Tveksam till R1 köp, eller...

Domi

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
PÅ G
Vågar man köpa en 1998, 1999 R1:a som gått över 2500 mil?
Svår fråga, jag vet...
Jag tänkte främst på den svaga växellådan på dessa modeller. Verkar vara vanligt på de tidigare modellerna.
Nån som har erfarenhet av dessa årsmodeller?

Är sugen på att "fighta" till en R1, potential för en riktig bakhjulsmaskin :tummenupp

Nej för faan 2500 mil är alldeles för mkt...motor och växellåda är helt slutkörda. Försök hitta en som har gått under 500 mil så är du säker....

Domi skrev:
Vågar man köpa en 1998, 1999 R1:a som gått över 2500 mil?
Svår fråga, jag vet...
Jag tänkte främst på den svaga växellådan på dessa modeller. Verkar vara vanligt på de tidigare modellerna.
Nån som har erfarenhet av dessa årsmodeller?

Är sugen på att "fighta" till en R1, potential för en riktig bakhjulsmaskin :tummenupp

Klart du vågar köpa! R1.an är ju en utveckling av fzr ialla fall motormässigt, och de från 1987 går ju många än i dag, trots att de levt högt högt upp på varvräknaren större delen av sitt liv Svag växellåda :va Menar du att 2:an hoppar ur vid belastning? Annars vet jag inte om de skall vara svagare än andra. Sen tror jag de första modellerna hade probs med oljeförbrukning. De kanske är lite "skramlaha" men de är nog som durecellkaniner trots allt :)

Last edited:
Är den välskött och har komplett servicebok så ska det inte vara någon fara, Har för mig att kopplingskorgen byttes ut på garantin på dom modellerna! Fast du ska inte betala mera än 50000:- för en sån! Lycka till :tummenupp

Rasorblade skrev:
Nej för faan 2500 mil är alldeles för mkt...motor och växellåda är helt slutkörda. Försök hitta en som har gått under 500 mil så är du säker....
Vem har en R1 som har många ärliga mil?

sporTlovEr skrev:
Klart du vågar köpa! Svag växellåda :va Menar du att 2:an hoppar ur vid belastning? Annars vet jag inte om de skall vara svagare än andra. Sen tror jag de första modellerna hade probs med oljeförbrukning. De kanske är lite "skramlaha" men de är nog som durecellkaniner trots allt :)

Jo just det problemet, 2 och även 6:ans drev var det tror jag. Får ta mig en allvarlig funderare, annars kanske en gsx-r 750. FÅr kolla så serviceboken är komplett iallafall.
SOm ni ser nedan så har jag scoutat runt efter en hornet 900 men jag inser ju att även om den är säkrare rent mekaniskt och billigare att försäkra så har man nog inte lika roligt på den som en fightad sporthoj.. JAja, man brukar väl säga att det är köparens marknad, jag hittar säkert nåt :tummenupp

sporTlovEr skrev:
Klart du vågar köpa! R1.an är ju en utveckling av fzr ialla fall motormässigt, och de från 1987 går ju många än i dag, trots att de levt högt högt upp på varvräknaren större delen av sitt liv
Nåja, en R1 har ingenting gemensamt med en FZR från -89. Det är nog nånting som bara FZR-ägare hävdar.

hade en r1 03 med 2000mil på mätaren inga problem alls....
du funderar på en tidigare såg ja ju nu iofs..men tycker inte att att en r1 med 2500mil överhuvudtaget borde vålla stora problem....
kopplingskorgen e garanterat utbytt vid det här laget o sedan oljeförbrukningen berodde väl till största delen på mkt bakhjulsåkande med dom.....men va fan...ska man ha roligt så får man u ta såna konsekvenser oxo*ler*
eller skaffa torrsump eller va det heter...

