Twin eller vad?

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Sitter och funderar över mitt val av motorcykel och undrar lite stilla om jag inte skulle trivas bättre på en annan hoj. Missförstå mig inte då jag trivs väldigt bra med gixxern, men att den kanske saknar vissa egenskaper som jag börjat värdera mer på senare tid.

Som till exempel detta med varv - alltså motorvarv. Tjejens hoj (SV650) varvar jag gladeligen till varvstopp utan att blinka, men min egen mår jag illa av att plåga till skyhöga varv förutom vid maximala accelerationer. På banan ligger jag i.o.f.s. gärna och "puttrar" över 10k, men på gatan blir det lätt hetsigt och jobbigt (Jag vet: Gubbe!). V-twinnars mera lugna sätt tilltalar mig mer och mer, för att inte tala om ljudet! Dessutom är ordentligt vridmoment lägre ner i registret önskvärt.
Jag hade ett mellanting ett tag, en Triumph Sprint RS, och trivdes hyffsat med den motorn även om jag tyckte den var lite seg.

Sedan det där med körställning. Jag sitter inte bra på en gixxer helt enkelt. Jag är hyffsat lång (188cm) och benen hamnar på tok för högt på tanken när jag har en 7-10cm kvar till tanken med pungen. Sitter jag dikt an funkar det sisådär. Min uppfattning är att gixxerns fotpinnar sitter för långt fram och för långt upp för mig. Det blir lätt väldigt ansträngt att flytta sig på hojen vid aktiv körning. Jag sitter mycket bättre på en CBR929 till exempel.

Så, då frågar jag er, kära experter, allvetare, tyckare och övriga allmänt förvirrade; Vad skall man ha då då?
Jag vill ju ha en sportig maskin eftersom jag kör en del bana. Det får gärna vara en V-twin och den får gärna tillåta att föraren är lite längre utan att sittställningen blir fuckad. Ja just det, den skall vara gratis också :tummenupp, eller i alla fall inte kosta mer än säg 75k.

Jag har tittat runt lite på olika modeller som jag känner kan var alternativ, men jag vill höra lite av era erfarenheter.
Några jag tittat på:

VTR1000 SP1/2
SV1000
RSV Tuono
RSV Mille
TLR
 
Sitter och funderar över mitt val av motorcykel och undrar lite stilla om jag inte skulle trivas bättre på en annan hoj. Missförstå mig inte då jag trivs väldigt bra med gixxern, men att den kanske saknar vissa egenskaper som jag börjat värdera mer på senare tid.

...

Sedan det där med körställning. Jag sitter inte bra på en gixxer helt enkelt. Jag är hyffsat lång (188cm) och benen hamnar på tok för högt på tanken när jag har en 7-10cm kvar till tanken med pungen. Sitter jag dikt an funkar det sisådär. Min uppfattning är att gixxerns fotpinnar sitter för långt fram och för långt upp för mig. Det blir lätt väldigt ansträngt att flytta sig på hojen vid aktiv körning. Jag sitter mycket bättre på en CBR929 till exempel.
...

Jag har tittat runt lite på olika modeller som jag känner kan var alternativ, men jag vill höra lite av era erfarenheter.
Några jag tittat på:

VTR1000 SP1/2
SV1000
RSV Tuono
RSV Mille
TLR

Har du provat flytta fotpinnarna? Jag är visserligen kortare än du är (176), men förhållandevis långbent (34 tum i jeanslängd så du kan jämföra...). Jag flyttade fotpinnarna bakåt ett snäpp, och det blev mycket bättre för mig.

Hade för övrigt en SV1000S som jag trivdes kanon med. Med en sådan tror jag du får en del av de effekter du önskar. Jag saknade dock kvickheten i manövreringen, vilket gjorde att jag bytte hoj till den här säsongen.
 
Kan bara tipsa om att TL1000R är rätt bekväm, sen att den låter gött och går hyfsat samt inte ser ut som alla andra är bara positivt!
 
Aprilia Tuono låter som en perfekt hoj för dig:tummenupp
Jag är 198 cm och sitter relativt bra på min Aprilia jag skulle tro att dina 188 cm är som klippt o skuren för den hojen.
Tuonon gör inte bort sig på banan heller :banana saknas lite kusar på rakorna men det tar man igen snabbt när det börjar svänga.
 
Kör en honda sp2 och körställningen är rätt hopvikt så är du lång kan det kanske vara knixigt att sitta ordentligt, är moderata 176cm så jag sitter rätt bra, förslaget är ju att du provar en sp1/sp2 för kraft finns och blir över men den är lite trång somsagt
 
Beror på vad som menas med bekväm ...Jag har haft en VTR 1000 och testat Kompisen SV1000 men de har inte en chans när det gäller körställningen mot en Ktm Superduke :)

Prova en Superduke ..du kommer att bli såld ;)
 
OK, det där lät som intressant information.

