Sitter och funderar över mitt val av motorcykel och undrar lite stilla om jag inte skulle trivas bättre på en annan hoj. Missförstå mig inte då jag trivs väldigt bra med gixxern, men att den kanske saknar vissa egenskaper som jag börjat värdera mer på senare tid.
Som till exempel detta med varv - alltså motorvarv. Tjejens hoj (SV650) varvar jag gladeligen till varvstopp utan att blinka, men min egen mår jag illa av att plåga till skyhöga varv förutom vid maximala accelerationer. På banan ligger jag i.o.f.s. gärna och "puttrar" över 10k, men på gatan blir det lätt hetsigt och jobbigt (Jag vet: Gubbe!). V-twinnars mera lugna sätt tilltalar mig mer och mer, för att inte tala om ljudet! Dessutom är ordentligt vridmoment lägre ner i registret önskvärt.
Jag hade ett mellanting ett tag, en Triumph Sprint RS, och trivdes hyffsat med den motorn även om jag tyckte den var lite seg.
Sedan det där med körställning. Jag sitter inte bra på en gixxer helt enkelt. Jag är hyffsat lång (188cm) och benen hamnar på tok för högt på tanken när jag har en 7-10cm kvar till tanken med pungen. Sitter jag dikt an funkar det sisådär. Min uppfattning är att gixxerns fotpinnar sitter för långt fram och för långt upp för mig. Det blir lätt väldigt ansträngt att flytta sig på hojen vid aktiv körning. Jag sitter mycket bättre på en CBR929 till exempel.
Så, då frågar jag er, kära experter, allvetare, tyckare och övriga allmänt förvirrade; Vad skall man ha då då?
Jag vill ju ha en sportig maskin eftersom jag kör en del bana. Det får gärna vara en V-twin och den får gärna tillåta att föraren är lite längre utan att sittställningen blir fuckad. Ja just det, den skall vara gratis också
, eller i alla fall inte kosta mer än säg 75k.
Jag har tittat runt lite på olika modeller som jag känner kan var alternativ, men jag vill höra lite av era erfarenheter.
Några jag tittat på:
VTR1000 SP1/2
SV1000
RSV Tuono
RSV Mille
TLR
Som till exempel detta med varv - alltså motorvarv. Tjejens hoj (SV650) varvar jag gladeligen till varvstopp utan att blinka, men min egen mår jag illa av att plåga till skyhöga varv förutom vid maximala accelerationer. På banan ligger jag i.o.f.s. gärna och "puttrar" över 10k, men på gatan blir det lätt hetsigt och jobbigt (Jag vet: Gubbe!). V-twinnars mera lugna sätt tilltalar mig mer och mer, för att inte tala om ljudet! Dessutom är ordentligt vridmoment lägre ner i registret önskvärt.
Jag hade ett mellanting ett tag, en Triumph Sprint RS, och trivdes hyffsat med den motorn även om jag tyckte den var lite seg.
Sedan det där med körställning. Jag sitter inte bra på en gixxer helt enkelt. Jag är hyffsat lång (188cm) och benen hamnar på tok för högt på tanken när jag har en 7-10cm kvar till tanken med pungen. Sitter jag dikt an funkar det sisådär. Min uppfattning är att gixxerns fotpinnar sitter för långt fram och för långt upp för mig. Det blir lätt väldigt ansträngt att flytta sig på hojen vid aktiv körning. Jag sitter mycket bättre på en CBR929 till exempel.
Så, då frågar jag er, kära experter, allvetare, tyckare och övriga allmänt förvirrade; Vad skall man ha då då?
Jag vill ju ha en sportig maskin eftersom jag kör en del bana. Det får gärna vara en V-twin och den får gärna tillåta att föraren är lite längre utan att sittställningen blir fuckad. Ja just det, den skall vara gratis också

Jag har tittat runt lite på olika modeller som jag känner kan var alternativ, men jag vill höra lite av era erfarenheter.
Några jag tittat på:
VTR1000 SP1/2
SV1000
RSV Tuono
RSV Mille
TLR