JonaZ skrev:
hade en r1 03 med 2000mil på mätaren inga problem alls....
du funderar på en tidigare såg ja ju nu iofs..men tycker inte att att en r1 med 2500mil överhuvudtaget borde vålla stora problem....
kopplingskorgen e garanterat utbytt vid det här laget o sedan oljeförbrukningen berodde väl till största delen på mkt bakhjulsåkande med dom.....men va fan...ska man ha roligt så får man u ta såna konsekvenser oxo*ler*
eller skaffa torrsump eller va det heter...

JO det är det jag menar, ska man chansa och köpa en tokrolig hoj eller ta det säkra kortet (typ hornet) ´med mindre klös fast mer ekonomisk ur bl.a försäkringssynpunkt. :va
Kommer säkert fram till ett beslut innan sommaren hoppas jag :3freak

Haft R1 -00 med 3000 mil på mätaren, det enda problemet var lite oljeförbrukning annars en rolig hoj. Köp! Mycket roligare än Hornet 900. Ca: 3 veckor till man börjar köra.

håller med gurkis....KÖP!!
Du kommer uppskatta det där lilla extra med R1:an i sommar om du ska bygga fighter....R1 e ju jävligt rolig hoj.....Tror nog inte lite oljeförbrukning knäcker din ekonomi heller för den delen.....vi snackar ju inte direkt 2 liter i timmen i förbrukning heller...så KÖP!!

gurkis skrev:
Haft R1 -00 med 3000 mil på mätaren, det enda problemet var lite oljeförbrukning annars en rolig hoj. Köp! Mycket roligare än Hornet 900. Ca: 3 veckor till man börjar köra.

PANIK!!! 3 veckor, ja det är nog inte mycket längre kvar :gnissla

Sticker till Brasseland i 2v på ons, 1v kvar till hojköp efter det med andra ord!!
Hoppas det börjar dyka upp lite mer intressanta objekt i april.

:tummenupp

FAN, nu är jag ju nästan övertygad om en Retta. Ni på forumet får väl hjälpa mig om/när lådan rasar ihop isåfall :hihi

Det är väl inte ett helt ovanligt fel att kolvringarna läcker som ett såll på lite äldre R1:or.

Iofs inga problem om man har kunskap och ett par dagar över eller gott om cash.

Drev problematiken kommer med säkerhet ifrån sunkiga förare som försöker köra bakhjul och missar växlar osv iofs inget specefikt R1 problem.

Långa farbron skrev:
Det är väl inte ett helt ovanligt fel att kolvringarna läcker som ett såll på lite äldre R1:or.

Iofs inga problem om man har kunskap och ett par dagar över eller gott om cash.

Drev problematiken kommer med säkerhet ifrån sunkiga förare som försöker köra bakhjul och missar växlar osv iofs inget specefikt R1 problem.

Precis, sköter man om hojen så håller den väl antagligen lite längre..

Har hittat en färdig fighter för 42000:-, kommer väl eventuellt att göra om den lite själv men priset var väl någorlunda bra iallafall. 2000 mil, dock ingen servicebok, det störde mig en aning :gnissla

Victor skrev:
Nåja, en R1 har ingenting gemensamt med en FZR från -89. Det är nog nånting som bara FZR-ägare hävdar.

Det har den visst, oljeförbrukningen. :hihi

Domi skrev:
Precis, sköter man om hojen så håller den väl antagligen lite längre..

Har hittat en färdig fighter för 42000:-, kommer väl eventuellt att göra om den lite själv men priset var väl någorlunda bra iallafall. 2000 mil, dock ingen servicebok, det störde mig en aning :gnissla

Beronde på årsmodell(besiktningsintervall) så slå en signal till bilprovningen och kolla miltalen för säkerhets skull.

Victor skrev:
'

Jag hade en fzr 89:a och jämför jag den motormässigt så tycker jag den var som en R1:a, sen att R1:an är en helt annan nyytvecklad hoj, slimmad och lätt, bättre chassi mer race, men motorn anser jag vara nästan detsamma! Min 89:a hade 145 orginalhästar, 98.ans R1 har 150.

Rasorblade skrev:

fan, kan folk ge sig och vara uppriktiga !

Klar som fan det e lugnt om den är i fint skick, genomgången och servad etc! :tummenupp

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D