Tyckte vi behövde en asienkatastrof tråd!

Det konstiga är att sveriges regering tackar nej när katastrof team och sjukvårdspersonal från sverige anmäler sig frivlligt för att åka ner och hjälpa till
likaså när dom får frågan varför dom inte skickar ner svensk militär,
då blir svaret att militären måste finnas i sverige om det skulle bli något angrepp, det svenska försvaret räcker ändå inte till för att göra ett motangrepp så varför skickar man inte ner dom och låter dom göra någon nytta istället, likaså har hemvärnet erbjudit sig men verkar som dom har fått ett nej från regeringen oxå¨

Det har vart mycket snack om att skicka Herkulesplanen. Igår eftermiddag bestämdes att skicka dom dock ska dom enbart ta dom som inte överlevde. :(

Tjoffe skrev:
Det har vart mycket snack om att skicka Herkulesplanen. Igår eftermiddag bestämdes att skicka dom dock ska dom enbart ta dom som inte överlevde. :(

. På fredagsmorgonen lyfte två av försvarets Herculesplan från F 7 i Såtenäs för färd mot katastrofdrabbade Thailand.
Med fanns medicinsk utrustning men även kistor för att ta hem omkomna svenskar.

Ett plan gick tomt till Stockholm, där det lastades med tio ton sjukvårdsmateriel för vidare färd mot Thailand. Det andra planet gick direkt från Såtenäs mot Thailand och hade fem lastpallar med sjukvårdsmateriel samt omkring 75 kistor ombord.

I Phuket lastas planen ur.
- Besättningen fortsätter därefter till Bangkok för att få vila. När kistorna med de omkomna är klara för hemtransport från Phuket flyger man hem till Sverige, säger Håkan Brandt, informationschef på F 7.
Vardera planet har också en präst med sig.
- Skälet till detta är dels att stötta vår egen personal - det här lämnar ingen oberörd - men är också en garanti för anhöriga till de omkomna att hemtransporten sker på ett värdigt sätt, förklarar Håkan Brandt.

Någon annan kategori av räddningspersonal finns inte med på planen.
Det är oklart om det blir fler resor med Herculesplanen.
- Inte vad jag känner till, det är ju inte vi som styr det. Vi genomför de uppdrag vi blir ålagda. TT

Har en vänn nere i Thailand som är försvunnen, har inte hört något nytt ifrån hans syster iallafall :|

Det finns ju så väldigt mycket folk som lägger sina sista pengar av sin lön på detta, då hoppas jag verkligen att världens kändisar lägger ett PAR tusen kroner till dem drabbade, många kan t.o.m lägga flera miljoner utan att det ska synas i deras plånböcker

Lästa detta precis i Helsingborgs Dagblad:

"Värst drabbat tycks Tenasserimregionen vara. Den sträcker sig nästan ner till Phuket i Thailand.
Ännu värre kan läget vara i Irrawaddyregionen. Deltaområdet vid Irrawaddyflodens utlopp består av hundratals tätt bebyggda småöar. Här bor enligt Burmakomiteen 5,6 miljoner människor. "

myanmarmap.jpg

Förlorade två arbetskollegor som blev totalt överraskade på beachen.Men mina innersta sympatier går dock till det redan fattiga o av prostitution o korruption drabbade värdlandet.Vad ska det bli av detta elände?????Man ser rubriker om alla drabbade turister,men varför tycker ingen synd om lokalbefolkningen???Deras små barn är nog bland dom hårdast drabbade.

En av anledningarna att Herculesplan inte används för
transporter av skadade är att det tar 27 timmar med
4 mellanlandningar och byte av flygpersonal efter halva
resan.
Sen är det en bullrig och skakande upplevelse att flyga
med dem, även som fullt frisk.

Expressen o Aftonbladet har reklam för röda-korset utan att ta betalt för det. Är det kanske något för SH ?

Det var på nyheterna nyss om en mamma som letade efter sin ena dotter. Hon hade stått i kö till svenska ambassaden länge för att fotograferas, ta fingeravtryck och registreras. När hon kom fram hade ambassadpersonalen gått för dagen, alla andra länders personal var kvar... :mad: :huvet :död

kollar precis på insamlingen på SVT1, på 1 timme ökade bidragen fråna 34milj till otroliga 102.000.000------BRA SVENSKA FOLKET.

Hoppas det blir mycket mer.

Ravetrancer skrev:
kollar precis på insamlingen på SVT1, på 1 timme ökade bidragen fråna 34milj till otroliga 102.000.000------BRA SVENSKA FOLKET.

Hoppas det blir mycket mer.
jisses! jag har inte ens kollat på TV, men BRA KÄMPAT SVENSKA FOLKET!!

Lurch skrev:
www.ostfrallan.tk finns en bild som ganska bra beskriver katastrofen. Vill inte lägga upp en länk här, den som vill se får själv gå in och titta.

Känsliga varnas.

Den bilden kommer att förfölja mig. Även okänsliga varnas!

Jag har gråtit varje dag sedan katastrofen. (Har hållt i ett dött barn och sett sorgen hos en förälder som förlorat sitt barn.) Varje gång jag ser en bild på ett saknat eller dött barn, så kommer alla känslorna fram....

Nu ska jag sätta mig i soffan och mysa med mina barn... Det gäller verkligen att njuta av varje dag man har...

Jag blir fan förbannad på att nyhetsreportrarna på plats verkar försöka överträffa varandra med smaskiga bilder på förruttnade kroppar och intervjuer med förkrossade anhöriga som får idiotiska frågor typ -Hur känns det?
Ja vad fan tror dom?

De kan hålla sig till sakliga fakta och låta bli att frossa i andras olycka

Bara min åsikt...

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...