Tvättråd

Är bara råd från jeanstillverkarna för att de inte vill visa att jeansen går sönder innan reklamationstiden gått ut.
Läs! :fakta Sen kommer du tvätta dina jeans.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5948357.ab

/Tingeling på sambons inloggning

visst, det är ju upp till var och en. personligen så har jag inga större problem med min hygien, akne eller andra konstiga utslag. har man hudproblem så ska man nog hålla sig borta ifrån smuts, skitiga miljöer och hålla sig allmänt ren.
som sagt, springer man runt och svettas i sina jeans och är dålig med sin hygien och samtidigt utvecklar bölder bara för att hålla sig "inne" så anser jag att man får skylla sig själv.
enligt personen i artikeln så hände detta för "ungefär 10 år sedan". är det dags först nu att komma ut och säga att man hade dålig hygien så känns det lite skumt, men visst. aftonbladet är ju en stark källa när man söker fakta.

hur många håller sina öronhängen i perfekt skick egentligen?
följer ni inte tvättråden så kan det gå såhär med era öron, och om 10 år så kan ni gråta ut i kvällspressen om hur ont det gjorde... ;)

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/00056/29piercing_56825w.jpg

jag försöker inte klanka ner på någon, men det är lite roligt när folk ska bevisa saker och länkar "faktan" från kvällspressen bara :D :krama

personligen så tvättar jag alla mina jeans, förutom ett par. alla mina jeans har långt ifrån samma kulör/nyans och känsla i tyget som när jag köpte dom.
det paret jag inte har tvättat hittills är dom skönaste och bästa jeansen jag har just nu.
en vän till mig har i princip en hel kollektion av levi's jeans och han har inte tvättat något par nånsin. dom är i princip lika snygga som när dom köptes. fast nu ligger vi inte och rullar runt på gräsmattor, hoppar i lera, gnider oss i olje-fläckar eller liknande saker. får man en liten fläck på byxorna så räcker vatten en bra bit :)

MVH

visst, det är ju upp till var och en. personligen så har jag inga större problem med min hygien, akne eller andra konstiga utslag. har man hudproblem så ska man nog hålla sig borta ifrån smuts, skitiga miljöer och hålla sig allmänt ren.
som sagt, springer man runt och svettas i sina jeans och är dålig med sin hygien och samtidigt utvecklar bölder bara för att hålla sig "inne" så anser jag att man får skylla sig själv.

Det där var väl en väldigt fri tolkning av artikeln. Det står över huvud taget ingenting om personens hygien :va

Även om man inte svettas i sina jeans, så betyder väl inte det att de inte blir "smutsiga", och då menar jag inte hoppa i lera eller rulla sig på gräsmattor (vilket ju då hamnar på utsidan av jeansen).

"Vårt översta hudlager heter epidermis - överhud. I epidermis översta lager finns hornlagret som består av döda celler.

Under hornlagret finns ett lager med celler vilka reglerar fuktigheten och genom detta lager andas huden. Livslängden för en hudcell är ca 30 dagar, därefter dör den och stöts bort."

Dessa hudceller vill i alla fall jag få bort, är inte pga risk för klädlus och bölder som jag tvättar mina jeans.

jag försöker inte klanka ner på någon, men det är lite roligt när folk ska bevisa saker och länkar "faktan" från kvällspressen bara :D :krama

Dina argument för att inte tvätta jeansen, var kommer de ifrån? Fakta?

Givetvis är det upp till var och en om man vill tvätta sina jeans eller inte, men att bara köpa jeans-tillverkarnas "råd" rakt upp och ner är väl ännu värre än att se aftonbladet som källa till fakta. Har svårt att tro att en hudläkare och professor vid Karolinska Institutet skulle hitta på för att göra en "bra" artikel i tidningen.

jeans ska man egentligen inte tvätta, men visst.

Näe, eller hur.... Groach not to... :zpy

:D

Men jag tror alla vettiga mäniskor tvättar sina kläder med lagom intervaller...

