Tvåhjulig motorcykel med hög prestanda?

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A, 2004 MH RX50 (moped)
När jag fick mitt registreringsbevis så såg jag att fordonskategorin är "Tvåhjulig motorcykel med hög prestanda".
Har aldrig hört talas om detta innan (är dock relativt ny i MC-världen), är det något nytt påfund?
 

Bifogat

  • IMG_20221005_163505~2.jpg
    IMG_20221005_163505~2.jpg
    831.1 KB · Visningar: 73
Haha. Min Vespa 300 kategoriseras som kategori L3E-A2, ”motorcykel med medelhög prestanda”.

Byråkraterna kan uppenbarligen inte skilja röven från ett hål i marken
 
Hur klassificerar man då SHs favoritobjekt att bespotta - Virago 535? Någon som vet?
 
Jag ägde en KTM 790 Duke -18 i sommar , den var också klassad som tvåhjulig motorcykel med hög prestanda av försäkringsbolaget vilket resulterade i en onödigt hög premie
 
Vad är det för Triumph Street du har?
SH kan hjälpa dig att korrekt bedöma ifall du har en Tvåhjulig motorcykel med hög prestanda
En Triple RS. Undrar just var gränsen går för hög prestanda?
Jag ägde en KTM 790 Duke -18 i sommar , den var också klassad som tvåhjulig motorcykel med hög prestanda av försäkringsbolaget vilket resulterade i en onödigt hög premie
Tror du försäkringsbolagen tittar på kategorin? Jag tyckte inte min premie var så hutlös nämligen.
 
En Triple RS. Undrar just var gränsen går för hög prestanda?
Finns ju lite olika Street Triple men en RS 2017- har väl 121 hästar och väger 190 kg fulltankad med alla vätskor och batteri.
Det ger 1,57 kg per hästkraft vilket är att anse som ganska piggt.

Som jämförelse:
Yamaha R1 1gen - 1,28
Suzuki Hayabusa 1gen - 1,42
KTM 990 Super Duke - 1,7
Z1000 - 1,55

Så jag skulle nog säga att det är en Tvåhjulig motorcykel med hög prestanda.
Fast bara om du har ett synligt klistermärke från Acrapovic eller Powercommander någonstans på hojen (+10 hästar då ju) :hihi
 
Så jag skulle nog säga att det är en Tvåhjulig motorcykel med hög prestanda.
Fast bara om du har ett synligt klistermärke från Acrapovic eller Powercommander någonstans på hojen (+10 hästar då ju) :hihi
Avgasbandage, felvänt framdäck och fjorton XLmoto-klistermärken då? Hur påverkar det effekten? :rofl
 
Klassificeringen är bara ett sätt att enklare kunna gruppförbjuda hojar i framtiden.

Man börjar med en liten klick rubricerad:
"Tvåhjulig motorcykel med extremt onödigt hög prestanda" och ytterst få kommer att protestera.

Sedan - med några års mellanrum så ryker ytterligare kategorier, alltid uppe i toppen.

När Loccones Vespa fimpas kommer folk tycka att det ändå är rätt vettigt att just sådana (då) högprestanda hojar försvinner eftersom ingen människa längre riktigt kan hantera effekten.

Last bike standing kommer bli just Viragon, som tillåts vara kvar som ett slags exempel hur man lät nästan helt vanliga människor framföra dessa effektmonster i vanlig trafik.

På AR-plattformen "Oktagonen" by Schittstedt® kommer man se exemplar annonseras ut som Yamaha Virago R1 eller med äkta proveniens som "Chance of a lifetime: Yamaha Virago ex Valentino Rossi!"

Dessa hojar kommer att få köras i allmän trafik, och för att höja racekänslan kommer det att krävas flaggvakter dessutom.

...som går före med röda flaggor.
Cirkeln är sluten.
 
Min Svartpilen 401 med 43hk kategoriseras som ”medelhög prestanda”.
 
Min Multistrada med 170 hk kategoriseras som "motorcykel". Måste vara det ultimata beviset på att det är en "gubbhoj":skrattaåt
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top