Tvåtaktstrimmning?

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Vem ska man anlita för att skrämma upp den gamla RD350?
Är det ebos som gäller eller?

Eller pilla med den själv.

Vad jag vet är Ebbe en av de bästa och jag tror inte att han "ockrar". Du bör dock tänka på att fart är dyrt och att det antagligen kommer att springa iväg i två, tre gånger mer pengar än du väntat dig.

Det finns alltid nån som känner nån som gör det bättre billigare osv, osv men min erfarenhet är att de är nån annanstans när jag behöver dem. Det enda som händer är att projektet inte blir av för att jag inte kan fixa prylarna för de filurpriser som behövs för att klara budgeten jag satt upp.

Snacka med honom om vad som behövs och vad det kostar -ta sedan en sonderare på begagnatmarknaden och se vad du hittar utav de prylarna som behövs.

pilsner

Då är nog Ebos rätt firma att ta kontakt med. Tror dock att det kan kosta typ hela hojens värde, och mer därtill för en ordentlig trimning, så du får la fundera på om det är värt det.

Dom renoverade för övrigt vevaxeln till min RD 350, å det kalaset kostade över 4000. :gnissla

Jag har hans prislista... och för att få den effekt jag vill ha så får man lägga ut MYCKET pengar.... (läs 100hk..)

stjäl lite här..
hur mycke kan man tänkas få lägga ut på ca 70 bakhjulshk
gärna med lite vrid :3freak :va

ozeo skrev:
gärna med lite vrid :3freak :va

Vill upplysa herrn om att en RD350 är en tvåtakts maskin. Vrid och tvåtakt skrivs inte i samma mening. Ungefär som att skriva sportbil och amazon eller nåt liknande :hihi

FreddaAbborre skrev:
Vill upplysa herrn om att en RD350 är en tvåtakts maskin. Vrid och tvåtakt skrivs inte i samma mening. Ungefär som att skriva sportbil och amazon eller nåt liknande :hihi

Vill upplysa herrn om att tvåtakt har nästan dubbelt så mycket vridmoment per cc än en fyrtaktare.

FreddaAbborre skrev:

Det är mer vrid /cc i 2t än 4t ... Det betyder att Amazon är tidernas sportbil? :va :tungan

Edit: Redan svar ser jag

Last edited:
oFFkeFF skrev:
Vill upplysa herrn om att tvåtakt har nästan dubbelt så mycket vridmoment per cc än en fyrtaktare.

Ja, det handlar väl mest om vid vilka varv man vill ha mycket vridmoment. Maxvridet säger ju som bekant inte så mycket om motorns karaktär.

oFFkeFF skrev:

Fan kan man aldrig hålla käften....

Trodde/tänkte han menade bottendrag

greven skrev:
Jag har hans prislista... och för att få den effekt jag vill ha så får man lägga ut MYCKET pengar.... (läs 100hk..)

Vill du ha 100 hk så får du byta hoj, för du får inte ut den effekten ur en körbar rd350. Visst KAN man plocka ut 100 hk men hur intressant är det med en hoj som har 100 hk mellan 14000 och 14500 varv och ingenting nån annanstans?

En körbar RD350 med rejält med trim kan ligga på 80-85 hästar på vevaxeln. Men då kostar det kanske två gånger hojens värde om man inte gör det själv.

Bättre är att satsa på 70 hästar och en trevlig effektkurva med duktigt med effekt från 7-12500 varv. Då är hojen rolig att köra och man behöver bara riva motorn en till två gånger per säsong.

Räkna med att hojen behöver portning, toppbearbetning, trimpipor, modifierad cdi-box, ändrad tändning, mod. insug, större förgasare och bättre luftbox.

Ett alternativ som faktiskt finns är turbomatning. Många tror att man inte kan turbomata tvåtaktare men det går faktiskt. Tyvärr finns nog inga firmor som gör det utan man får göra det själv. Det var en svensk som gjorde det för många år se på just en rd350. Han plockade ut 100 hästar ur den, körbara. Men så hade han en ful toppbox med med all turboutrustning i på den med.

För 70 hk lär det väl inte alla dessa moddar behövas??

Någon toppbox vill man ju inte ha...men gärna turbo..
Kanske ska satsa på det istället... ska ju ändå sätta mig in i ämnet för så småningom ska VFR750-motorn få tvångsmatning..

Verkar lite knepigt att det inte går att mäta air/fuel-värdet på en tvåtaktare på samma sätt som en fyrtaktare bara... så det lär väl bli att titta på tändstiften :3freak

1) Jacka kolven.
2) Plana toppen.
:blah

P.S. Sorry.. :)

Hörde någon gång att det ska finnas ett trim-kit till någon av yamahas 350cc fyrhjulingar (bashee?) som ökar cylinder volymen till tror det var ca 450cc.. Detta kanske vore det enklaste sättet att få ut mer pulver.. men jag kan mycket väl vara ute och cykla nu...

Hur som helst är jag övertygad om att det kommer att bli ett grymt bygge.. All respekt till dig. :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty

Ebos är nog dom i svärgie som är mest kända. Anars kan du fråga Mookie här på sporthoj han nämde i en tråd att det fans ett trim kit till fyrjulingen banche som passade perfekt. surfa lite och kola i USA där finns det många sidor men det kostar det med. sen kan du ju byta motorn tex.stopa i en från kawas gamla 2 takt klasiker eller från en RGV 500...........lycka till :banana (beräta järna hur det gick)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D