Definitionen av "smuts" är ju uppenbarligen olika när man hör folk som ej tvättat sina brallor på 6-18 månader.... :död

Last edited:
enligt personen i artikeln så hände detta för "ungefär 10 år sedan". är det dags först nu att komma ut och säga att man hade dålig hygien så känns det lite skumt, men visst. aftonbladet är ju en stark källa när man söker fakta.

hur många håller sina öronhängen i perfekt skick egentligen?
följer ni inte tvättråden så kan det gå såhär med era öron, och om 10 år så kan ni gråta ut i kvällspressen om hur ont det gjorde... ;)

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/00056/29piercing_56825w.jpg

personligen så tvättar jag alla mina jeans, förutom ett par. alla mina jeans har långt ifrån samma kulör/nyans och känsla i tyget som när jag köpte dom.
det paret jag inte har tvättat hittills är dom skönaste och bästa jeansen jag har just nu.
en vän till mig har i princip en hel kollektion av levi's jeans och han har inte tvättat något par nånsin. dom är i princip lika snygga som när dom köptes. fast nu ligger vi inte och rullar runt på gräsmattor, hoppar i lera, gnider oss i olje-fläckar eller liknande saker. får man en liten fläck på byxorna så räcker vatten en bra bit :)

MVH

Bara frysa in byxorna eller hänga dem på vädring =)

Ääähh. Det är ju bara att se till att man bara köper kläder som inte färgar av sig. Så gjorde jag förr i tiden.
Jag köpte bara sådant som inte färgade av sig så jag tvättade allt tillsammans i en maskin. Enkelt och bra. När tvättkorgen var full hällde man bara i den i tvättmaskinen och körde ett program. Sen skyfflade man över nästan allt i torktumlaren. Det enda som tvättades separat var vita skjortor. Och jag färgade fakiskt aldrg ett enda plagg under den perioden.

jeans ska man egentligen inte tvätta, men visst.

Eller hur. :gnissla
Kläder som man inte tvättar börjar lukta illa efter ett tag. Det spelar ingen roll om det är jeans. dom luktar i alla fall illa.
Det finns inte en chans att jag skulle välja att frivilligt gå runt i stinkande brallor om jag inte var absolut tvungen. Jag lever i ett I-land och här har vi råd med både tvättmedel och varmt vatten att tvätta i.
Vill man vara snubben med taskig hygien så visst men det vill inte jag.
Jag är dessutom ganska övertygad om att om tjeyerna får välja mellan en kille som luktar illa och en kille som luktar gott så är valet ganska enkelt.

Last edited:
Ääähh. Det är ju bara att se till att man bara köper kläder som inte färgar av sig. Så gjorde jag förr i tiden.
Jag köpte bara sådant som inte färgade av sig så jag tvättade allt tillsammans i en maskin. Enkelt och bra. När tvättkorgen var full hällde man bara i den i tvättmaskinen och körde ett program. Sen skyfflade man över nästan allt i torktumlaren. Det enda som tvättades separat var vita skjortor. Och jag färgade fakiskt aldrg ett enda plagg under den perioden.

Eller hur. :gnissla
Kläder som man inte tvättar börjar lukta illa efter ett tag. Det spelar ingen roll om det är jeans. dom luktar i alla fall illa.
Det finns inte en chans att jag skulle välja att frivilligt gå runt i stinkande brallor om jag inte var absolut tvungen. Jag lever i ett I-land och här har vi råd med både tvättmedel och varmt vatten att tvätta i.
Vill man vara snubben med taskig hygien så visst men det vill inte jag.
Jag är dessutom ganska övertygad om att om tjeyerna får välja mellan en kille som luktar illa och en kille som luktar gott så är valet ganska enkelt.

Dem behöver inte lukta illa om du inte tvättar dem i maskin, häng dem på vädring eller frys in dem, funkar minst lika bra.

Dem behöver inte lukta illa om du inte tvättar dem i maskin, häng dem på vädring eller frys in dem, funkar minst lika bra.
Alltså, jag måste fatta noll...
Varför skulle man INTE vilja tvätta sina jeans?!?!?

Bara vädra dem, lägga in i frysen och alla andra förslag som kommer upp här, var fan kommer allt ifrån? :confused:
Tyget denim kom till för att man ville ha ett väldigt kraftigt tyg att göra arbetskläder som skulle hålla, tror nån på allvar att det inte skulle palla lite maskintvätt? Det tyget skickar man ju in i stora trummor fyllda med sten innan man syr upp brallorna. Jeans ska se slitna ut, det finns tokjävlar som betalar flera tusen för ett par helt utslitna jeans, dom kunde få köpa mina gamla Levis eller Lee för nån hundring. Garanterat ärligt slitna av användning, tvättning och torktumling, år ut och år in.

