Tvåtakt vs. fyrtakt

Skulle du kunna tänka dig en tvåtaktare?


  • Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
På racingforumet har det länge rått oenighet om vilken motorkonfiguration som är "bäst". Eftersom tvåtakt inte längre tillverkas för riktiga motorcyklar har ingen några erfarenheter av hur en högpotent modern tvåtaktare anpassad för gatbruk är som motorkälla i en motorcykel. När det begav sig i mitten av 80-talet var RG500 och RD500 något av det vassaste som fanns. De var nästan lika starka som de snabbaste fyrtaktarna men avsevärt lättare/smidigare. Jag själv som gillar tvåtaktare är övertygad om att det idag - drygt 20 år efter RG/RD500 - skulle gå att bygga grymt effektiva tvåtaktsmotorer i anpassade chassien vars helhet skulle få en GSXR 1000 att kännas fruktansvärt omodern och tråkig.

Visst, det är propaganda från tillverkaren själv. Men jag har ändå svårt att inte bli förvånad och imponerad av resultaten. Vill se denna teknik överförd till motorcykelmotorer:

http://www.evinrude.com/en-US/

Klicka på E-TEC Challenges.
 
Hur bra står sig Cagiva V-due mot till exempel en R1 från samma år? Iofs var den inte fyrcylindrig som RG/RD500, men ändå.
 
Jag skulle nog inte köpa en tvåtaktare ivfsh om det inte var så att den var extremt överlägsen ur miljösynpunkt. Jag pallar inte med ljudet och jag tror inte jag skulle klara mig utan motorbroms. Men man kanske kan firra in schysst motorbroms i en tvitaktare också men rätt motorkonstruktion?
 
Det skulle vara mycket trevligt med direktinsprutade tvåtaktare, tyvärr är myndigheter i många länder mycket benägna att säga "Aja baja tvåtakt", oavsett hur rena de är. Det största problemet ligger väl i att det fortfarande behövs 2-taktsolja för smörjningen.
Direktinsprutning är lättare att bygga in i tvåtaktare för marinbruk eftersom de oftast går med relativt låga och konstanta varvtal. Det blir knepigare med mer effektuttag och varvtal, men halvdirekt insprutning funkar klockrent för till exempel skotrar (snö-) så där borde det gå att dra nytta av exempelvis Rotax kunskaper. Aprilia sporthoj med 1000 kubiks Rotax SDI parallelltwin någon? :yoparty
 
Bara ljudet från en flercylindrig, ylande 2-taktare fick nackhåret att resa sig, på den tiden när man kunde höra såna på gatorna, så som RG500, RD500, NS400R...

Habegär :yoparty

EDIT: Är för mig totalt ointressant att en 4-t 600 är snabbare och mer driftsäker. En dröm vore att stoppa i en vässad RD 500 motor i ett nyare TZR 250 chassi så har man det bästa ur båda lägrena.
 
Last edited:
tvåtakt regerar! Är en inbiten snöskoteråkare o va är inte bättre än en ylande 800 a 151hk yepp det är drag i den och den är orginal:) dessutom är dagens tvåtaktare lika soppasnål som en fyris samt så får man ut mer hästar per kilo hos en tvåtaktare om man inte överladdar fyrtacktarn men då blir man ju av med hållbarheten!
 
Har hållit på med skotrar i några år och jag ar kurerad for allt som heter tvåtakts røk...fy fan det borde vara forbjudet...
 
2848158 Bara ljudet från en flercylindrig, ylande 2-taktare fick nackhåret att resa sig, på den tiden när man kunde höra såna på gatorna, så som RG500, RD500, NS400R...

Habegär :yoparty

EDIT: Är för mig totalt ointressant att en 4-t 600 är snabbare och mer driftsäker. En dröm vore att stoppa i en vässad RD 500 motor i ett nyare TZR 250 chassi så har man det bästa ur båda lägrena.
Har du några uppgifter om ramen på en TZR 250? Jag blev nämligen ihop med en RD 500 i måndags och har haft planer på en TZR 250 ram till min RD motor.
 
Tänk en insprutad 2-stroker på etanol från svensk granskog med beg. frityrolja från M(otor)C(ykel) Donalds!

Vem vet vad framtiden har i sitt sköte;-)
 
Har du några uppgifter om ramen på en TZR 250? Jag blev nämligen ihop med en RD 500 i måndags och har haft planer på en TZR 250 ram till min RD motor.

Jag köpte en gång i tiden en -87 TZR250 precis av den anledningen. Jag hade dessutom en rasad RD500-motor liggande. Men efter att ha kört lite med den ändrade jag mig pga att jag tyckte chassit var för dåligt för lägga så mycket energi på.

Skaffa ett chassi från en RGV250 eller en RS250 istället.
 
Jag köpte en gång i tiden en -87 TZR250 precis av den anledningen. Jag hade dessutom en rasad RD500-motor liggande. Men efter att ha kört lite med den ändrade jag mig pga att jag tyckte chassit var för dåligt för lägga så mycket energi på.

Skaffa ett chassi från en RGV250 eller en RS250 istället.



Men då hade väll du 3MA ramen? Jag hade tänkt mig 3XV ramen.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top