Flytta fotpinnarna blir knepigt. Det sitter ett Yoshimura-Japan helsystem på cykeln som smiter upp ganska nära bakom höger fotpinne, så jag tror tyvärr inte att det går. Även om jag får till körställningen kvarstår problemet med motorkaraktären.

TL1000R är en modell som jag ärligt talat inte har så mycket mer koll på annat än att den ser väldigt stor ut för att vara en twin, eller sporthoj överhuvudtaget. Sedan är jag lite fundersam över hur chassit presterar på en bana, men jag kan mycket väl ha helt fel.

Tuonon och Millen verkar vara trevliga bekantskaper. Motor och chassi skall vara bra, vad jag läst alltså, men jag har faktiskt aldrig provsuttit någon. Får ta en repa ner till Aprilia-center i helgen och prova.

Jag måste erkänna att jag alltid varit svag för SP1/2, men också att jag inte riktigt gillat körställningen de gånger jag provat. Synd, för den är verkligen vacker och går fint med lite moddar.

KTM superduke har jag tittat lite på, men efter att en kompis haft stora problem med båda sina cyklar med LC8-motor är jag lite skeptisk till kvaliteten. Den verkar annars vara en riktigt kul hoj.

Hur ligger det till med motorkaraktären på dessa alternativ då? Vilken har mest pulver, roligast karaktär...? Hur står sig en SP2 mot en nyare Tuono eller Mille? Är det mer drag i en TLR än en Superduke? Upplys mig!

Märk väl förresten att jag inte nämner Ducati i sammanhanget. Lite för dyrt för de roligare modellerna.
 
Hade valt Tuonon eller RSV:n, beroende på om du vill ha helkåpat eller ej.

VTR är nog inte nå'n hit vad gäller körställning för dig, SV är en touringhoj i jämförelse med de andra, TLR är ball, men väger ungefär lika mycket som en olastad finlandsfärja.
 
Hade valt Tuonon eller RSV:n, beroende på om du vill ha helkåpat eller ej.

VTR är nog inte nå'n hit vad gäller körställning för dig, SV är en touringhoj i jämförelse med de andra, TLR är ball, men väger ungefär lika mycket som en olastad finlandsfärja.


196 Torr är väl inte hela världen?

Jag tycker att en väl inställd TLR är en riktigt trevlig bekantskap. Min tog sig lätt runt Gotlandring närmare 1.35, så visst går det att åka bana med den.
135 hk är ju som en SP1a och det funkar att åka med om du plockar ner ett kugg i fram.
 
Blir lätt partisk men SJÄLVKLART ska du ha en TLR!! :tuttar en TLR med lite godis på (som tex annan bakdämp) och lite småmodd gör den till en riktigt rolig hoj,chassiet är begränsat från början pga en pissig rotationsdämpare. annars stabilt. En hoj med egenheter som man lätt faller för,bar o köp:tummenupp
 
Har själv en sv1000s och är helnöjd med både körställningen, vridmfoment, sportsligheten och "lekfullheten". Bara ljudet av V-twinnen får en till att le från öra till öra...
Att den sen också funkar bra till längre sträckor ser jag bara som ännu ett plus. Du har ju kört din tjejs sv650 så du har ju kännt körställningen där. 1000-kubikaren är ju bara 650 men mycket MER!!! Sen tycker jag ju själv att sv1000s är grymt fin att se på:o) vilket också är ganska viktigt. Jag har inte testat någon av de andra cyklarna du kikat på men jag kan rekomendera att du i allafall prövar en sv1000s. Har själv haft den på bana och visst, det är ingen RR men den funkar fint där också. Känner som du då jag kör RR-cykel att det blir lite för aggressivt ibland. Lycka till!
 
Tack för era svar!

Jag börjar luta mer och mer mot Tuono eller Mille av flera anledningar. De är "färdiga" som jag ser det. Som jag förstått det vill man gärna modda bakdämparen på en TLR och på SP1/2 finns det ett antal moddar som rekommenderas om man vill få den att fungera riktigt bra. Jag kan säkert ha fel, men det är så jag uppfattat det.
SV1000 verkar vara en riktigt trevlig maskin, men saknar lite "edge" för att kännas riktigt sportig. Man kan definitivt köra fort på den, jag har själv blivit avhängd av en på åsen, men jag vet också att chassit inte riktigt känns jätteskarpt för fortkörning.

En Tuono eller RSV från -06 skulle nog passa bra tror jag. Moderna sportmaskiner med bra chassi, bromsar och en, vad jag fattar det som, riktigt bra och bombsäker motor. Nackdelen är väl de beryktade leveranstiderna på reservdelar.

OK, nu har jag mer koll på Twin, men vad finns det mer därute med ordentligt bottenvrid och sportigt chassi? Det behöver ju inte vara en V-twin menar jag.
 
