tvätta gortex..

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
Jag har en ljus goretexjacka, jätte fin men den blir ju lätt skitig.. e det någon här som har några bra tips på hur man kan tvätta den utan att förstöra tyget..
vilka medel vågar man andvända?
tack// Hojbrud

hojbrud skrev:
2302437 Jag har en ljus goretexjacka, jätte fin men den blir ju lätt skitig.. e det någon här som har några bra tips på hur man kan tvätta den utan att förstöra tyget..
tack// Hojbrud

Jag tvättade mitt ställ i helgen och det blev så snyggt sååå.
Jag frågade killen i Dainese butiken och han rådde mig att köra det i 40 grader i maskin och använda vanligt tvättmedel utan sköljmedel. Det står 30 grader handtvätt, men det var inga problem. Jag körde utan centrifugering, eller åtminstone bara lite centrifugering.
Nu har jag förstås inte Gore-Tex utan Dainese's D-dry, så jag kan inte garantera att det blir samma resultat med Gore-Tex.

Nickeluring skrev:
2302463 Jag tvättade mitt ställ i helgen och det blev så snyggt sååå.
Jag frågade killen i Dainese butiken och han rådde mig att köra det i 40 grader i maskin och använda vanligt tvättmedel utan sköljmedel. Det står 30 grader handtvätt, men det var inga problem. Jag körde utan centrifugering, eller åtminstone bara lite centrifugering.
Nu har jag förstås inte Gore-Tex utan Dainese's D-dry, så jag kan inte garantera att det blir samma resultat med Gore-Tex.

ja den får tyvärr inte krympa ens lite..
men tvättmedel förstörde inte tyget då..

hojbrud skrev:
2302470 ja den får tyvärr inte krympa ens lite..

Nä, det ser kanonfint ut. Jag använde Ariel flytande.
Någon krympning har jag inte känt av. Men är du nervös för det så kanske du ska köra grejorna i 30 grader ifall maskinen klarar det, och låta det självtorka. Jag hängde in stället i ett ganska varmt torkskåp och det gick bra.

hojbrud skrev:
2302470 ja den får tyvärr inte krympa ens lite..

Jag har en Dainesejacka med gore/tex och har tvättat den 4-5 ggr.
Tvättade den senast igår...och det funkar bra..40 grader.
Igår glömde jag tom ta ut skydden kom jag justpå hahaha....skramlde lite extra =)
Ni sägge smutsig.... :va
Jag sägge tvätta =) :yoparty

Last edited:
har tvättat min dainese jacka i 40grader utan problem.
använd bara inte sköljmedel.

Oki.. får väl göra det.. väntar bara på att höra om jag kan reklamera den, vissa sömmar har släppt..
det är en IXON jacka om ni undrar..
snygga jackor men kvalitén.. hmm jag har haft otur i alla fall..

Gore Tex

Gore Tex är som bekant ett membran och har således inget med yttertygets egenskaper att göra. Dock så effekten på membranet sämre av någon anledning om man använder sköljmedel.
För att membranet skall återfå sin vattenavisande effekt så måste det aktiveras efter tvätt med värme, varvid torkning i torkskåp är att rekommendera.

För att öka den vattenavisande effekten så kan man använda speciella tvättmedel och "sköljmedel" som lägger sig som en vattenavisande hinna på yttertyget. Gör detta själv med mina skidkläder och det funkar kanon. Medlen finns att köpa i de flesta sportaffärer.

hojbrud skrev:
2302437 Jag har en ljus goretexjacka, jätte fin men den blir ju lätt skitig.. e det någon här som har några bra tips på hur man kan tvätta den utan att förstöra tyget..
tack// Hojbrud

Kollade just på skötselanvisningen till mitt Rukkaställ. 40 grader maskin, strykning ok, torktumling ok. Sköljmedel INTE ok.

Observera enbart tvåltvättmedel till goretex. Y3, Grumme osv. 30-40 grader maskintvätt utan sköljmedel så håller det tätt även framöver.

Tvätta i 30 eller 40 grader, inget sköljmedel.
Hängtorka (samt impregnera, finns kanonfina medel att köpa som gör stället än mer vattentätt)

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back