Nä tvätta och tumla jeans med ett leende på läpparna.

Last edited:

Jeans som du inte tvättar blir skitiga på grund av att dom blir fulla med hudavlagringar, svett och annat smått och gott. Dom kommer då att börja lukta illa.
Att vädra dom eller lägga dom i frysen gör inte att dom blir rena. Det gör bara att dom tillfälligt luktar lite mindre. Du hinner dock inte längre än till jobbet innan dom luktar som om ingen någonsin lagt dom i en frys eller vädrat dom.
Det är bara det att du inte känner din egen skit helt enkelt. Andra känner det om dom kommer i närheten.
Denimtyget är avsett för arbetskläder från början och ska tåla ganska mycket. däribland tvättande.

Att tro att jeansen ska bli rena för att du vädrar dom är som att tro att du själv blir ren och fräsch genom att gå utanför dörren en liten stund.

Alltså, jag måste fatta noll...
Varför skulle man INTE vilja tvätta sina jeans?!?!?

Bara vädra dem, lägga in i frysen och alla andra förslag som kommer upp här, var fan kommer allt ifrån? :confused:
Tyget denim kom till för att man ville ha ett väldigt kraftigt tyg att göra arbetskläder som skulle hålla, tror nån på allvar att det inte skulle palla lite maskintvätt? Det tyget skickar man ju in i stora trummor fyllda med sten inan man syr upp brallorna. Jeans ska se slitna ut, det finns tokjävlar som betalar flera tusen för ett par helt utslitna jeans, dom kunde få köpa mina gamla Levis eller Lee för nån hundring. Garanterat ärligt slitna av användning, tvättning och torktumling, år ut och år in.

Nä tvätta och tumla jeans med ett leende på läpparna.

:klappar

Äsch vad är detta!? Klart man måste tvätta sina kläder. Även jeans. Det är ju riktigt schysst med ett par välsittande RENA slitna jeans :drool

smaken är som baken helt enkelt.

själv tar jag inte på mig kläder för att folk ska bli imponerade eller dras till mig. ifall bl.a. tjejer inte dras till mig så skiter jag i vilket faktiskt. tjejer dras inte till mig i vilket fall som, så det kvittar ifall jag har nytvättade jeans eller inte. jag är väl dum i huvet som prioroterar annat i livet än sex eller nåt.
och det är mer än parfym som en partner ska gilla hos en.
ni som är för detta med att tvätta era favorit-jeans och gillar parfymerade produkter, använder ni rätt tvättmedel då? tänk om ni använder fel tvättmedel som luktar inte riktigt lika bra som grannens tvättmedel? ;)

varför jag har ett par otvättade jeans? min vän som är väldigt påläst om väldigt mycket här i livet var med mig när jag handlade det här paret med jeans. han avrådde mig ifrån att tvätta dom. givetvis började jag ifrågasätta honom om detta, men han hade bra argument och jag litar på honom.

jag tänker iaf såhär att det är ju värt och testa iaf. hellre ångra sånt som man gjort än att ångra sånt jag inte gjort :)

självklart så skiter jag fullständigt i om ni tvättar era jeans eller inte. ni får ju göra som ni själva vill :) jag har iaf hittills ett par jeans som jag inte har tvättat hittills. dom luktar jeanstyg. skulle dom börja lukta skumt så blir det väl att hänga dom utomhus i 20 dagar eller nåt :P

Känner en väldigt behaglig gemenskap att vi inte bara bara snackar mc utan även tvättning av kläder. Men är vi inte lite off track i detta ämne?:va

Känner en väldigt behaglig gemenskap att vi inte bara bara snackar mc utan även tvättning av kläder. Men är vi inte lite off track i detta ämne?:va

nej nej, inte alls! :gnissla

här är lite länkar som kan vara lite trevlig läsning såhär på kvällskvisten:

http://www.gp.se/konsument/granskningar/1.221464-varning-for-otvattat

http://www.collective.se/mode/2006/10/artiklar/tvatta-jeans-icke-punkt/

http://manolo.se/2005/08/07/att-tvatta-eller-att-inte-tvatta/

köper man jeans med mycket gifter i sig så får man skylla sig själv lite :rolleyes:

och visst finns det goda råd för oss "smutsgrisar" som inte vill tvätta sönder våra kära jeans :rolleyes:

:krama

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back