Tysklandsimport papper.

  • Thread starter Thread starter AP
  • Start date Start date

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Lite allt möjligt
Tjenna.


Vilka papper är det man ska få med sig och postar man ägarbytet i tyskland eller går det bra att göra det hemma eller hur funkar det?


Tacksam för svar.
 
Det enda papper du behöver ha med dig är fahrzeugbriefet o hojen hänger i luften utan ägare tills du regbesiktigat den... Utan fahrzeugbrief så får du aldrig in den i systemet o den kommer för evinnerliga tider att hänga i luften !
 
Du behöver ett giltigt regbevis (Fahrzeugbrief) som du tar med till regbesiktningen (kan vara ett par sidor eftersom alla tidigare ägare står där) Utan ett sånt är det i stort sett omöjligt att regga hojen i Sverige så se till att du får kopior på dokumentet innan du slår till.

Bara av nyfikenhet, vad ska du ta in för hoj?
 
Det enda papper du behöver ha med dig är fahrzeugbriefet o hojen hänger i luften utan ägare tills du regbesiktigat den... Utan fahrzeugbrief så får du aldrig in den i systemet o den kommer för evinnerliga tider att hänga i luften !

Kan man inte bara klippa av trådarna för att få ner den?
sry kunde inte hålla mig
 
Du behöver ett giltigt regbevis (Fahrzeugbrief) som du tar med till regbesiktningen (kan vara ett par sidor eftersom alla tidigare ägare står där) Utan ett sånt är det i stort sett omöjligt att regga hojen i Sverige så se till att du får kopior på dokumentet innan du slår till.

Bara av nyfikenhet, vad ska du ta in för hoj?


Har kollat lite på Yamaha fzs 600 -02 faktiskt


Tack för svaren!
 
AP skrev:
Tjenna.


Vilka papper är det man ska få med sig och postar man ägarbytet i tyskland eller går det bra att göra det hemma eller hur funkar det?


Tacksam för svar.

Du måste tyvärr va på plats i Tyskland när du "skrotar" hojjen ur det tyska systemet.

Detta görs på Zulassungsstelle med helt hopplösa öppettider. T ex 07-12 på vardagar å inget helgöppet så lägg in ett par dagar med ledighet från jobbet i importbudgetten.
http://www.einfach-autos.de/kfz-haendler/staedte/
eller
http://www.kfzzulassungsstellen.de/

Hojjen ska skrotas i tyskland och du ska ha med Fahrzeugsbriefet i original till bilprovningen. Ta en kopia innan för bilprovningen behåller Briefet.
 
Last edited:
de jag har tagit in har jag inte skrotat av i tyskland innan.bara lastat in hojen och sedan regbesiktat den i sverige.briefet ska du kolla att hojen har varit uttagen i tyskland och att ramnummeret heter typ på yamaha:yarj110000 eller beroende på modell kan den heta annorlunda efter rj.passa dig för nr som heter tp
 
Importen...

Vi har kört hem hojarna i skåpbil eller motsvarande.

Då behöver man inga interimsskyltar från Zulassungstelle. Köp hojen, skriv in i avtalet att säljaren ombesörjer avregistrering. Han behåller regskylten. På så sätt sparar du mycket tid.

Du måste däremot ovillkorligen få med fahrzugbrief, annars är den icke registrerbar och den som har handlingen kan senare göra anspråk på "din" hoj.

Fahrzugbrief är ett originaldokument från då fordonet var nytt, alla tidigare ägare finns införda i detta. Pappret är tjockt, lite plastig yta och grönaktigt. Ihopvikt har det storleken av A5, utvikt som 2,5 A5. EJ att förväxla med fahrzugschein, som är A6 eller A7-storlek (kommer inte ihåg vilket).


/Stefan M
 
Last edited:
Du måste tyvärr va på plats i Tyskland när du "skrotar" hojjen ur det tyska systemet.

Detta görs på Zulassungsstelle med helt hopplösa öppettider. T ex 07-12 på vardagar å inget helgöppet så lägg in ett par dagar med ledighet från jobbet i importbudgetten.
http://www.einfach-autos.de/kfz-haendler/staedte/
eller
http://www.kfzzulassungsstellen.de/

Hojjen ska skrotas i tyskland och du ska ha med Fahrzeugsbriefet i original till bilprovningen. Ta en kopia innan för bilprovningen behåller Briefet.

Har tagit hem 3 (iofs äldre hojar) från Tyskland och jag har aldrig behövt göra någonting av det du nämner i Tyskland. :confused: Bara hämta och köra hem (i skåpbil) Sen till Bilprovningen med Fahrzeugbrief i näven...klart!
 
Har tagit hem 3 (iofs äldre hojar) från Tyskland och jag har aldrig behövt göra någonting av det du nämner i Tyskland. :confused: Bara hämta och köra hem (i skåpbil) Sen till Bilprovningen med Fahrzeugbrief i näven...klart!

Skrota va inget bra ord.... men avregistrera/ställa av ska göras i vart fall precis som Fürstenhoff säger.

Detta har säkert ägaren till de hojjar du köpt redan gjort då du handlat eller om han behållit plåtarna och fixat det utan Brief'et i efterhand.
 
Du måste tyvärr va på plats i Tyskland när du "skrotar" hojjen ur det tyska systemet.

