aLcATRAZ
Hårdrock, vad annars?
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Skarpnäck
- Hoj
- Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Hej alla!
Efter att min ninja fick dricka vatten och cylinderblocket rostade så skaffade jag ett big-bore kit som jag fick tag i billigt.
Kittet är endast 1 mm overbore och ingen ökad kompression. Wiseco-kolvar som är urfrästa till skillnad från de gjutna originalkolvarna. (ej vevstakar, kör med original)
Nu till problemet. Jag har vägt original mot nya och de nya väger mer.
Det jag undrar är hur mycket större MINIMUMspelet för kolv-ventil och squish behöver vara för en motor med säg 10% tyngre kolvar? Finns det en linjär koppling där så att man kan lägga på 10% kanske, eller bör jag tänka annorlunda?
Finns det någon med riktig erfarenhet som kan ge mig lite tips? Jag vill undvika att lägga på obegrundat massa extra spel bara för att "vara på säkra sidan". Här ska vara effektivt!
Lite mera bakgrund är att toppen är planad till kawasakis officiella kit-specs med det maximala måttet 0,6mm. Detta är nära gränsen tror jag för de tidigare kolvarna slår precis inte i tändstiften (fick ta bort 1-2 tiondelar av elektroden). Kamtiderna är justerade för att erhålla kit-specsens minimala kolv-ventil-spel (0,7mm in, 1,1mm ex). Motorn varvar ca 15000rpm.
Tack för svar!
Mvh /Micke
Efter att min ninja fick dricka vatten och cylinderblocket rostade så skaffade jag ett big-bore kit som jag fick tag i billigt.
Kittet är endast 1 mm overbore och ingen ökad kompression. Wiseco-kolvar som är urfrästa till skillnad från de gjutna originalkolvarna. (ej vevstakar, kör med original)
Nu till problemet. Jag har vägt original mot nya och de nya väger mer.
Det jag undrar är hur mycket större MINIMUMspelet för kolv-ventil och squish behöver vara för en motor med säg 10% tyngre kolvar? Finns det en linjär koppling där så att man kan lägga på 10% kanske, eller bör jag tänka annorlunda?
Finns det någon med riktig erfarenhet som kan ge mig lite tips? Jag vill undvika att lägga på obegrundat massa extra spel bara för att "vara på säkra sidan". Här ska vara effektivt!

Lite mera bakgrund är att toppen är planad till kawasakis officiella kit-specs med det maximala måttet 0,6mm. Detta är nära gränsen tror jag för de tidigare kolvarna slår precis inte i tändstiften (fick ta bort 1-2 tiondelar av elektroden). Kamtiderna är justerade för att erhålla kit-specsens minimala kolv-ventil-spel (0,7mm in, 1,1mm ex). Motorn varvar ca 15000rpm.
Tack för svar!
Mvh /Micke
Last edited: