Tyngre kolvar - hur göra?

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Hej alla!

Efter att min ninja fick dricka vatten och cylinderblocket rostade så skaffade jag ett big-bore kit som jag fick tag i billigt.

Kittet är endast 1 mm overbore och ingen ökad kompression. Wiseco-kolvar som är urfrästa till skillnad från de gjutna originalkolvarna. (ej vevstakar, kör med original)

Nu till problemet. Jag har vägt original mot nya och de nya väger mer.

Det jag undrar är hur mycket större MINIMUMspelet för kolv-ventil och squish behöver vara för en motor med säg 10% tyngre kolvar? Finns det en linjär koppling där så att man kan lägga på 10% kanske, eller bör jag tänka annorlunda?

Finns det någon med riktig erfarenhet som kan ge mig lite tips? Jag vill undvika att lägga på obegrundat massa extra spel bara för att "vara på säkra sidan". Här ska vara effektivt! :)

Lite mera bakgrund är att toppen är planad till kawasakis officiella kit-specs med det maximala måttet 0,6mm. Detta är nära gränsen tror jag för de tidigare kolvarna slår precis inte i tändstiften (fick ta bort 1-2 tiondelar av elektroden). Kamtiderna är justerade för att erhålla kit-specsens minimala kolv-ventil-spel (0,7mm in, 1,1mm ex). Motorn varvar ca 15000rpm.

Tack för svar!
Mvh /Micke

Last edited:
Varvar du verkligen 15kRPM? Höjt varvstopp och så små kolv-ventilspel och Squish är riktigt vågat.....

Förhållandet mellan nödvändigt spel och vikt på kolvarna är tyvärr inte linjärt då det avgörs av kraften vid övre vändpunkten. Den styrs av F=(m*v-kvadrat)/2 (eg hastighetsändring) och där finns tyvärr inget heller som säger att vi vid 15kRPM inte nått över gränsen för när stakar/vev länger sig mer än linjärt.....

Vad slutresultatet blir krävs simuleringar av mer än lite överkurs för att avgöra. De flesta testar i verkligheten och när det krockar vet man att det var för lite och börjar om på ny motor. Jag hade helt ovetenskapligt lagt på 0,2mm extra höjd, att köra med Squish och ventilfrigång tight må vara bra men på gata är det knappast värt besväret med en rasad motor.

Det var helt klart det värsta och farligaste måtten jag någonsin hört !!,, Mer normala racermått är ju 1mm insug och minst 1,5 på utblås och det är ju nog så vågat! Jag skulle då rakt av ökat måtten till minst 1,2-1,5mm islag på insug och närmare 2mm på utblås på en maskin som varavar 15000.. Och klämspalten inte mindre 1mm samma gäller sguishmåttet ,,ingenting närmare än 1-1,2mm.

Vinsterna är för små för att det ska vara värt att köra så farliga mått. Måtten håller sig ju bara bra dom första milen dessutom ,,och ökar sedan markant:gnissla

Lätta kolvarna max,,Du kan säkert karva lös 20-40 gram på varje kolv ev mer om du har tur. Svarva ur ändarna koniskt i kolvbulterana också för där finns onödiga gram..

Det var helt klart det värsta och farligaste måtten jag någonsin hört !!,, Mer normala racermått är ju 1mm insug och minst 1,5 på utblås och det är ju nog så vågat! Jag skulle då rakt av ökat måtten till minst 1,2-1,5mm islag på insug och närmare 2mm på utblås på en maskin som varavar 15000.. Och klämspalten inte mindre 1mm samma gäller sguishmåttet ,,ingenting närmare än 1-1,2mm.

Vinsterna är för små för att det ska vara värt att köra så farliga mått. Måtten håller sig ju bara bra dom första milen dessutom ,,och ökar sedan markant:gnissla

Precis.....

Så elaka mått hade jag bara vågat åka om jag var fabriksmeck i WSBK med tillgång till nya motorer i 10 pack....

Tack för svar!

Tänker ni nu på att detta är en 600a? De hojjarna brukar ju ha dem tajtaste måtten eftersom de brukar ha de extremaste hk/kubik-andelarna, vad jag förstått.

BorisJR - 0,2mm låter ju som en okejj kompromiss. Får fundera vidare. Jo jag förstår att det är svårt att avgöra flexet i stakarna. Undrade om det fanns någon generell måttstock.

Boost3 - När du säger att måtten ökar markant. Du menar väl att spelen kommer att minska, eller?

Jag vågade inte heller gå ner riktigt till minimimåtten efter jag planade toppen. Jag lade på extra men jag minns idag inte hur mycket. (Detta gjorde jag för 3-4 år sedan).

