Tvåtakt och tomgång? olika varvtal?

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Min gamla tvåknackare har fått ett lustigt hys för sig. När jag släpper gasen så att hojen ska gå ner på tomgång så får jag olika tomgångsvarv på den. Ibland så ligger den på 1000 och ibland på 3000.
När den hamnar på den höga gången så kan jag, med växel i, släppa lite på kopplingen och mota ner varvet lite så går den så snällt ner till 1000 igen.

Varför är det såhär? Jag vill att den ska gå ner till 1000rpm i tomgång varje gång och inte välja själv beroende på humör.

Tjuvluft? Flottörerna? slitna trottlar? kassa reeds? eller är det helt enkel tomtar på loftet? :tomten

Någon som har en idé? :va

Jag hade tänkt säga att trottlarna hänger sig lite eller att flottörerna hänger sig i öppet läge, men det verkar som du har fått tomtar på loftet. :tomten

DumDum skrev:
Min gamla tvåknackare har fått ett lustigt hys för sig....

Så där håller min hoj också på ibland. En tomgång när man stannar vid tex rödljus, och sen en annan tomgång när man kommer hem... :gnissla

Så något 2-takts problem verkar det inte vara....

/henke

Du kanske har för lite spel i gasvajrarna på tomgång, kolla så att du har ett par millimeter spel i båda vajrarna där dom går in i förgasarna.
Om spelet är som det ska kanske felet beror på att du har olika mycket trottelöppning på tomgång.
Det sitter ju en tomgångsjusteringsskruv på var och en av de två förgasarna och dom kan justeras oberoende av varandra.
Plocka loss förgasarna och titta genom dom så att du kan justera så att trottlarna öppnar lika mycket på tomgång.
Passa även på att kolla att trottlarna öppnar lika mycket när du gasar, gör dom inte det så kan du justera med gasvajrarna.
När du har gjort det ska du vara noga med att ändra lika mycket på båda förgasarna när du justerar tomgången.

Min RD gör oxo lite så ibland,fastnar kring 3000 varv, nästan bara när det är fuktigt/regn i luften och motorn är kall. Har heller aldrig riktigt kommit på varför, men det har inte stört mig så mycket så jag har låtit det vara.

Min gör också så, men sålänge den inte stannar så bryr jag mig inte så mycket då det bara pndlar mellan ca 1k-2k varv.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP