Tyska motorcyklar

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Jag har läst en del om att fordon i Tyskland inte får den årsmodell som de är tillverkade utan när de är tagna i trafik. Därför kan exempelvis en 94:a bli en 96:a när man registreringsbesiktar den i Sverige.

Om det är så här finns det något sätt att ta reda på tillverkningsår på en motorcykel i Tyskland? Jag har hittat en Bandit 1200:a -04:a i Tyskland som jag är sugen på. Tyvärr så gör det ett par tusenlappar per år i försäkring för en 04:a jämfört med en 01:a. För annars är dom ju identiska. Min tanke var att det kanske inte är en "riktig" 04:a och då skulle det bli affär direkt :tummenupp

Det stämmer det du säger att dom räknar årsmodell på reggdatum! Vet inte exakt hur du kollar detta men chassi/ramnummer är ju ett hett tipps!
Kan tillägga!
Kollade på en GSXR 600 -01a förra året,, Den va importerad av en mc handlare här i sverige, från tyskland för att dirket säljas här!
När den reggbesiktigades blev det årsmodell 2005 i papprena o därmed nästan dubbelt så dyr att äga!
Dock så tror jag det var ett fel pga att ngt papper saknades el nått!

Sensonic skrev:
2044511 Det stämmer det du säger att dom räknar årsmodell på reggdatum! Vet inte exakt hur du kollar detta men chassi/ramnummer är ju ett hett tipps!
Kan tillägga!
Kollade på en GSXR 600 -01a förra året,, Den va importerad av en mc handlare här i sverige, från tyskland för att dirket säljas här!
När den reggbesiktigades blev det årsmodell 2005 i papprena o därmed nästan dubbelt så dyr att äga!
Dock så tror jag det var ett fel pga att ngt papper saknades el nått!

Ok, tack. Då var det som jag misstänkte. Man kanske kan maila till säljaren och fråga om dom vet nåt mer. Borde väl stå i nåt papper, tycker man... Jag är ju så jävla sugen på den hojen, men vill inte paya för mycket i försäkring.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back