Inte mer än 20% iallafall så max 0,84 intake och 1,32 exhaust, troligen något i stil med 0,8 / 1,25. Motorn gick fint ända upp till varvstopp. :) Körde ett par hundra mil med de inställningarna.

Varvstoppet är inte flyttat. Jag minns inte vad varvstoppet låg på motorn. Har inte min bänkningsgraf här framme men rödmarkeringen börjar vid 14k och slutar på 16k. Så runt 15k på mätaren och 14k på veven borde varvstoppet ligga på gissar jag.

Jag kör med originalkammar fast med egna konstruerade kamdrev. Jag vill undvika att behöva skifta tiderna allt för mycket då det ju ger sämre prestanda. Tändstiften kan jag alltid shimsa upp lite.

Tack åter! Mvh /Micke

Lätta kolvarna max,,Du kan säkert karva lös 20-40 gram på varje kolv ev mer om du har tur. Svarva ur ändarna koniskt i kolvbulterana också för där finns onödiga gram..

Intressant idé. 20 gram är redan mer än 10% så jag kanske kan få vikterna att matcha.

Har du någon aning hur urfrästa kolvar beter sig till skillnad från gjutna? Har inte de urfrästa en bättre hållfasthet?

Ha det bra! /Micke

Last edited:
Tack för svar!

Tänker ni nu på att detta är en 600a? De hojjarna brukar ju ha dem tajtaste måtten eftersom de brukar ha de extremaste hk/kubik-andelarna, vad jag förstått.

BorisJR - 0,2mm låter ju som en okejj kompromiss. Får fundera vidare. Jo jag förstår att det är svårt att avgöra flexet i stakarna. Undrade om det fanns någon generell måttstock.

Boost3 - När du säger att måtten ökar markant. Du menar väl att spelen kommer att minska, eller?

Jag vågade inte heller gå ner riktigt till minimimåtten efter jag planade toppen. Jag lade på extra men jag minns idag inte hur mycket. (Detta gjorde jag för 3-4 år sedan).

Inte mer än 20% iallafall så max 0,84 intake och 1,32 exhaust, troligen något i stil med 0,8 / 1,25. Motorn gick fint ända upp till varvstopp. :) Körde ett par hundra mil med de inställningarna.

Varvstoppet är inte flyttat. Jag minns inte vad varvstoppet låg på motorn. Har inte min bänkningsgraf här framme men rödmarkeringen börjar vid 14k och slutar på 16k. Så runt 15k på mätaren och 14k på veven borde varvstoppet ligga på gissar jag.

Jag kör med originalkammar fast med egna konstruerade kamdrev. Jag vill undvika att behöva skifta tiderna allt för mycket då det ju ger sämre prestanda. Tändstiften kan jag alltid shimsa upp lite.

Tack åter! Mvh /Micke

Intressant idé. 20 gram är redan mer än 10% så jag kanske kan få vikterna att matcha.

Har du någon aning hur urfrästa kolvar beter sig till skillnad från gjutna? Har inte de urfrästa en bättre hållfasthet?

Ha det bra! /Micke

Jo Jag har sett dom grymma mått som körs i 600a.. Dom kör tills det tar i och filar ur ytterst lite just där bara he he. Sååå har du redan åkt dom mått du säger och kan lätta kolvarana så ska det väl gå bra i fortsättninmgen. Öka någon 100dring bara Kolla noga att ventilsäterna i dom nya kolvarna ligger på samma höjd som originalarna bara!!.
Lättning av kolvarna är ingen fara om man bara slipar på rätt ställen. Dom där kolvarna tål ju köras turbo på och det håller finfint, så du kan slipa ur mer än vad du törs så att säga.

Du kan ta en hel del i taket mellan ventilsäterna och mycket ovanför kolvbulten på insidan kolv (grottor) och slipar du av typ 0,5mm för säkerhet skull i ventilsäterna så får du lös några gram. Jag slipar även av och tyunnar ut kjolarna invändigt. Synd jag inte har någ bild.. Kolla in dremmeljobbet Sjukt jobbigt rek ej!!

PS jag sk ju inte predika om säkra mått.......På xr650ien som har denna kolv på bilden 100 borr och slag 82 och väger typ 500gram så har jag ett squismått på 0,75-0,8mm !!!!!!!!. varvar 8250v Vansinnigt,, ska öka till 0,9 åtminstone :D

Bifogat

• blandade 270.jpg
    blandade 270.jpg
    119.6 KB · Visningar: 128
Last edited:
Squishen handlar både om medelkolvhastighet som beror på slaget och varvet. 22,55 m/sekund för Boosts motor och 21,25 m/sek. för 600:an om den har 42,5 mm i slag. Sen beror det på kolvdiametern eftersom en större kolv behöver större spel så vickar den mer när den vänder. Då kräver den också mer frigång mot ventilerna och mot toppen.
Erland.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...