Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Använder diesel som tvättmedel.. bensin är OK men onödigt brandfarligt.Muggen skrev:Har köpt nytt drivpaket och kedjan var dränkt i fett.. jag vill tvätta av allting så jag kan använda mig utav olja istället.
Hur skall jag gå till väga på lämpligast sett?
Matolja och sedan diskmedel alt. fotogen.Muggen skrev:Har köpt nytt drivpaket och kedjan var dränkt i fett.. jag vill tvätta av allting så jag kan använda mig utav olja istället.
Varför tvätta den ren? Fettet försvinner tids nog, sen är det bara att börja använda olja när fettet är borta!Muggen skrev:Har köpt nytt drivpaket och kedjan var dränkt i fett.. jag vill tvätta av allting så jag kan använda mig utav olja istället.
ja, exakt det räcker väl att ta bort det överflödiga på sidorna baraHoztic skrev:Varför tvätta den ren? Fettet försvinner tids nog, sen är det bara att börja använda olja när fettet är borta!
Jag tror på att olja smörjer bättre än fettHoztic skrev:Varför tvätta den ren? Fettet försvinner tids nog, sen är det bara att börja använda olja när fettet är borta!
h01hmt skrev:ja, exakt det räcker väl att ta bort det överflödiga på sidorna bara
Jag tror att oljan slungas av och smörjer fälgen istället...Muggen skrev:Jag tror på att olja smörjer bättre än fett
Det allra bästa sättet är säkerligen att montera en Scottoiler som hela tiden duttar ut lättflytande olja på kedjan, vilket tar med sig skiten och kastas iväg. Detta gör dock fälgen skitig och kostar en del pengar.Ionizer skrev:Så hur sköter man en kedja på bästa sätt??
Klisterolja?
Kedjevax?
Tvätta mellan smörjningarna eller bara blaska på mer?
Avfettning och lacknafta är ju starkt uttorkande och just avfettande, det kan ju inte vara så bra för O- eller X-ringarna? Fotogen eller diesel löser smutsen lika bra och är vänligare.HenRRik skrev:Jag brukar torka av kedjan med en trasa fuktad med avfettning eller lacknafta. Då får man bort damm och skit.
sgtpepper skrev:Avfettning och lacknafta är ju starkt uttorkande och just avfettande, det kan ju inte vara så bra för O- eller X-ringarna? Fotogen eller diesel löser smutsen lika bra och är vänligare.
Iofs så tror jag inte att det spelar så jättestor roll, så länge man inte låter kedjan rosta fast så är man nog ganska safe.
Hoztic skrev:Ni som gör ren kedjan i fotogen mm, tar ni av den då, eller gör ni det medans den sitter på hojen?
Maggy skrev:Jag brukade ta av den på tidigare hojar... men på den jag har nu så är kedjan nitad. Ids knappast ta av svingen för att få lös kedjan än mindre kapa den så det får bli trasa på plats.
Men det lär ju inte behövas förrän nästa vinter!![]()
Har alla nya hojar nitade kedjor (har aldrig haft en ny förut)?
Maggy skrev:O-ring och X-ring´s kedjor skall rengöras med fotogen minst en gång per säsong. Sen skall de smörjas med vanlig kedjespray/fett.
Hur vet jag detta?
Några års erfarenhet samt en av de första instruktionsböckerna jag hade. Och det står fortfarande samma sak i min senaste bok!
|
|
Sommarauktion hos Antiqueweb
Svenska Antiqueweb avslutar... |
|
|
HJC stärker kundrelationen
Pressrelease från HJC Helme... |
|
|
Sportsterbygge i nästa nummer
I Allt om MC nummer 8 komme... |