Hur fungerar det att turbotrycka en tvåtaktare? På en vanlig tvåtaktare är ju insug och avgas öppna samtidigt... FInns det någon sorts ventiler?
Säg det man inte kan läsa om på sporthoj.com; jag söker och finner i Turbo & Dragracingforumet:
Eftersom insugsporten och avgasporten är öppna samtidigt och "anslutna" via spolkanalerna krävs en viss tryckbalans mellan insug/avgas. Är insugstrycket för högt kommer färskgaserna blåsa rakt igenom. Är avgastrycket för högt kommer inga färskgaser in i motorn.
Att sätta tryckbalansen lika med orginal borde vara en bra utgångpunkt. Frågan är då vad den är orginal. Insugstrycket är antagligen knappt atmosfärstryck eftersom det blir en liten tryckförlust över förgasaren. Avgastrycket är antagligen något större än atmosfärstrycket eftersom det blir en tryckförlust över den trånga "stingern"(röret i slutet av pipan). Men trycket innan förgasaren och efter pipan är ju lika - atmosfärstryck. Alltså måste turbon vara matchad så att man får samma mottryck (efter pipan) som laddtryck (innan förgasaren) hela tiden. Då kommer motorn funka som innan och inte märka att det sitter en turbo runt den.
Det finns inga dock ingen turbo som ger samma mottryck som laddtryck hela tiden. Om jag generaliserar/drar en slutsats av det jag lärt mig skriver jag såhär:
Vid låga massflöden är laddtrycket högre än mottrycket. (Positiv balans)
Vid höga massflöden är mottrycket högre än laddtrycket. (Negativ balans)
Särskiljt när wastegate används blir mottrycket högre än laddtrycket.
För en tvåtaktare borde det krävas en turbo som är matchad att gå från att ha något positiv balans till att få en något negativ balans när motorn accelererar över sitt användbara register.
För att lyckas med detta krävs antagligen en turbin som är stor i förhållande till kompressorn om man jämför med hur turbos till fyrtaktare brukar se ut.
De som kör snöskoter med turbo verkar använda orginal komp, då laddar de ca 0,7 bar. Så testa utan kompsäkning i början. Om du lyfter på cylindern ändras porttiderna, vanligt sätt att trimma på f.ö.