mmen det är ju borgarna som styr?
själv äger jag varken dator eller mobil f.om 1jan 2010!
Nej. Båten är fortfarande röd. Kaptenen har bara en blå mössa på sig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
mmen det är ju borgarna som styr?
själv äger jag varken dator eller mobil f.om 1jan 2010!
Med anledning av att medievanorna har förändrats så mycket de senaste decennierna (och de olika sätten man kan komma åt tv och radio), så tycker jag att det bara finns ett rimligt alternativ om man ska behålla public service: att ta ut avgiften via skatten.
Argument 1: De säger att de tar ut tv-avgift för att "enbart de som äger tv skall behöva betala". I den moderna världen har "alla" tillgång till tv eller något annat sätt att komma åt tv-sändningar.
Argument 2: Det skulle kunna bli betydligt billigare, eftersom staten skulle slippa driva en hel jäkla myndighet vars enda syfte är att idiotjaga den svenska befolkningen och kräva dem på pengar (undrar hur mkt personal Radiotjänst har?)
Argument 3: Tänk vad skönt att slippa detta tjafs!
Så tycker jag![]()
Ja dessa jävla borgarfasoner!
Vi bor snart i en kapitalistdiktatur...
Eller hur, alla som klagade på (S)(V)T innan valet?
Eller hur alla licensskolkande borgare som avslöjades efter valet?
Det är sååååå mycket bättre nu va?
Jag kanske missar din ironi eller något totalt i inlägget men... Vad är det som Moderaterna eller Alliansen skulle ha gjort eller förändrat gällande detta som skulle förvärrat de beslut m.m. som Socialdemokraterna (m.fl.) tagit för länge sedan som gör att läget med Public Service och dess kostnad ser ut i dagsläget som den gör?
(Sen visst skulle man väl kunna klaga på att nuvarande politiker med makt inte genomför förändringar som skulle resultera i leica's tankar, för det låter vettigt)
Att SVT börjar sända alla kanaler även på nätet, beror på att alla de som har en dator ska förstå att de är skyldiga att betala tv-avgiften, meddelade SVT:s vd Eva Hamilton i lördags, enligt Ekot.![]()
Fy fan vilka svin. Jag tycker för övrigt inte att licensen ska läggas på skatten, jag tycker det ska läggas ner helt och hållet. Dom som vill ha kvar kanalerna kan få betala för dom.
Nja, inte för att jag någonsin ser något (utom möjligen lokala nyheter) men jag ser ändå värdet i att ha en nationell kanal under statlig kontroll som kan framföra viktig sammhällsinformation vid behov.
(Jämför Italien, där Berlusconi har i princip ett järngrepp om alla ledande medier, inte så kul det heller)
Lägg ner radiotjänst som bara slukar stålar och lägg en hundring om året på skatten istället så har dom så dom klarar sig.
Om nu nödinformation är så jeffla pissviktig så begränsa hela skiten till enkel radio. De går ivaf att driva med några batterier. TV ger ingenting.
Vi skattar redan ihjäl oss. Hur kan man ens få tanken att öka det?
Tv fungerar utmärkt för nödinformation, bara för att en gasläcka drabbar en stad slutar ju inte tv'n att fungera?
Sen är det inte bara nödinformation som kan vara bra att få ut till massorna, det kan vara debatter inför val, information om än det ena än det andra
Om du slipper en tusenlapp om året (eller vad det nu kostar) i tv avgift så kanske inte en hundring om året på skattsedeln sänker din privatekonomi?
Men tycker inte du att det går emot all rim och reson att ta betalt för nödinformation? Helt befängt, för fan. Som att man skulle ta betalt för offret som man ringde 112 för.
Som sagt inte bara NÖD information, utan NÖDVÄNDIG information.
Förövrigt bedrivs 112 redan helt skattefinansierat, allt ifrån telefonsamtalet som inte kostar att ringa till telefonisten som svarar och folket som kommer ut med bilarna som blinkar...
En del saker måste vi solidariskt betala till allihopa, då görs det enklast med skatten, och sedan får våra folkvalda bestämma hur det ska fördelas, en hundring till TV, en hundring till vägunderhåll och en hundring till sin egen bonus typ...
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |