TV-licens för datorer den 1 januari 2010

Som sagt lägg ner Radiotjänst och lägg TV-avgiften på skatten där det blir en hundring per månad istället för ALLA som bor i Sverige som betalar skatt.

Fattar inte att det ska vara så svårt om det nu är krav att "alla" ska betala.

Sedan så lär varken moderater eller sossar kunna styra TV-licensdiskussion. Det är en egen blodigel i samhället. Moderaterna får min röst igen iaf =)

Jag tänker då fan inte betala något för att jag KAN se på det, jag betalar när jag GÖR det. SVT och deras Uutiset och debatter från sametinget står ju inte alltför jävla högt på min önskelista. Och jag har för mig att det är reklamfri TV men ändå så ser man att vissa sportevenemang är sponsrade av den... och den... och den... och den... Far åt helvete säger jag.

ja de där e sjukast av allt! dom har ju för fan reklam ibland! :mad:

det måste vell endast gälla om man har ett tv kort i datorn?

för annars så är ju detta patetiskt!
Go sverige!

det måste vell endast gälla om man har ett tv kort i datorn?

för annars så är ju detta patetiskt!
Go sverige!

Har du TV-kort i datorn så är du skyldig att betala licens redan idag. Nu är idén att alla enheter som kan surfa på nätet blir jämställda med en TV-mottagare och alltså behöver betala avgift.

Seriöst jag förstår inte folk som betalar för skiten, det är bara att säga att man inte har varken TV eller dator när de ringer eller knackar på.

Spelar ingen roll om du har TV och Dator precis bakom dig i dörröppningen eller TV på maxvolym, säger du att du inte har TV så har du inte det och där stannar det :)

Nu var ju nyheten skriven "2008-03-30" och inte direkt jätteaktuell...
Känns som att man borde hört något av det vid det här laget.

Varifrån kommer siffran 2010 förresten? :va

Last edited:
Tv fungerar utmärkt för nödinformation, bara för att en gasläcka drabbar en stad slutar ju inte tv'n att fungera?
Sen är det inte bara nödinformation som kan vara bra att få ut till massorna, det kan vara debatter inför val, information om än det ena än det andra

Om du slipper en tusenlapp om året (eller vad det nu kostar) i tv avgift så kanske inte en hundring om året på skattsedeln sänker din privatekonomi?

Alla har ju inte TV+box och det är ju en betydligt högre kostnad än en radio som oftast går att plocka upp snabbt och billigt i en vanlig affär. TV är trots allt en "lyxvara".

Så vad jag menar är att de både kan och borde minimera kostnaden avsevärt med bibehållen nödfunktionalitet.

När vi börjar acceptera att de bakar in icke-nödvändiga tjänster i skatten ryker vår valfrihet och skattebloben göds ytterligare.

Last edited:
Har du TV-kort i datorn så är du skyldig att betala licens redan idag. Nu är idén att alla enheter som kan surfa på nätet blir jämställda med en TV-mottagare och alltså behöver betala avgift.

Varför blir jag inte förvånad? :confused:

Varför blir jag inte förvånad? :confused:

Jag hade nog blivit förvånad om dublivit förvånad.

Reglerna i dagsläget är ju glasklara..
Alla som äger någon form av tv-mottagare är licenspliktiga. En ganska enkel regel. Så om du då hade fått för dig att tv-kort till datorn var licensfria så hade jag blivit förvånad.

min tanke när jag sa att jag inte blir förvånad, är att sverige är typiskt det landet som kan komma med sådana ideèr...

men det förstog du nog...
och som jag sa, jag trode att det endast gällde om man hade "tv kort" = tv mottagare"
men så var ju inte fallet, tydligen...

Last edited:
min tanke när jag sa att jag inte blir förvånad, är att sverige är typiskt det landet som kan komma med sådana ideèr...

men det förstog du nog...
och som jag sa, jag trode att det endast gälde om man hade "tv kort" = tv mottagare"

Egentligen är det inte så jäkla konstigt. Jag betalar visserligen inte TV-licens så jag lämnar debatten om licens eller inte åt andra men om utbudet finns tillgängligt för alla med kompatibel utrustning så är det självklart att det ska vara licenspliktigt. Motsatsen hade varit mindre logisk. Rent principiellt är det ingen skillnad på att få sin TV-bild strömmad till datorn via en server jämfört med att få den skicka trådlöst genom luften till en TV. Resultatet för konsumenten är detsamma.

Jag har ingen tv och jag lyssnar inte på radio. Tänker icke betala avgift för någotdera. Inför datorlicens och jag ska fundera på det, i ca två sekunder. Därefter tänker jag säga "ni skulle ha tänkt på det här tidigare, lite sent att komma dragande med skiten nu" och hänvisa till deras 700 miljoner stora tv-avgiftsöverskott om de fortsätter envisas med att de behöver mer pengar.

och som jag sa, jag trode att det endast gällde om man hade "tv kort" = tv mottagare"

Nix. Deras mål är inte att så många som möjligt som äger TV ska betala TV-licensen, det är helt enkelt att så många som möjligt ska vara tvungna att betala oavsett.

"Att SVT börjar sända alla kanaler även på nätet, beror på att alla de som har en dator ska förstå att de är skyldiga att betala tv-avgiften, meddelade SVT:s vd Eva Hamilton..."

Det blir ännu mer tydligt att deras mål är att snärja precis alla när dom börjar kräva licenspengar för sånt som varenda jävel vet inte används till tv-tittande. Utrustning för tv-övervakning t ex. Snart blir väl ögonen licenspliktiga också. Det är ju dom man tittar med.

Men gäller inte det här bara nuvande och blivande kulturministrar?

Står ju "– Vi kommer nog att inleda en försöksverksamhet där vi kommer att lägga ut hela SVT:s utbud så att du kan se det live, direkt på webben..."

Försök betyder ju, se om det fungerar.

Kan vi inte skicka en hackersarme när dom öppnar sidan och koda om hela skiten så dom fattar att det inte funkar och då tar dom bort möjligheten att se SVT live på nätet, lär ju funka?

Eftersom staten äger 100% av Teracom som i sin tur äger 100% av Boxer så är det märkligt att de inte kommit fram till att alla som har Boxerabonemang även ska betala TV-afgiften... Eller samkörning av registren. Boxer abonemang på en adress = en TV-afgift på samma...

Nu var ju nyheten skriven "2008-03-30" och inte direkt jätteaktuell...
Känns som att man borde hört något av det vid det här laget.

Varifrån kommer siffran 2010 förresten? :va

Högst aktuellt

Publicerat 2009-05-13 23:01

Över en natt kan din dator förvandlas till en tv som du få betala tv-avgift för.

Redan i dag erbjuder flera kanaler sina tittare möjligheten att se på enstaka program på internet. Men det ger inte Radiotjänst rätten att ta ut tv-avgift av datorinnehavaren eftersom datorn inte definieras som en tv-mottagare, enligt *lagen om finansiering av radio och tv. Det som krävs för att datorn ska förvandlas till en tv-apparat är att någon kanal börjar sända hela sitt kanalutbud över internet. I samma ögonblick som det sker blir datorn en tv och avgift kan tas ut.

Privatpersoner kan därmed inte komma undan från att betala licensen genom att bara ha en *dator hemma och inte en tv. Små företag som använder sin dator till bokföring blir skyldiga att betala vare sig de ser på tv eller inte och stora företag med hundratals datorer får betala en licens för var tionde dator.

http://www.dn.se/kultur-noje/tv-sandning-pa-natet-ger-avgift-for-datorn-1.865426

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT