Tvätta kedjan från fett?

Hoztic skrev:
Ni som gör ren kedjan i fotogen mm, tar ni av den då, eller gör ni det medans den sitter på hojen?
Har kvar kedjan på på cykeln.
Använder diskborste samt någon form av kärl att ha fotogen/matolja i.
Används matolja avslutar man med att tvätta kedjan med vatten och diskmedel innan man oljar kedjan på nytt.

Nickeluring skrev:
Är du nöjd med Kettenmax? Är det något du skulle rekommendera?
Den verkar ju onekligen smidig.

Japp. Jag är defintivt nöjd.
Sen kan man säkert få lika pra resultat utan, men det kräver nog mer jobb.

Maggy skrev:
Ja den håller längre... skulle gissa att man plockar upp till 500-1000mil extra på en kedja dvs upp emot 3000mil total livslängd på en effektsvagare hoj.
Drev får man byta dock.
Anledningen till det är att man får bort de små sand och gruspartiklar som fastnat i "kletet". Det blir som en slippasta av det och det är ju inte bra.

Edit. Syftningsfel

OK, så du tycker inte att man behöver byta drev och kedja samtidigt?
Det kan inte finnas en risk att du sliter ut dreven fortare med en gammal kedja, så att du i slutändan inte sparar några pengar?

Sedan tycker jag inte att den s.k. slippastan brukar sitta på själva rullarna utan snarare på länkplattorna, och det är ju rullarna som "äter upp" dreven.

Tro inte att jag ifrågasätter din teori för att jävlas nu. :) Jag försöker bara reda ut om man verkligen vinner något på att tvätta kedjan, mer än att den ser snygg ut. Jag gillar inte att tvätta nämligen. :gnissla

Hoztic skrev:
Ni som gör ren kedjan i fotogen mm, tar ni av den då, eller gör ni det medans den sitter på hojen?

När jag byter bakdäck brukar jag passa på att låta kjedjan hänga ner i en stor glassburk som jag har fotogen i. Jag rengör kjedjan med en pensel, när jag är klar med den delen av kjedjan somligger i burken. Roterar jag kjedjan en bit och fortsätter, efter en stund har jag kommit varvet runt!
Jag brukar smörja med Motuls kjedjeolja.

PacMan skrev:
2040654 OK, så du tycker inte att man behöver byta drev och kedja samtidigt?
Det kan inte finnas en risk att du sliter ut dreven fortare med en gammal kedja, så att du i slutändan inte sparar några pengar?

Man tvättar inte kedjan för att spara drev.
Men framdrevet snurrar rackarns många varv jämfört med bakdrev så det skall man hålla koll på oavsett om man tvättar kedja eller ej. Ett dåligt framdrev kan döda en kedja på kort tid.

Strunta i att tvätta om du vill. Det är ju bara pengar det rör sig om. :7peta

Boris JR skrev:
2039874 Man skall absolut inte använda bensin på ring kedjor helst skall man undvika diesel och fotogen och istället använda vanlig lågaromatisk avfettning (biltema). Den påverkar inte ringarna och dessutom har den högre ytspänningsindex så den tränger inte in innanför ringarna och avfettar där.

Jag håller på dig.

Brukar oxå använda liknande avfettning. Och bara fukta en trasa,inte dränka kedjan i det..

Gör ren den så ofta så den hinner lixom inte bli skitig! Bara torkar av dammet, går med typ WD-40 oxå men det e dyrare. Sen på med kedjevax =)

Jag brukar ta hydralolja till att tvätt bort med o sen ta bort överflödet med en trasa för att tilll slut spruta på kedjewax.

(inte för att det händer så offta men det händer att jag gör det trots allt)

Har funkat bra tycker jag i alla fall.

/Mvh FearleZz

Last edited:
Jädra fräck video på hemsidan och vilken musik!.Högerbuggen började
gå här hos mig :banana

HenRRik skrev:
2045164 Brukar oxå använda liknande avfettning. Och bara fukta en trasa,inte dränka kedjan i det..

Gör ren den så ofta så den hinner lixom inte bli skitig! Bara torkar av dammet, går med typ WD-40 oxå men det e dyrare. Sen på med kedjevax =)

Scottoiler är ju bra men fan vad geggigt det blir..

