Nyteknik
Bannad
På racingforumet har det länge rått oenighet om vilken motorkonfiguration som är "bäst". Eftersom tvåtakt inte längre tillverkas för riktiga motorcyklar har ingen några erfarenheter av hur en högpotent modern tvåtaktare anpassad för gatbruk är som motorkälla i en motorcykel. När det begav sig i mitten av 80-talet var RG500 och RD500 något av det vassaste som fanns. De var nästan lika starka som de snabbaste fyrtaktarna men avsevärt lättare/smidigare. Jag själv som gillar tvåtaktare är övertygad om att det idag - drygt 20 år efter RG/RD500 - skulle gå att bygga grymt effektiva tvåtaktsmotorer i anpassade chassien vars helhet skulle få en GSXR 1000 att kännas fruktansvärt omodern och tråkig.
Visst, det är propaganda från tillverkaren själv. Men jag har ändå svårt att inte bli förvånad och imponerad av resultaten. Vill se denna teknik överförd till motorcykelmotorer:
http://www.evinrude.com/en-US/
Klicka på E-TEC Challenges.
Visst, det är propaganda från tillverkaren själv. Men jag har ändå svårt att inte bli förvånad och imponerad av resultaten. Vill se denna teknik överförd till motorcykelmotorer:
http://www.evinrude.com/en-US/
Klicka på E-TEC Challenges.