Tvärdöd FZR 600 -91

KalleP75

Erfaren nybörjare
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
-02 Triumph daytona 955i
Hej,
Uppstod ett litet problem som jag skulle behöva tips på.
Startade upp fruns gamla Yamaha FZR 600 -91 i helgen. Fick använda lite starthjälp (kablar) men den hoppade igång så fint så. Gick rent i motor och tändning. Lampor mm fungerade perfekt. Den gick i ca 5 min innan jag skulle köra ner den i garaget.
Plötsligt så tvärdör hojen. Den är helt död el mässigt. Kollade självklart säkringar, anslutningar mm utan att hitta något. Finns ju en säkringsbox plus en ”huvudsäkring”, allt helt. Har sen kollat verkstadshandboken och det ser i den ut som om det finns någon form av ”huvudsäkring” som ser ut mer som ett ”relä”. Är det någon som kan något om detta. Menar, det är ju inte super avancerad el på en 91a precis.
Tips och trix mottages tacksamt

Batteriet är dåligt påriktigt, men jag testade med startkablar (vet att det är olämpligt) men även med kablar förblev hojen helt strömlös. Den beter sig på eakt samma sätt som om huvudsäkringen skulle ha brunnit :(

Huvudsäkringen sitter i startrelät.
Följ pluskabeln från batteriet så hittar du.

Huvudsäkringen sitter i startrelät.
Följ pluskabeln från batteriet så hittar du.

Låter bra. Har följt pluskabeln till ett relä och är just osäker på om detta kan vara felkällan. Det sitter en 30a/säkring brevid relät och den är hel.

Helt klart värt att byta/ pröva ett nytt relä för verstadshandboken pekas just relät ut.

tack så långt för all hjälp :)

Låter bra. Har följt pluskabeln till ett relä och är just osäker på om detta kan vara felkällan. Det sitter en 30a/säkring brevid relät och den är hel.

Helt klart värt att byta/ pröva ett nytt relä för verstadshandboken pekas just relät ut.

tack så långt för all hjälp :)

På en bekants zx10 -88 så brände stiften i tändningslåset vilket gjorde att hojen var helt strömlös.
Så det kanske kan vara ett alternativ att titta på.

Du kan väl mäta upp relät?

Har bytt startrelä, laddat kollat batteriet men inget hjälpte. Ser ett par timmars arbete framförmig för att mäta upp vart den "tappar" ström. Har "hittat" ett kopplingsschema så det ska nog lösa sig så småningom

Det har fixat sig. Efter diverse felsökning och mätning så hade man lite tur och hittade "fele". Det visade sig vara en liten kabeljävel från tändlåset som klämts och sen "gnuggats" sönder så den jordade mot ramen. Ett par timmars felsöknin och 5min eltejpande löste det hela. Och frun kan börja köra hoj för sesången :o)

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back