Tänkte just använda lite WD 40 att regöra med. Kollade på nätet och såg detta www.webbikeworld.com/t2/motorcycle-chain-lube (scrolla ner till WD40 biten). Har jag missuppfattat eller riskerar man att få rost problem i längden om man änvänder detta?

Kolla in bilden på länken där WD 40 använt som regöringsmedel :gnissla

xyx skrev:
2040609 Japp. Jag är defintivt nöjd.
Sen kan man säkert få lika pra resultat utan, men det kräver nog mer jobb.

Hehe..videon var ju..underhållande :) . Men det verkar definitivt vara en tidssparande mojäng :tummenupp

Last edited by a moderator:
Själv brukar jag göra rent i tvättmusla när den är lös eller mild avfettning depåstöd och diskborste när den är på.
Vi gjorde ett test på en kompis gixxer 750 -97
Han hade en mkt skitig kedja :gnissla han åkte ut på motorvägen och drog ur den och kollade vad han kom upp i.
Sen gjorde vi rent kedjan varmkörde den la på kedjevax och provade igen.
Det skiljde nästan 14km/h.
Så rätt mkt effekt snor det ju också. ( som jag sa innan den kedjan va inte snygg innan)
Vet att det inte går att testa säkert så :hihi men har faktiskt bänkat en mc, bytt till nytt drivpkt och fått ca 2,5hk extra så nog gör det skillnad med ett rent och fräsht driv-pkt på
Likaså med fel spänning, ser rätt ofta 1000cc hojar som har på tok för spända kedjor, ofta för att de vill va noga förmodligen.
Men ibland är det ju bra om man vet vad man gör när man är noga också :) .
Är själv ganska trött på att göra rent kedjor, på crossarna gör jag ju tyvärr detta alldeles för ofta :huvet
Fan så långt det blev, öppet för gnäll nu :hihi

Hello Alla Kedjefantaster,

Här kommer ett råd från en gammal gubbe som har skruvat, och kört hoj i 50 bast.

Använd ALDRIG bensin, eller något starkt lösningsmedel för att tvätta kejor, bör heller inte använda diesel, fotogen, eller avfettningsmedel på O-X-kedjor, prova på att lägg en gummiring i en av sagda lösningar i ett par dygn, och kläm sen på ringen, så förstår ni vad jag menar.

Så här rekommenderar jag att ni gör:

Tvätta grundligt i lysfotogen, med en skätt motorolja i kärlet.
Vidare så lägger man kedjan i 80-90 växellådsolja över natten, sen är det bara att fiska upp kejan, torka av den lite grann med en ren rasa, installera och åk.
Märk vidare att sagda procedur skall göras en gång per säsong, under resten av tiden så underhåller man med smörjning endast, och kan då använda vad man själv tycker funkar bäst, men kom i håg att smörjningen skall göras när kedjan är varm, dvs efter avslutad åkning, då tränger oljan/fettet in i leder och mellan ringar.

Sagda recept har alltid funkat för mig, under alla år och ett 50-tal hojar som jag har ägt och kört. Är mycket stålar att spara om man underhåller kedjan på rätt sätt, lite skitigt kanske, men det finns handrengörningsmedel samt tvål och vatten, och sagda är mycket billagare än att byta drivpaket.

Cheers,
Jambo

Haa, kedjevård är nästan lika roligt som oljediskussioner :hihi
Vet inte hur långt en O/X-kedja kan rulla, har aldrig bytt någon då jag aldrig kört längre än 3 000mil med en hoj.

Mitt recept på kedjevård: Hemkommen från turen upp på depå/centralstöd, 2:an på tomgång, smörj med vax eller fett, ställ in i garaget, skrapar (inte tvättar) rent drev och kedja vid däcksbyte, das ist alles!

FZ1 skrev:
2073927
Mitt recept på kedjevård: Hemkommen från turen upp på depå/centralstöd, 2:an på tomgång, smörj med vax eller fett, ställ in i garaget, skrapar (inte tvättar) rent drev och kedja vid däcksbyte, das ist alles!

I stort sett samma här. Jag har aldrig slitit ut en kedja på egen hand. Dock är jag övertygad om att lite svart gegg på utsidan länplattorna och på drevens sidor varken gör till eller från på livslängden, utan bara på posörfaktorn. :)

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats