Tveksam på oljebyte ktm smc 660

Vitabaronen

Medlem
Gick med
11 Sep 2015
Hoj
Yamaha Mt 07
Tjenare, tänkte nu köra ett olje byte samt filter byte på min smc 660 04.
När jag läser igenom boken så står det något om att bleeda systemet?? Antar att det är att få ut luften ur det. Men förstår mig inte på hur det skulle gå till...
All hjälp uppskattas!

Har du olja i ramen på den? Isåfall har jag för mig att man öppnar en luftnippel överst(vid styrkronan nästan)
Startar och inväntar att oljan skall börja sippra ut.

Borde dock bara gälla vi helt tomt system...

Om systemet är helt tomt så skall man även "förfylla" ramen. Med en spruta el dylikt om jag inte minns fel.

För motoroljan? Du har inte råkat läsa om kopplingen? Den e hydraulisk på senare modeller o e speciell o jobba med.

Det innebär att när du fyllt olja i ram och motor ska du ha påfyllnadshålet öppet i ramen, starta hojen några sekunder tills det kommer ut olja ur hålet. Så fick jag det förklarat för mig när jag gjorde på min. Och det funkade väl!

Det konstiga med ktm är att hur mycket man än byter olja så exploderar motorerna förr eller senare:crash

Konstigt??? Har inte hänt på någon av mina då å den som jag haft längst är uppe i över 11 år utan några problem alls....

är det inte handhavande fel när sånt händer???

http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1199&c=C04586381#partslist

Ur me båda oljefiltrena å under den i ramen finns en skruv att lossa samt man lossar den övre skruven i ramen så får man ur all olja i ramen...
Jag brukar sen skruva i den skruven under ramen å fylla typ c:a 0,6 liter i övre skruvhålet i ramen tills de är fyllt.. I me skruven å resten av dom totala 2,1 liter oljan i motorn samt oljefiltret..
OBS. kolla i instruktionsboken på just din modell hur mycke de ska vara... http://www.ktmshop.se/index.php?action=showDocuments&id=1199#partslist

Varmkör å kolla oljenivån....

Håll gärna en massa papper eller trasa runt "bleeding-hålet". När oljan väl kommer går det fort och det sölar ner en hel del.

Får tacka väldigt mycket för alla svar ni gav mig, men gick ut på en provtur innan bytet som jag igentligen skulle hållit på med just nu. Det första som händer efter 5 min körning är att kopplingen in reagerar när jag drar in kopplings handtaget, så får nog ta och lämna in han :(. Hejdå pengar.

Får tacka väldigt mycket för alla svar ni gav mig, men gick ut på en provtur innan bytet som jag igentligen skulle hållit på med just nu. Det första som händer efter 5 min körning är att kopplingen in reagerar när jag drar in kopplings handtaget, så får nog ta och lämna in han :(. Hejdå pengar.

Du får lufta din hydraliska koppling, eller kolla oringen i slavcylindern.

Det konstiga med ktm är att hur mycket man än byter olja så exploderar motorerna förr eller senare:crash
Detta får du visa statistik på. O jämför gärna med japs o italienska, o allt annat du kan komma på. För denna uppfattningen har inte jag.

Har aldrig luftat ut ett sånt system, är det något speciellt man ska tänka på? Fylla på olja uppe eller nerifrån?

Har aldrig luftat ut ett sånt system, är det något speciellt man ska tänka på? Fylla på olja uppe eller nerifrån?

Samma princip som när man luftar bromsar...

Enklast är att man använder en liten slang å spruta som man fyller med mineral olja som skall vara just till de systemet... Anslut slangen till luftnings nippeln nere vid motorn å fyll på nerifrån tills de kommer i behållaren uppe på styret...

Konstigt??? Har inte hänt på någon av mina då å den som jag haft längst är uppe i över 11 år utan några problem alls....

är det inte handhavande fel när sånt händer???

Att "ha" något i 11 år behöver ju inte betyda att det används?:)

När jag skrev exploderar så var det ju såklart med glimten i ögat..
Menade såklart ruttna vevlager, ruttna kamlager, trasiga kolvar, glapp i storändan på vevstaken, sladdriga kamkedjor.....för att ta upp några saker.

Och varför skulle det vara handhavande när jag beskrev hur man skulle göra tidigare i tråden?

Bråka i PM är ni snälla, behöver hjälp om det jag har burit fram i tråden och inte om KTM's motorer exploderar förr eller senare vare sig man byter olja eller inte. Tack:)

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back