Två tvåtaktare till priset av en.. rd500 och rd125. Värda 20kkr??

seveneleven

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Monster 900 + snömoppe SXR700
Var och provkörde en RD500 idag.. gubben som äger den har precis renoverat maskin med borrning, wiseco kolvar en massa lager osv osv.

Har haft en RGV250 som inte var särskilt driftsäker så jag är lite nojig när det gäller tvåtaktare.. nu har skoter funkat perfekt hela vintern så lite förtroende är återställt :rolleyes:

Till affären nudå, han har som sagt renoverat motorn enligt konstens alla regler. Lackat hela motorn snyggt och prydligt. Dessutom lackerade han ramen snyggt i alu liknande färg. Kåpor däremot har han inte gjort något åt och dom är det nån som "garagelackat" röda så dom ser lite halvtaskiga ut. En sån där magisk "box" ska enligt utsago var sönder då avgasspjället inte fungerar (servot rör sig när man slår på tändning men sen är det bara fullt öppet.) och tack vare den boxen så fungerar inte varvräknaren.

Han begär 20000kr för bägge. (125´an är den vattenkylda rd125´an)

Är det värt pengarna och mekandet för att få åka lite raritetstvåtakt?

Bägge är besiktade. Och en rd125 besiktad och schysst måste väl ändå vara värd 4-5000? Eller ska man leta rätt på en rd350 och ha en komplett samling? :rolleyes:

så vad säger ni är det bara att slå till?
nån som har nån aning om hur dyr en rd500 är att försäkra?

(tvåtaktshatare göre sig icke besvär :D )
 
seveneleven skrev:
2107031
nån som har nån aning om hur dyr en rd500 är att försäkra?

mellan 2:- och 36000:-... Nädå, men enda sättet att få veta vad den kostar i försäkring är att ringa till försäkringsbolagen och fråga.
 
försäkringen är på 1400kr ungefär....

men

boxen för YPVS och varvräknare....

har dom nåt med varandra!!!
 
Jag har haft en RD500 och vet av erfarenhet att de motorerna kräver omsorg och körning på rätt sätt. Så även om hojen är billig i inköp så kan det bli dyrt i längden. Köp inte en RD500 om du inte är förälskad i just den hojen och tvåtakt. Den kräver den sortens kärlek.

Förövrigt så är dessa hojar idag över 20 år gamla, har 16-tumshjul fram och 18-tum bak dvs knepigt med däck osv.
 
obruT skrev:
2107091 försäkringen är på 1400kr ungefär....

men

boxen för YPVS och varvräknare....

har dom nåt med varandra!!!

det är ju vad han säger. Jag vet faktiskt inte säkert.. nån som vet?
 
Jag har haft min 500:a sedan 1990 och ville bara skriva under på vad Dea skriver:
"Köp inte en RD500 om du inte är förälskad i just den hojen och tvåtakt. Den kräver den sortens kärlek."
Detta stämmer till 100%, man behöver nog vara lite miljöskadad och beredd att lägga en hel del tid, engagemang och stålar på sådan hoj, men är man "tvåtaktstaliban" är det ett självklart köp.
 
tthomas skrev:
2181189 Är den frisk i maskin, så är det värt pengarna. (finns kvitto på delar?)

Här har du min, jag vet vad det kostar!!

http://hem.passagen.se/thoksen/rd500.htm


/Thomas

Den såg riktigt fin ut den! Har själv "renoverat" en likadan jag köpte i kartonger av kronofogden, dock inte med det resultatet du har fått.
Vill minnas att jag fick en chock när jag fick Wisecokolvarna för det var bara råmaterial och jag fick göra alla portar själv :)

Topic: Som de andra sagt, vet du vad du ger dig in på så bara köp.
 
Bikeboy500 skrev:
2181293 Jag har haft min 500:a sedan 1990 och ville bara skriva under på vad Dea skriver:
"Köp inte en RD500 om du inte är förälskad i just den hojen och tvåtakt. Den kräver den sortens kärlek."
Detta stämmer till 100%, man behöver nog vara lite miljöskadad och beredd att lägga en hel del tid, engagemang och stålar på sådan hoj, men är man "tvåtaktstaliban" är det ett självklart köp.


Lugn, jag har min kvar :tungan

/Thomas
 
Håller med ett antal tidigare talare...är du inte tvåtaktsfreak med tålamod och ett bra repkonto så passa. RDn har sina begränsningar som brukshoj och går grejorna sönder så kostar kan det skjortan att renovera. Kompisens RG500 kostade 25 000 att renovera veven på.... :rofl
 
seveneleven skrev:
2107031Har haft en RGV250 som inte var särskilt driftsäker så jag är lite nojig när det gäller tvåtaktare.. nu har skoter funkat perfekt hela vintern så lite förtroende är återställt :rolleyes:

...

En sån där magisk "box" ska enligt utsago var sönder då avgasspjället inte fungerar (servot rör sig när man slår på tändning men sen är det bara fullt öppet.) och tack vare den boxen så fungerar inte varvräknaren.
Hur långt kör man en snöskoter på en vinter?

Är det elektronisk varvräknare på RD500?
Men det där problemet låter ju som att det är i "fel riktning". Alltså att styrningen för YPVS inte fungerar eftersom den inte får rätt singaler för vilket varvtal man har. Kanske bara en sladd som fått sig ett brott någonstans?

Mina enda kunskaper av YPVS och trilskandes boxar var på en DT125R -89. På den dog boxen för YPVS (totalt brännd inuti, kanske hade gått att laga om man haft tid och komponenter) och då fungerade inte YPVS alls. En ny box till den skulle då, för fem år sedan, kosta 3500kr.
 
Det har gått några år, en fungerande fin RD500 är väl omkring 65,000.-- idag 2014 :va. Idag ska min vara med på Kungsrallyt i Kungsbacka. Blir väl totalt kanske 10 mil idag. Soligt, blåsigt och lite kyligt! Men det ska bli kul visa upp hojen. 30 år gammal, renoverad. :tummenupp

IMG_2119.jpg
 
Schysst jobbat.
 
Edit: Never mind...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top