Tack för era svar!

Jag börjar luta mer och mer mot Tuono eller Mille av flera anledningar. De är "färdiga" som jag ser det. Som jag förstått det vill man gärna modda bakdämparen på en TLR och på SP1/2 finns det ett antal moddar som rekommenderas om man vill få den att fungera riktigt bra. Jag kan säkert ha fel, men det är så jag uppfattat det.
SV1000 verkar vara en riktigt trevlig maskin, men saknar lite "edge" för att kännas riktigt sportig. Man kan definitivt köra fort på den, jag har själv blivit avhängd av en på åsen, men jag vet också att chassit inte riktigt känns jätteskarpt för fortkörning.

En Tuono eller RSV från -06 skulle nog passa bra tror jag. Moderna sportmaskiner med bra chassi, bromsar och en, vad jag fattar det som, riktigt bra och bombsäker motor. Nackdelen är väl de beryktade leveranstiderna på reservdelar.

OK, nu har jag mer koll på Twin, men vad finns det mer därute med ordentligt bottenvrid och sportigt chassi? Det behöver ju inte vara en V-twin menar jag.

R1, GSXR1000, Fireblade?
 
R1, GSXR1000, Fireblade?

Tänkvärda alternativ allihop, förutom att jag sitter dåligt på min egen GSX-R 750, som ju är i princip samma chassi som en GSXR1000 01-02.

I övrigt skulle jag väl kanske kunna leva med dem, om det inte vore så att jag inte gillar motorgången och varvandet som måste till för att få mos ur en sportig rad4. Som jag nåmnde tidigare i tråden har jag inga problem att varva en twin på grund av den lugnare motorgången medan jag ofta ligger på för låga varv på en sport-rad4 vid gatkörning eftersom det känns som jag "plågar" motorn.
 
Tack för era svar!

Jag börjar luta mer och mer mot Tuono eller Mille av flera anledningar. De är "färdiga" som jag ser det. Som jag förstått det vill man gärna modda bakdämparen på en TLR och på SP1/2 finns det ett antal moddar som rekommenderas om man vill få den att fungera riktigt bra. Jag kan säkert ha fel, men det är så jag uppfattat det.
SV1000 verkar vara en riktigt trevlig maskin, men saknar lite "edge" för att kännas riktigt sportig. Man kan definitivt köra fort på den, jag har själv blivit avhängd av en på åsen, men jag vet också att chassit inte riktigt känns jätteskarpt för fortkörning.

En Tuono eller RSV från -06 skulle nog passa bra tror jag. Moderna sportmaskiner med bra chassi, bromsar och en, vad jag fattar det som, riktigt bra och bombsäker motor. Nackdelen är väl de beryktade leveranstiderna på reservdelar.

OK, nu har jag mer koll på Twin, men vad finns det mer därute med ordentligt bottenvrid och sportigt chassi? Det behöver ju inte vara en V-twin menar jag.


Jag kan inte annat än instämma, bättre att köpa en båge som är klar än att lägga ner en massa tid och pengar på att fixa sånt som borde ha gjorts redan vid fabrik. Har själv åkt en sv650 som man fick lägga ner en jäkla massa jobb och pengar för att ens få körbar.

Skulle jag köpa en twin till så skulle det antingen bli en RSV eller Tuono från 06, riktigt trevliga maskiner och vad jag vet inte har några barnsjukdomar som de äldre modellerna hade. När det gäller reservdelar så var det på tapet för flera år sen, de borde väl ha fixat det nu ?
 
Jag kan inte annat än instämma, bättre att köpa en båge som är klar än att lägga ner en massa tid och pengar på att fixa sånt som borde ha gjorts redan vid fabrik. Har själv åkt en sv650 som man fick lägga ner en jäkla massa jobb och pengar för att ens få körbar.

Skulle jag köpa en twin till så skulle det antingen bli en RSV eller Tuono från 06, riktigt trevliga maskiner och vad jag vet inte har några barnsjukdomar som de äldre modellerna hade. När det gäller reservdelar så var det på tapet för flera år sen, de borde väl ha fixat det nu ?

De äldre har inga problem heller, det är startrelät och kopplingen i stort, ingendera något jätteproblem eller direkt dyrt.

Det enda som ersätter min Mille i garaget är kanske en 1198 när man blir stor, eller en nyare Mille.

/J
 
Det vore ju inte fel med en Ducce. De kan ju det här med twin...och design. Men de ligger lite väl högt i pris när det gäller nyare modeller. Skall vara om man får tag i en trippelnia till vettiga pengar. Vet inte hur de funkar för en reslig nordbo dock?
 
Du är nog för lång för en SP :tungan, men om du har tur kanske du får prova en SP-2:a på Bulten nästa helg :)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top