Tvätta kedjan från fett?

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Har köpt nytt drivpaket och kedjan var dränkt i fett.. jag vill tvätta av allting så jag kan använda mig utav olja istället.

Hur skall jag gå till väga på lämpligast sett?

Muggen skrev:
Har köpt nytt drivpaket och kedjan var dränkt i fett.. jag vill tvätta av allting så jag kan använda mig utav olja istället.

Använder diesel som tvättmedel.. bensin är OK men onödigt brandfarligt.
Sen använder jag plastburkarna som jag köper mina pepparkakor i som engångskärl. Dom har nämligen helt plan botten = minimal åtgång på lösningsmedlet. :D

-------------------------------------------------------
Man lär bli snäll av pepparkakor - det funkar INTE på mig..

Muggen skrev:

Matolja och sedan diskmedel alt. fotogen.

Muggen skrev:

Varför tvätta den ren? Fettet försvinner tids nog, sen är det bara att börja använda olja när fettet är borta!

Hoztic skrev:
Varför tvätta den ren? Fettet försvinner tids nog, sen är det bara att börja använda olja när fettet är borta!
ja, exakt det räcker väl att ta bort det överflödiga på sidorna bara

Så hur sköter man en kedja på bästa sätt??

Klisterolja?

Kedjevax?

Tvätta mellan smörjningarna eller bara blaska på mer?

På de kedjor jag köpt genom åren har inget varit så bra som det som sitter på från början. Skvätter inte ner hojen och smörjer längst klart längst jämfört med annan eftermarknadsklet. Har haft mest RK

O-ring och X-ring´s kedjor skall rengöras med fotogen minst en gång per säsong. Sen skall de smörjas med vanlig kedjespray/fett.

Hur vet jag detta?

Några års erfarenhet samt en av de första instruktionsböckerna jag hade. Och det står fortfarande samma sak i min senaste bok!

Ionizer skrev:
Så hur sköter man en kedja på bästa sätt??

Klisterolja?

Kedjevax?

Tvätta mellan smörjningarna eller bara blaska på mer?
Det allra bästa sättet är säkerligen att montera en Scottoiler som hela tiden duttar ut lättflytande olja på kedjan, vilket tar med sig skiten och kastas iväg. Detta gör dock fälgen skitig och kostar en del pengar.

Tvättar man av kedjan då och då så att man förhindrar att allt för mycket damm och grus klumpar ihop sig och smörjer den med något lämpligt smörjmedel så har man gjort så gott man kunnat, jag brukar köra lite olika beroende på vad jag har till bruks, vax, klisterolja, motorsågsolja, m.m. Kedjan tvättar jag i fotogen. Mitt drivpaket på min Speed Triple har hållt i 2000 mil och fungerar fortfarande.

jag tycker at en ren och välvårdad kedja är a och o för att en hoj ska se fräsch ut.

Jag brukar torka av kedjan med en trasa fuktad med avfettning eller lacknafta. Då får man bort damm och skit.

Sen på med ett bra lager Castrol kedjevax, sen en ren trasa och torka bort överflödet.

Så gör jag, och ofta! Kedjan förblir som ny och håller mkt bra är min erfarenhet.

HenRRik skrev:
Jag brukar torka av kedjan med en trasa fuktad med avfettning eller lacknafta. Då får man bort damm och skit.
Avfettning och lacknafta är ju starkt uttorkande och just avfettande, det kan ju inte vara så bra för O- eller X-ringarna? Fotogen eller diesel löser smutsen lika bra och är vänligare.

Iofs så tror jag inte att det spelar så jättestor roll, så länge man inte låter kedjan rosta fast så är man nog ganska safe.

sgtpepper skrev:
Avfettning och lacknafta är ju starkt uttorkande och just avfettande, det kan ju inte vara så bra för O- eller X-ringarna? Fotogen eller diesel löser smutsen lika bra och är vänligare.

Iofs så tror jag inte att det spelar så jättestor roll, så länge man inte låter kedjan rosta fast så är man nog ganska safe.

Man skall absolut inte använda bensin på ring kedjor helst skall man undvika diesel och fotogen och istället använda vanlig lågaromatisk avfettning (biltema). Den påverkar inte ringarna och dessutom har den högre ytspänningsindex så den tränger inte in innanför ringarna och avfettar där.

Hoztic skrev:
Ni som gör ren kedjan i fotogen mm, tar ni av den då, eller gör ni det medans den sitter på hojen?

Jag brukade ta av den på tidigare hojar... men på den jag har nu så är kedjan nitad. Ids knappast ta av svingen för att få lös kedjan än mindre kapa den så det får bli trasa på plats.

Men det lär ju inte behövas förrän nästa vinter! :tummenupp

Har alla nya hojar nitade kedjor (har aldrig haft en ny förut)?

Maggy skrev:
Jag brukade ta av den på tidigare hojar... men på den jag har nu så är kedjan nitad. Ids knappast ta av svingen för att få lös kedjan än mindre kapa den så det får bli trasa på plats.

Men det lär ju inte behövas förrän nästa vinter! :tummenupp

Har alla nya hojar nitade kedjor (har aldrig haft en ny förut)?

Skulle tro att alla nyare hojar har nitade kedjor ja, lixom dom flesta lite starkare hojar.

Maggy skrev:
O-ring och X-ring´s kedjor skall rengöras med fotogen minst en gång per säsong. Sen skall de smörjas med vanlig kedjespray/fett.

Hur vet jag detta?

Några års erfarenhet samt en av de första instruktionsböckerna jag hade. Och det står fortfarande samma sak i min senaste bok!

Går kedjan fler mil för att du rengör den med fotogen varje säsong? Jag frågar eftersom jag inte tycker att det verkar helt uppenbart. :)

Ja den håller längre... skulle gissa att man plockar upp till 500-1000mil extra på en kedja dvs upp emot 3000mil total livslängd på en effektsvagare hoj.
Drev får man byta dock.
Anledningen till det är att man får bort de små sand och gruspartiklar som fastnat i "kletet". Det blir som en slippasta av det och det är ju inte bra.

Edit. Syftningsfel

Nyheter
Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...