömmen!

Prova den! Köp den! Slit ut den! Köp en ny! :tummenupp

Bifogat

• BMWSportintegral.jpg
    BMWSportintegral.jpg
    13.2 KB · Visningar: 185
Henkmaster skrev:
BMW Sportintegral :yoparty
Tystast i klassen vågar jag nog påstå!

Har hoj utan kåpor och kör med duktigt illegala dämpare, helt utan problem!
Längre sträckor? Rena drömmen!

Prova den! Köp den! Slit ut den! Köp en ny! :tummenupp
Har du provat den på en hoj med kåpor oxå?

Jag har en X-lite checa,den låter som ett as.X-lite är inte kända för sin comfort vad jag vet.

BillSkullman skrev:
Pris, inköpsställe??
3200 pix på närmaste auktoriserade BMW dealer.
Den på bilden är gjord i kolfiber och kostar 14.000 pix... Men den finns i svart såklart! :hihi

Den är aerodynamiskt utformad med vinge och hela skiten för att den ska ligga absolut stabilt i maxdrag.
På en hoj med kåpor brusar den fortfarande inte alls, men sen beror det nog på lite hur man ligger osv.
Vrider man på huvudet så kan kastvindar orsaka lite brus bakom öronen, men så är det ju på alla hjälmar.

duccen900ss skrev:

Du kan åxå testa med brettet som beskrevs i Bike's senaste nr. - inte alltför snyggt kanske, men det sänker ljudet ett antal db iaf.
Tror det är mitonga.se som saluför dessa!

/Mangan

Sidobild?

Henkmaster skrev:
3200 pix på närmaste auktoriserade BMW dealer.
Den på bilden är gjord i kolfiber och kostar 14.000 pix... Men den finns i svart såklart! :hihi

Den är aerodynamiskt utformad med vinge och hela skiten för att den ska ligga absolut stabilt i maxdrag.
På en hoj med kåpor brusar den fortfarande inte alls, men sen beror det nog på lite hur man ligger osv.
Vrider man på huvudet så kan kastvindar orsaka lite brus bakom öronen, men så är det ju på alla hjälmar.

twinner skrev:
Jag har en X-lite checa,den låter som ett as.X-lite är inte kända för sin comfort vad jag vet.

jag har också en Xlite (801) checa replica. Den är jätteskön att ha på sig, väger lite och är relativt tyst...

//jaG

Min erfarenhet är att det är helt vad du har för form på huvudet som avgör valet för vilken typ av hjälm som är tyst för just dig.
Samt att jag alltid kör med öronproppar.

Prova dig fram, kräv att få testköra hjälmen innan du köper den. Man får fjäska lite, men det brukar gå efter lite tjatande. :tuttar
Jag kör själv med engångslinser = tunna och stor risk att dom "ploppar ut" om det drar in från visiret. Därför provkör jag alltid innan köp.

En hjälm är en dyr :( , men dock livsviktig investering :tummenupp
Lycka till!!

/Åsa.

Titta på Peltors hjälmar om du vill ha en tyst hjälm, dom är inte vackrast men dom har inbyggda hörselkåpor...

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna