Tvätta hojjen - fälgarna?

john_83

Ny medlem
Gick med
11 May 2013
Hoj
ktm
Har en ktm 690 smc.. Fälgarna är lackade svart.

Måste man vara extra försiktig en sån gång med vilket medel man gör ren fälgarna med? Vill inte att lacken ska släppa förstås :)

Vad rekommenderas för medel för att göra rent med?

Beror nog vilket medel du tänker skvätta på... men vanlig avfettning och de vanliga tvättmedlen funkar utmärkt. Om fälgarna inte blir rena brukar jag efter tvätt ta en trasa med 5-56 på och torka av, då löses alla olje och asfaltsfläckar lätt och fälgarna blir som nya! :tummenupp

Beror nog vilket medel du tänker skvätta på... men vanlig avfettning och de vanliga tvättmedlen funkar utmärkt. Om fälgarna inte blir rena brukar jag efter tvätt ta en trasa med 5-56 på och torka av, då löses alla olje och asfaltsfläckar lätt och fälgarna blir som nya! :tummenupp

5-56 you say? Det måste jag pröva! Mitt bakhjul ser för taskigt ut just nu.

5-56 you say? Det måste jag pröva! Mitt bakhjul ser för taskigt ut just nu.

5-56 eller wd-40 = :yoparty

Brukar även lägga ett lager wd-40 efter tvätten, dels ser det så skinande snyggt ut, och det känns som att skiten sätter sig i wd-40'n och blir lättare att torka bort sen.

5-56 el WD 40 som sagts, användes med fördel på motorn också... funkar fan till allt (kanske inte sadeln):rolleyes:

WD-40 eller 5.56 is teh shit för allt jox som fastnar runt dreven också, men man ska nog ta det lite lugnt runt skivorna. Dom lär väl bli hala som fan om med WD-40 eller 5.56 på?

Jag brukar se till att undvika att få det skivorna och däcken, någon som erfarenhet eller andra teorier kring detta?

Mistänker jag nån droppe på skivan så brukar jag ta brakecleaner på en trasa o ta bort det innan det snurrar in till klossarna. Akta lacken bara..så spruta inte hej vilt :crash

Som redan sagts så funkar mirakelmedlet 5-56 utmärkt. Litar man inte på det kan man med fördel använda fälgrent som finns på OK/Q8 macken. Grå flaska, Sonax xtreme. Sprutas på när fälgen är torr, spola av, torka med trasa, klart.

Lampolja fungerar lika bra till det som att rengöra kedjan., billigare än 5-56/wd40 också.
Pensla på med en pensel med styvare strån, och gegga runt, spola av, voila.

Använde faktiskt det på kompisens CRM som var kladdig och oljig som fan lite överallt, spruta på rikligt sen spruta av med högtryckstvätten, vart som nytt nästan.
Dock tog dumfan det på skivorna, men löste sig med en hel del prickbort på skivorna samt bromsningar innan man gav sig ut på vägen.

Last edited:
Kan bekräfta att det blir svårt att bromsa med wd40 på bromsskivorna...
Tog några rejäla bromsningar innan det släppte helt:tummenupp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...