Tvåtaktsdrömmar!

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Last edited:
Ja jösses vilken porr, har du koll på vilket block dom byggt cr1000 på?

Satan i gatan! Hyffsat kortlivade maskiner antar jag :D

Ja jösses vilken porr, har du koll på vilket block dom byggt cr1000 på?
Ingen aning. Vet inget mer än det lilla som står på deras sajt. 210 bakhjulshästar till exempel.

:)

Helvete! Den här lilla tvåtaktaren är helt osannolik; sticker ju iväg som en Top Fuel.

[YOUTUBE-ID]r99UICsgRqA[/YOUTUBE-ID]

Hur fungerar det att turbotrycka en tvåtaktare? På en vanlig tvåtaktare är ju insug och avgas öppna samtidigt... FInns det någon sorts ventiler?:confused:

Hur fungerar det att turbotrycka en tvåtaktare? På en vanlig tvåtaktare är ju insug och avgas öppna samtidigt... FInns det någon sorts ventiler?:confused:

Returpulsen från röret hjälper antagligen till lite grann. Dock måste pulsen nog komma lite tidigare än normalt, alltså krävs ett kortare rör för samma varv om man jämför med sugmotor.

Bara vad jag tror :)

Säg det man inte kan läsa om på sporthoj.com; jag söker och finner i Turbo & Dragracingforumet:

Eftersom insugsporten och avgasporten är öppna samtidigt och "anslutna" via spolkanalerna krävs en viss tryckbalans mellan insug/avgas. Är insugstrycket för högt kommer färskgaserna blåsa rakt igenom. Är avgastrycket för högt kommer inga färskgaser in i motorn.

Att sätta tryckbalansen lika med orginal borde vara en bra utgångpunkt. Frågan är då vad den är orginal. Insugstrycket är antagligen knappt atmosfärstryck eftersom det blir en liten tryckförlust över förgasaren. Avgastrycket är antagligen något större än atmosfärstrycket eftersom det blir en tryckförlust över den trånga "stingern"(röret i slutet av pipan). Men trycket innan förgasaren och efter pipan är ju lika - atmosfärstryck. Alltså måste turbon vara matchad så att man får samma mottryck (efter pipan) som laddtryck (innan förgasaren) hela tiden. Då kommer motorn funka som innan och inte märka att det sitter en turbo runt den.

Det finns inga dock ingen turbo som ger samma mottryck som laddtryck hela tiden. Om jag generaliserar/drar en slutsats av det jag lärt mig skriver jag såhär:

Vid låga massflöden är laddtrycket högre än mottrycket. (Positiv balans)

Vid höga massflöden är mottrycket högre än laddtrycket. (Negativ balans)

Särskiljt när wastegate används blir mottrycket högre än laddtrycket.

För en tvåtaktare borde det krävas en turbo som är matchad att gå från att ha något positiv balans till att få en något negativ balans när motorn accelererar över sitt användbara register.

För att lyckas med detta krävs antagligen en turbin som är stor i förhållande till kompressorn om man jämför med hur turbos till fyrtaktare brukar se ut.

De som kör snöskoter med turbo verkar använda orginal komp, då laddar de ca 0,7 bar. Så testa utan kompsäkning i början. Om du lyfter på cylindern ändras porttiderna, vanligt sätt att trimma på f.ö.

:tummenupp

Får man inte värmeproblem på kolvtoppen då om man har högre mottryck på avgassidan? Det kanske kompenseras av det extra bränslet som kommer in och kyler?

Låter som att det är väldigt krångligt att få till turbo på 2t, men fullt möjligt.

Cr 500. Är 2 st block som är hopsvetsade och "smått" modifierade. Skulle gärna vilja ha en sådan motor o stoppa i ett roligt chassi!

ok, tackar.
undra hur dom löste "vevaxelsammanfogningen"?

ok, tackar.
undra hur dom löste "vevaxelsammanfogningen"?
Har inte en aning?men jag kan berätta hur Folan löste sitt!
Folan motorn hadde 2 separata vevar,2vevhus block,
I änden på veven satt splins som fördes in i ett drev mitt
i mellan blocket.Ett enkelt kedje drev bara.
Smart lösning Folan:tummenuppkör man haveri på ena cylindern
så vips!fyra-fem bult så byter man hela vevhuset/paketet.

Visst skulle jag velat haft kvar min Folan motor,men vad skulle jag ha den till???Vibrationerna i motorn var tydligen enorma,man såg
dubbelt enligt förarna själva:)

Lång text.....:tummenupp

En fin text som väl belyser hur det fungerar. Teoretiskt. Och att det funkar kan jag förstå eftersom folk gör det och det går uttav h-vete. Men HUR gör de rent praktiskt? Fungerar motorn på samma sätt med bensingas in i vevhuset som sedan via överströmningskanaler spolar ut avgaser ur förbränningsrummet? Och att man med väl avstämda portar kan få ett högt tryck i förbränningsrummet redan innan kompressionstakten börjar?:confused:

en slidmatad motor borde gå att trycka mycket mer då,rg 500 ex:)

Jo......... men sliden reglerar ju insuget, och att hålla insuget öppet länge är väl inget problem. Problemet är väl att stänga avgasporten i lagom tid att inte blåsa ut massa oförbrända gaser och samtidigt hålla overströmningskanalerna öppna för att släppa in bränsleblandning

Ingen mer än jag som tycker snubben på quaden är helskön som kör dragracing i t-shirt?

Ingen mer än jag som tycker snubben på quaden är helskön som kör dragracing i t-shirt?

skön :confused::confused:

den effekten och den farten, samafogad med banzaistart

idioti skulle jag vilka kalla det.....

men jag hade nog gjort likadant när jag var 15....

Jo, tänkte också på det.

:tummenupp

Två Hayabusa som får RD350-pisk. Den ena trots ”A hundred extra horse power” på flaska.

[YOUTUBE-ID]BN1mg_vKoNk[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]LEC1M0DQqsQ[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...