Tusen nybörjarfrågor Suzuki DR650 M-91.

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Hejsan.
Jag blev hastigt och lustigt ägare av en DR650 från 91. Till saken hör att jag inte kört mc sen början av 2000 talet, än mindre en av denna modellen.

1.
Startar ej.
Vid avhämtning (andra sidan gatan), så fick jag veta att motorn inte startade när sensaste startförsöket gjorde för tre år sen. Enl ägaren så hade en kompis till honom pillat på luftburken, och efter detta så startade den inte.
Vad kan man hitta på för hyss i luftburken som kan orsaka detta?
"Killswitchen" på handtaget känns skum. Kan det vara denna? Isf, hur kollar man att tändsystemet är ok, och att det kommer gnista.

Ska tilläggas att jag inte har fått nyckarna ännu, så jag har inte gjort några egna startförsök.

2.
Strömlöst.
Batteriet är numera ur funktion, men kan man starta utanbatteri eftersom den har kickstart. Klarar sig tändningen?

3.
Bästa starttekniken?
Förutom min Yamaha DT50, så har jag aldrig kommit i kontakt med hojar med kickstart förr. Har förstått att det krävs lite teknik. Har lokaliserat decomp, och kollat runt lite på nätet. Efter tänkt översyn och renovering blir det ju en del startförsök, och vill ju att dessa ska bli så effektiva som möjligt.

4.
Oljeläckage.
När jag hämtade hojjen, fanns där en ganska stor pöl med motorolja under motorn. Ägaren sa att den läckte fastän den inte går. Min misstanke är ju då packning i samma eller lägre nivå än oljan. Jag plockade bort hasplåten, och rengjorde maskinen från olja och smuts för att lättare kunna lokalisera läckaget.
Stått i ett tag nu, men jag hittar inget.
Var är det vanligast att det läcker på en stillstående motor?

5.
Service.
Eftersom den har stått väldigt länge, samt att jag inte vet när den var servad senast, så vill jag ju göra detta, helst innan startförsöken inleds.
Men hur byter jag filter, och ska jag använda någon speciell olja eftersom det är våtkoppling?
Några andra "kritiska" saker som jag bör följa upp?

Tack på förhand.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ladda batteri, fyll på en skvätt olja. Skvätt i startgas. Decomp+kick!
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
gällande kickandet är det mer teknik än kraft som behövs. se till att decompen funkar å klickar upp, sen e det bara att se till att kicka mjukt med högre fart mot botten HELA vägen ner i botten dvs. bra mycket längre ner än din dt50 :D det funkar iaf perfa på min -93a.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
gällande kickandet är det mer teknik än kraft som behövs. se till att decompen funkar å klickar upp, sen e det bara att se till att kicka mjukt med högre fart mot botten HELA vägen ner i botten dvs. bra mycket längre ner än din dt50 :D det funkar iaf perfa på min -93a.

Fattar jag rätt:

Hitta ÖD
Decomp
kicka sakta till decompen släpper
Ta ett nytt tag och accelerera kicken mot slutet.

Kan man typ förbereda en start. Tänker mest kicka några ggr med decomp så man får in soppa i systemet, eller finns det risk att man surar den?
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
så brukar jag gå tillväga, jag tycker iaf att kickar man hårt som fan redan från början går det bara sämre. men sen kan jag tänka mig att det blir bra mycket svårare med en hoj som stått ett tag. ett tips då kan vara att sätta soppakranen i "prim" läget dvs. så soppan rinner rakt igenom och försäkrar att det finns soppa i fuggen. sen kan jag tänka mig att lite shoke inte heller skulle skada. sen tror jag inte du ska vänta dig att den startar på första kicken, utan kan nog behöva sparka ett tag i början om du har otur. men som du sa innan, försäkra dig om att allt annat funkar först: kolla så att du har gnista, olja i motorn, och en genomgång av förgasaren är nog inte heller fel :tummenupp
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Uppdatering:

Jag fick nycklarna till hojjen, och var inte sen med att gå ut för att provstarta. Dessförinnan hade jag bytt ut soppan i tanken, och fick med mig en näve smuts på köpet. Fyllde på olja, och plockade bort det sönderätna luftfiltret. Flödade igenom förgasaren med en dl.
Batteriet hade jag mirakulöst lyckats att rädda, så det fick ta plats i hojjen. Motordödaren hade också fått sig en liten omgång för att säkerhetsställa att den inte var intryckt.
På med tändning, och i med en liten dos startgas, fram med alla inlästa kunskaper om hur man kickar igång en "big-bore" motor. Mycket glädjande hörde jag hur motorn frustade till, som en kvittens på att tändningen fungerade. Nästa kick startade motorn, och gick c:a 10 kraftlösa takter innan den varvade ut och dog. I med en skvätt startgas igen. Denna gången startade den på första kicken. efter några takter, så ändrade motorn karaktär och stabiliserade sig på 1500 varv.
JIPPIII, it´s alive.
Nu vet jag att motorn går, och jag kan fortsätta med projektet.
Nya frågor har uppstått, men frågan är om jag ska starta en ny tråd.

Hur som helst tycker jag mig höra ett mekaniskt "klonk" i varje takt. Dessutom avtar det med motortempen. Kan ju ifs vara jag som vänjer mig vid ljudet. Är detta normalt, vanligt, farligt? Någon som vet
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Beträffande service, en punkt som ofta blir missad på den modellen är justeringen av balansaxelkedjan.
Åtgärden är enkel att utföra, men slarvar man med detta kan konsekvenserna bli tråkiga.
Mekaniskt oljud kan vara ett tecken på att den behöver justeras.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top