Detta görs på Zulassungsstelle med helt hopplösa öppettider. T ex 07-12 på vardagar å inget helgöppet så lägg in ett par dagar med ledighet från jobbet i importbudgetten.
http://www.einfach-autos.de/kfz-haendler/staedte/
eller
http://www.kfzzulassungsstellen.de/

Hojjen ska skrotas i tyskland och du ska ha med Fahrzeugsbriefet i original till bilprovningen. Ta en kopia innan för bilprovningen behåller Briefet.

Nya regler nu. Den skall INTE avregistreras!!!!! (Från och med 2007)
Förr har det varit ett problem när man skulle handla av privatperson, men inte nu längre.:)
 
Bumpar upp lite. Var i beviset ser man vilken årsmodell det är? Blir inte riktigt klok. Verkar inte stämma riktigt.
 
Bumpar upp lite. Var i beviset ser man vilken årsmodell det är? Blir inte riktigt klok. Verkar inte stämma riktigt.

Jag tror inte du ser årsmodellen i beviset direkt utan du måste i så fall kolla av chassinumret. Det man ser i beviset är första registreringsdatum har jag för mig.

Vad ni nämner om avregistrering så har ni rätt och lite fel allihopa. Systemet i Tyskland är helt annorlunda än i Sverige. När man ställer av en cykel så åker man till Zulassungstelle och gör detta, tar en jäkla tid.

Då när man ställer av frågar handläggaren varför man ställer av och då kan man ange en massa olika anledningar inklusive försäljning och export. När jag ställde av min hoj i Tyskland visste jag redan att jag skulle sälja den i Sverige och anmälde därför export.

De flesta hojarna som säljs i Tyskland är redan avregistrerade och därför utan regplåt. Därför är det bara att ta med sig Fahrzeugbrief och hoj i en skåpbil till Sverige och sedan regga in den. Jag tror inte den behöver vara anmäld för export i Tyskland när de ställer av heller utan jag tror att när den regbesiktas i Sverige så anmäls detta till Tyskarna som avför hojen i sina register.

Ni som har köpt bilar eller kört hem hojar har behövt exportskyltar vilket också hämtas på Zulassungstelle.
 
Jag tror inte du ser årsmodellen i beviset direkt utan du måste i så fall kolla av chassinumret. Det man ser i beviset är första registreringsdatum har jag för mig.

Nej tänkte väll, hittar fan inte årsmodell. Bara första registreringsdatum. Men det verkar ju inte stämma med vad han sa för årsmodell. Det "ska" vara en 2002a men första registreringsdatum är 2000.

Finns det någon sida man kan kolla chassinumret mot?
 
Nej tänkte väll, hittar fan inte årsmodell. Bara första registreringsdatum. Men det verkar ju inte stämma med vad han sa för årsmodell. Det "ska" vara en 2002a men första registreringsdatum är 2000.

Finns det någon sida man kan kolla chassinumret mot?

I Tyskland har man inte årmodeller på det sättet. I regbeviset finns första regdatum (EZ). Eventuellt står tillverkningsdatumet i fahrzugbrief, men om den är reggad 2000 lär det inte vara en 2002:a.

/Stefan M
 
Nej tänkte väll, hittar fan inte årsmodell. Bara första registreringsdatum. Men det verkar ju inte stämma med vad han sa för årsmodell. Det "ska" vara en 2002a men första registreringsdatum är 2000.

Finns det någon sida man kan kolla chassinumret mot?

Som Stefan M säger, du har inte en -02a som är inreggad 2000. Tvärtom är rätt vanligt dock vilket kan vara lite lurigt när man läser annonser i Tyskland. Ofta när dom anger årsmodell är det första registreringsdatum dvs EZ. I vissa fall så anger dom även byggår BJ som kan vara något helt annat.

I ditt fall vore det mer logiskt om det var byggår BJ 2000 och första regdatum EZ 2002.

Hur du ska tolka årsmodell genom chassinummer borde du kunna få reda på genom Yamaha Sverige. Har du bilder på hojen? Du borde få reda på rätt mycket genom att jämföra uppdateringar och färgsättningar med liknande hojar på tex Blocket.
 
En sak till :)

Om jag lika väl ska registreringsbesikta nu så kan jag ju lika gärna regga den som 25kw. Hur går jag lättast/billigast till väga då?

Föresten hojen i fråga är en Yamaha fzs600 2000.

Tack för svaren föresten
 
Last edited:
En sak till :)

Om jag lika väl ska registreringsbesikta nu så kan jag ju lika gärna regga den som 25kw. Hur går jag lättast/billigast till väga då?

Föresten hojen i fråga är en Yamaha fzs600 2000.

Tack för svaren föresten

Du behöver få dokumentation på utförd strypning.
Kontakta MC-kompaniet i Västra Götaland, de säljer strypsatser och kan säkert tillföra lite upplysningar.

/Stefan M
 
lyfter här ist för ny tråd..
regbesiktigade idag, gick bra,, + kontrollbes samtidigt, vilket jag valt att göra själv.
fick då höra att om ca ett halvår så har man inte kvar det valet, utan måste göra båda samtidigt.
vad detta tillkommit för varken frågade jag eller vet, men en kille på jobbet som tar hem en del bilar från usa sa att det troligen är för att stoppa att fordon körs utan kontrollbes,,
vilket det tydligen ska gå att göra nu, bara regbes och sen ställa på och köra, tydligen en massa raggarbilar som rullar runt så i landet..

nåväl, kanske bra för nån att veta.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top